نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

شناور‌های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در ارتقای بازدارندگی ایران اسلامی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صبح نخستین روز این هفته بود که ۱۱۰ فروند شناور تندرو جدید به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل شد. در این شناور‌های تندرو که انواع راکت‌انداز، موشک‌انداز، نفربر و پشتیبان را شامل می‌شدند، نمونه جدیدی از شناور‌های تندرو عاشورا مجهز به اژدر نیز به این نیرو تحویل شد.

در این مراسم همچنین تعدادی از شناور‌های کلاس عاشورای راکت انداز و عاشورای نفربر با هدف تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، نوسازی و به سازمان رزمی عملیاتی نیروی دریایی سپاه بازگشت.

هفت تیر زهرآگین نیروی دریایی سپاه آماده برای دشمنان

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه این الحاق، هفتمین الحاق تجهیزات به نیروی دریایی سپاه در سال جاری است، گفت: صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سازمان جهاد و تحقیقات خودکفایی نیروی دریایی سپاه، کارخانه شهید محلاتی بوشهر و شرکت‌های دانش‌بنیان، در این عرصه با سپاه همکاری می‌کنند و ما امروز شاهد افزوده شدن انبوه قدرت رزمی عملیاتی در این نیرو هستیم.

فرمانده کل سپاه گفت که ساخت شناور‌های تندرو سپاه از راکت انداز به موشک انداز پیشرفت کرده و این موشک‌ها نقطه زن هستند و برد آن‌ها از ۱۰ کیلومتر تا یک برد استراتژیک که به زودی اعلام می‌شود، افزایش یافته است.

نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز درباره این قایق‌ها می‌گوید: شناور‌های الحاقی امروز در کلاس‌های ذوالفقار موشک انداز، طارق موشک انداز، عاشورا اژدر افکن، عاشورا راکت انداز، شناور ویژه رعد و ناصر پشتیبانی است. در واقع، این هفتمین الحاق شناور‌هاست که در این مرحله سرعت آن‌ها از ۵۵ نات به ۷۵ و ۹۰ نات رسیده است و در مرحله بعد به ۱۱۰ نات خواهد رسید.

نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

شناورهای تندرو؛ تاکتیکی و پرکاربرد

راهبرد استفاده ایران از شناور‌های تندرو به دهه ۶۰ و هنگام جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران اسلامی باز می‌گردد. این تجهیزات در حوزه‌های گشت دریایی، حفاظت از مرز‌های آبی و دفاع از حملات و تهاجم‌های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشور‌های متخاصم به مرز‌های آبی و دریا‌های یک کشور کاربرد فراوان دارند. شناورهای تندرو یکی از تجهیزاتی هستند که در سال‌های دفاع مقدس کاربرد بسیاری داشتند و ایران با استفاده از آن‌ها توانست راهبرد آمریکایی‌ها را در خلیج فارس ناکام بگذارد.

نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

نخستین فروند از این شناور‌ها با نام شناور آذرخش در کشور استفاده شد و تا امروز یعنی سال ۱۴۰۰ صنایع دفاعی و نظامی نیرو‌های مسلح ایران توانسته از شناور‌های ساده عاشورا به پیشرفته‌ترین انواع آن دست پیداکنند. شناور‌های تندروی عاشورا قابلیت نصب انواع سلاح مانند مین‌های دریایی، پرتابگر‌های راکت‌های کوتاه برد و تیربار‌های ۷/۱۲ میلیمتری را دارند.

نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

عاشورا اژدرافکن شد

یکی از مهم‌ترین نکات مراسم اخیر را باید تجهیز شناور‌های تندروی عاشورا به اژدر دانست. طبق تصاویر منتشر شده از این مراسم، هر فروند از این شناور‌ها قادر است تا دو فروند اژدر دریایی را با خود حمل و در صورت نیاز استفاده کند. اژدر‌ها یکی از موثرترین تسلیحات دریایی هستند که در دو نوع شلیک می‌شوند؛ از سطح یا زیرسطح. آن‌ها پس از شلیک به سوی هدف، این مسیر را در زیرسطح یا دریا طی کرده و به هدف برخورد می‌کنند. مقابله با این سلاح‌ بسیار کارآمد بسیار مشکل است.  

نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

لازمه استفاده شناورهای تندرو، تجهیز به سامانه‌های سونار است. پس می‌توان گفت که دیگر بخش جدید شناورهای تندرو را باید اضافه شدن این سامانه‌ها دانست. کاربرد سامانه سونار شناسایی و کشف اهداف زیرسطحی است. دیگر اهمیت این سامانه را باید افزایش دقت اژدر‌ها در برخورد به اهداف دانست. البته اگر دشمن با جنگال بخواهد اژدر را هدف قرار دهد، سامانه راداری وارد مدار شده و آن را تا برخورد به هدف هدایت می‌کند. البته مهم‌ترین مزیت تجهیز شناور‌های تندرو به اژدر را باید افزایش قدرت رزم دریایی نیروی دریایی سپاه بویژه در فاصله‌های طولانی عنوان کرد. قابلیتی که نیروی دریایی را وارد می‌کند به فاز اجرای عملیات‌های دورایستا علیه دشمن.

وقتی ذوالفقار از نیام بیرون کشیده شد

شناور تندروی ذوالفقار دیگر شناوری است که به سازمان نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق شد. ذوالفقار یکی از قدرتمندترین شناور‌های تندروی دریایی است که بر اساس ایده حمله سریع به کشتی‌های دشمن طراحی شد.

نبرد عاشورا با یانکی‌ها در خلیج فارس

طول این قایق در حدود ۱۶ متر، پهنای بدنه حدود ۴ متر، ارتفاع ستون ۱ متر، بارگیری استاندارد ۱۴ تن بوده که با دارابودن دو موتور دیزلی سرعتی در حدود ۵۲ گره دریایی معادل ۹۷ کیلومتر بر ساعت تولید کرده که برای این قایق بُرد عملیاتی ۳۲۰ مایل دریایی معادل حدود ۵۷۶ کیلومتر تولید می‌کند. ذوالفقار به دو تیربار ۱۲/۷ میلیمتری در عقب و جلو، موشک کوثر با برد ۲۵ کیلومتر و مجهز شده‌است. این قایق تندرو همچنین قابلیت حمل ۳ نفر خدمه را در خود دارد.

کمینه برد رادار جستجوگر سطحی این قایق ۳۰ کیلومتری است.

ایران البته در سال‌های اخیر در حوزه طراحی و ساخت شناورهای بومی بطور جدی وارد شده است. شناورهای سراج، آذرخش، خانواده باور، یا مهدی (عج) و برخی دیگر نیز دست پیداکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سپاه بیاد تو خودرو سازی چه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
هیچی تو همه خودرو شنود میذاره و باید یقه بسته باشی و سپاه تو رو تایید کنهک ماشین داشته باشی عین کره شمالی‌‌.
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۱:۰۳ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
سلام خدا قوت به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقاب اسلامی سپاسگزاریم فراوان همیشه سلامت سرافراز باشید انشاالله کارتان مثل همیشه خیلی عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
یه عده ای نمیزارن سپاه وارد خودرو سازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۰:۴۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خود خودروسازها اجازه نمی دهند .
Iran (Islamic Republic of)
یکی از منتظرین ظهور آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
۰۹:۴۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم ، کوری چشم منافقین کور دل داخلی و دجال آخرالزمانی استکبار جهانی خصوصا امریکا شیطان بزرگ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ماشبن ارزون قیمت هم بسازین!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۱۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
باش بهش میگم
France
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خدا نکنه جنگ شه.جز بدبختی و ویرانی و پسرفت هیچ چیز دیگه ای نداره.چه برای ما چه امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
ماشاالله . ماشاالله . ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
خدا خیر برسونه به عزیزانمون در سپاه
آخرین اخبار