قوامی مطرح کرد؛

اصلاح ساختاری در بودجه ۱۴۰۱ انجام گرفته است

معاون وزیر اقتصاد گفت: اصلاح ساختار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سه هدف کیفیت بودجه‌ریزی، عدالت محوری و ثبات اقتصادی دنبال می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، قوامی معاون وزیر اقتصاد در برنامه تیتر امشب در خصوص جزئیات بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: مرحله اول بودجه تهیه و تنظیم لایحه بودجه است دولت سیزدهم تلاش کرده اصلاح ساختار در بودجه ۱۴۰۱ انجام دهد.

 قوامی افزود: اصلاح ساختار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کلید خورد که با سه هدف کیفیت بودجه‌ریزی، عدالت محوری و ثبات اقتصادی دنبال می‌شود.

او ادامه داد: کیفیت بودجه ریزی حرکت از ردیف محوری به برنامه محوری است. بودجه با چالش‌هایی روبرو است که از مهمترین آنها عدم نظارت موثر بر برنامه‌ها، حجم بالای اطلاعات ناکارامد،‌کاهش قدرت سیاست‌گذاری دولت و مجلس، عدم پاسخگویی دستگاه‌ در مورد تحقق اهداف، عدم ارتباط موثر هزینه‌ها با سیاست‌ها و اهداف، ایجاد زمینه چانه زنی برای دریافت اعتبار بیشتر خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در مقابل رویکرد برنامه محوری محاسن و فرصت‌هایی را به همراه دارد که می‌توان به نتیجه گرا بودن، نظارت پذیری،‌ ساده و قابل فهم،‌کمک به جلوگیری از رشد هزینه‌ها،‌ شفاف و کاهش ردیف‌های بودجه و در نهایت رشد و ثبات اقتصادی و پاسخگو بودن مسئولان ملی و استانی اشاره کرد.

او افزود: خواهش من از نمایندگان این است که به دولت سیزدهم کمک کنند برای تغیر رویکرد در بودجه ۱۴۰۱.

قوامی گفت: بخش بعدی بودجه ۱۴۰۱ ، برنامه محوری و نتیجه گرا بودن و نظارت پذیر بودن است که یعنی ساده و قابل فهم کردن بودجه و کمک به رشد هزینه ها. در بودجه ۱۴۰۱ رشد هزینه ها متفاوت با سال های گذشته دیده شده است.

این مقام مسئول افزود: دومین محور اصلاح ساختار بودجه، عدالت محوری را دنبال می‌کند . سومین هدف ترسیم شده ثبات اقتصادی با تکیه بر رشد ۸ درصدی بر مبنای قوانین بالادستی است. کنترل تورم و رشد اقتصاد دو شاخصه اصلی ثبات اقتصادی تلقی می‌شود.

او گفت: عدم استقراض از بانک مرکزی توسط دولت، کنترل هزینه‌های جاری و کاهش کسری بودجه و کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی از مهمترین علل کنترل تورم خواهد بود.

نظام بودجه‌ریزی باید  برنامه‌محور، عملیاتی و هدفمند شود

 در ادامه شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باید تلاش کرد نظام بودجه‌ریزی برنامه‌محور، عملیاتی و هدفمند شود و نظام بودجه‌ریزی با حداقل کسری تنظیم شود.

او افزود: شفافیت، انضباط مالی، کاهش کسری بودجه از کار‌های انقلابی در بودجه ریزی است و با توجه به منتشر شدن اعداد غیر رسمی در سال آینده کسری بودجه حداقلی را شاهد خواهیم بود.

کارشناس اقتصادی گفت: از سال ۸۰،  بودجه ریزی عملیاتی را می شنویم  اما اجرا نشده است امدیواریم دولت سیزدهم آن در در بودجه ۱۴۰۱ به کار گرفته باشد.

شقاقی با تأکید بر اینکه هدفمند و برنامه محور نبودن در بودجه‌ریزی از اصلی‌ترین مباحث سال‌های گذشته بوده است، گفت: در دهه گذشته نتوانستیم از نظام بودجه‌ریزی برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری استفاده کنیم. میانگین رشد اقتصادی دهه ۹۰، صفر درصد و میانگین رشد انباشت سرمایه منفی ۴.۵ درصد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: از سه سال گذشته اقتصاد ایران وارد فاز فرسایش شده است یعنی رشد هزینه‌های جبران استهلاک بیشتر از رشد سرمایه‌گذاری است.

او تاکید کرد: برای کسری بودجه دولت مجبور به انتشار اوراق می شود و این خطای دولت قبل است. در هیچ جای دنیا برای هزینه های جاری اوراق منتشر نمی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
چ اصلاحی
هادی خان
آخرین اخبار