اختصاص صد دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یک سوم کل بودجه عمرانی مدیریت شهری مربوط به پروژه‌های خطوط قطار شهری و خرید اتوبوس است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه نشست خبری که امروز در ساختمان شورای شهربرگزار شد گفت: حمل و نقل محرک توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر است و هفته حمل و نقل یادآور وظایف سازمان حمل ونقل و ترافیک در خدمت رسانی به مجاوران و زائران امام رضا (ع) است که باید با کرامت و کیفیت همراه باشد.


خط مترو  مشهد-  گلبهار

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ساخت و بهره برداری از مترو گلبهار مربوط به وزارت شهر سازی و عملیات عمرانی آن شروع شده است، ولی زمان بندی مشخص ندارد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر گفت: فاز یک خط سه مترو که شامل ۶ کیلومتر و سه ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد و پایانه امام رضا است تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید که حفاری‌های خط سوم مترو انجام شده و به همین منظوربرای بهره برداری از خط سوم و چهارم پیشنهاداتی را از بخش‌های خصوصی داشته ایم و همواره به دنبال جذب سرمایه گذار در این حوزه هستیم.

وی گفت: قطارشهری مشهد از سالیان گذشته وام‌هایی را از صندوق توسعه ملی گرفته است که به دلیل بی نظمی و بی انضباطی مالی در دوره‌های قبل بازپرداخت آن استمهال شده و سررسید آن دی ماه امسال است و اگر بازپرداخت آن به تعویق نیفتد شهرداری مشهد مجبور به پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان قسط در هر ۶ ماه است که می‌تواند مشکلات فراوان برای پروژه‌های عمرانی پدید آورد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: این وام‌ها با دلار سه هزار تومانی اخذ شده و بازپرداخت آن را باید با دلار ۲۸ هزار تومانی انجام دهیم که مشکلات فراوان برای شهرداری مشهد ایجاد خواهد کرد و امیدواریم برای استمهال دوباره بازپرداخت این وام‌ها به توافق برسیم.

فرهمندی گفت: در دوره گذشته بی نظمی مالی و مدیریتی زیادی وجود داشت و پروژه‌ها بدون مطالعه یا در حال اجرا طراحی آن‌ها انجام می‌شد؛ اکنون در حال بازسازی پروژه‌ها هستیم و پروژه‌های نیمه تمام را بر اساس اولویت آنها انجام می‌دهیم که بر همین اساس تقاطع خلیج فارس در سه یا چهار هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

فرهمندی گفت: انجام پروژه‌ها باید بر اساس الویتشان انجام شوند و تمرکز اصلی شورا در این دوره تمرکز بر حاشیه شهر و سرازیری منابع در حاشیه شهر است.

وی گفت: در بحث حمل و نقل مدیریت شهری با دو مقوله آلودگی هوا و ترافیک روبرو هستیم.

فرهمندی گفت: یک سوم کل بودجه عمرانی مدیریت شهری مربوط به پروژه‌های خطوط قطار شهری و خرید اتوبوس است و ۷۰ درصد آلودگی هوا به‌علت حمل و نقل و سهم اتوبوس‌ها در آلودگی هوا تنها ۱/۳ درصد است.

فرهمندی گفت: برای کم شدن از میزان آلودگی هوا به‌خصوص در محدوده مرکزی بافت مشهد و زیر گذر حرم باید اقدامات جدی انجام شود و تمرکز بر روی سفر با خودرو پاک باشد و تامین الزامات خاص آلودگی هوا و ترافیک باید مدیریت شود.

وی گفت: بر همین اساس از اتوبوس‌های برقی اردیبهشت ماه رونمایی شد درحالیکه هنوز در مشهد اتوبوس برقی نداریم؛  اکنون این اتوبوسها در مرحله تست و آزمون هستند؛ و منتظر تایید وزارت صمت هستیم.

وی گفت: بر اساس آخرین پیگیری‌های شورای شهر صد دستگاه اتوبوس برقی را در دستور کار داریم.

فرهمندی گفت: قیمت و سرمایه گذاری در بخش اتوبوس‌های دیزل عادی چهار میلیارد و هفتصد است و برقی نزدیک به ده میلیارد تومان است.

 

انتهای پیام//س.ع.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.