جیک سالیوان:

تحرکات نظامی در مرز‌های آذربایجان و ارمنستان غیرمسئولانه و تحریک آمیز است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن ابراز نگرانی از تنش بین باکو و ایروان، تحرکات نظامی در مرز‌های دو کشور را تحریک آمیز خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در دیدار با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت که دولت بایدن از انتصاب نمایندگان آنکارا و ایروان برای گفت‌وگو در خصوص عادی سازی روابط استقبال می‌کند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از دیدار این دو مقام گفت: «آقای سالیوان از اعلام دیروز مبنی بر اینکه ترکیه و ارمنستان نمایندگان ویژه‌ای را برای گفت‌وگو در خصوص روند عادی سازی تعیین خواهند کرد، استقبال کرد.»

سالیوان، در این جلسه، نسبت به تنش‌های جاری بین ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی و تاکید کرد که تحرکات نظامی در نزدیکی مرز‌های تعیین‌نشده غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز است.

علاوه بر این، مشاور ارشد امنیتی جو بایدن بر تعهد واشنگتن به اقدامات اعتمادسازی، هم به صورت دوجانبه و هم به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک تاکید کرد.

پیش از این شارل میشل، رئیس شورای اروپا، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بروکسل نشستی سه جانبه داشتند. میشل در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا در تعیین مرز‌های دو کشور کمک‌های کارشناسی ارائه خواهد کرد. علی اف گفته است که کشورش می‌خواهد مرز‌های خود را با ارمنستان باز کند. این مذاکرات تنها چند روز پس از درگیری بین نیرو‌های آذربایجان و ارمنستان در ۱۰ دسامبر انجام شد. در راستای بهبود روابط، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، امروز از توافق ایروان و باکو بر سر ساخت راه آهن خبر داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفته بود که ترکیه و ارمنستان فرستادگان ویژه‌ای را برای عادی سازی روابط منصوب خواهند کرد و از برقراری پرواز‌های چارتر بین دو کشور خبر داده بود.

پس از بسته شدن مرز‌های ترکیه و ارمنستان از سوی آنکارا در سال ۱۹۹۳، هیچ رابطه دیپلماتیکی بین آنکارا و ایروان برقرار نشده است. روابط پیچیده دو کشور ناشی از شرایط خاصی از جمله حمایت آنکارا از موضع آذربایجان در موضوع قره باغ است.

گفتنی است، تشدید درگیری طولانی مدت بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد و با توافقنامه آتش بس سه جانبه که در نوامبر همان سال امضا شد، پایان یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
نصف نصف کنن بره پی کارش
آخرین اخبار