معاون وزیر ارشاد:

حوزه فرهنگ نیازمند توسعه زیرساختی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت‌های دولت به معنای کمک اقتصادی به حوزه فرهنگ نتیجه بخش نبوده و باید از زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و نشر جور دیگری حمایت کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از ناشران و دست‌اندرکاران حوزه نشر استان خراسان‌ رضوی در مشهد گفت: کل یارانه حمایتی در حوزه کتاب معادل ۲۵۰ میلیارد تومان است در حالی که ارزش تولید کتاب‌های منتشر شده در کشور سال گذشته حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: تمام حمایت دولتی از اقتصاد صنعت نشر همین عدد است و حال آنکه بخش خصوصی سهم قابل توجهی از حوزه چاپ و نشر، عرضه کتاب و توزیع آن را در اختیار دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود همه مشکلات همچنان کتاب حوزه مستقلی در بخش فرهنگ است و توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد، با این حال همه مشکلات حوزه نشر و کتاب را دولت نمی‌تواند حل کند، دولت می‌تواند وظیفه خود را در خصوص ترویج فرهنگ درست و فرهنگ کتابخوانی انجام دهد که آن هم با کمک فعالان فرهنگی میسر است، اما خیلی از مشکلات مربوط به مسائل صنفی و فرهنگ عمومی است که باید با برگزاری نشست‌ها و گفتگو‌های بین بخشی حل شود.


بیشتر بخوانید


احمدوند گفت: در برخی از شهر‌ها کتابفروشی وجود ندارد و بستر راه اندازی سریع آن نیز فراهم نیست که البته می‌توان برای جبران این نقیصه از برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و استانی بهره گرفت.

او تصریح کرد: یارانه‌ای که به نمایشگاه مجازی یا طرح فصلی فروش کتاب اختصاص می‌یابد، آنقدر در اقتصاد کتاب موثر نیست، اما برگزاری نمایشگاه‌ها در فضای باز، شور و حال کتاب و کتابخوانی را بیشتر کرده و تاثیر بیشتری بر اقتصاد آن دارد، این مهم را قبول ندارم که برپایی نمایشگاه به کتابفروشان ضرر می‌رساند، و البته معتقد به حمایت از کتابفروش در کنار آن هستم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: ممیزی باید به یک وحدت رویه برسد، با سخت‌گیری بیش از حد یا شل‌گیری در این زمینه موافق نیستیم؛ افراط و تفریط در ممیزی آسیب رسان است، ممیزی باید منطق و قوام داشته باشد و با هماهنگی بخش‌های دست‌اندرکار انجام شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار