برای سال آینده هدف گذاری شد؛

رشد ۷/۳ درصدی اقتصاد آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی گفت: در بودجه سال آینده رشد ۷/۳ درصدی برای اقتصاد استان و رشد ۱۵/۹درصدی برای سهم بودجه‌ای استان هدف گذاری شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، محمد صادق معتمدیان  استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به این که امسال منطقه ویژه اقتصادی ارومیه سرو در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، گفت: توافق شده که به سرعت مطالعات برای توسعه این منطقه در ارومیه انجام شود.

وی افزود: به سرعت زمین‌های مورد نیاز به شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در جهت توسعه فعالیت صنعتی و معدنی در منطقه ویژه اقتصادی ارومیه سرو برای ایجاد سرمایه گذاری لازم انجام می‌شود.

وی ایجاد ثبات اقتصادی را هدف اصلی لایحه بودجه سال آینده دانست و خاطرنشان کرد: صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها به عنوان ابزار برنامه‌های رشد اقتصادی در استان‌ها در نظر گرفته شده که ۱۵۰ هزار میلیارد برای این صندوق در استان‌ها در نظر گرفته شده است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: هزینه‌های فروش اموال و املاک مازاد دستگاه‌ها به این صندوق برای توسعه استان واریز می‌شود که شاهد تحول در رشد اقتصادی استان خواهیم بود.

معتمدیان تاکید کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ سهم بودجه‌ای استان ۱۵.۹ درصد رشد نسبت به امسال داشته است.

وی یکی از تکالیف جدی دستگاه‌های مختلف را رعایت حداکثری صرفه جویی در هزینه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: باید نقش نظارتی و پیشگیرانه خود را در عوامل زیر مجموعه خود افزایش دهیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: نهضت رشد اقتصادی با همکاری همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید در استان راه اندازی شود تا رشد ۷ ممیز ۳ دهم درصدی در استان شکل گیرد.

معتمدیان با بیان این که بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد افزود: سهم اشتغال استان در زمینه معدن باید افزایش پیدا کند و ارزش افزوده استان نیز نیاز به توجه جدی دارد چرا که استان رتبه دهم معدن کشور را دارد، اما ایجاد اشتغال در این زمینه خیلی کم است.

ناصر حضرتی پر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این جلسه با اشاره به این که ۴ هزار ۴۱۵ میلیارد تومان مجموع منابعی خواهد بود که در استان در سال آینده توزیع می‌شود گفت: در زمینه مجموع اعتبارات استانی، آذربایجان غربی رتبه ۶ کشور را دارد که جایگاه استان نسبتا جایگاه مطلوبی است.

حضرتی پر افزود: علاوه بر منابع بودجه استانی، ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز از طریق منابع ملی و ۲ هزار میلیارد تومان نیز از طریق صندوق توسعه استان به آذربایجان غربی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: هزار و ۵۶ میلیارد تومان بودجه جاری استان و ۳ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان بودجه عمرانی استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان این که در لایحه بودجه جدید هدفگذاری رشد تولید ناخالص داخلی هشت درصد است خاطرنشان کرد: پیش بینی شده برای تحقق این رشد اقتصادی در کشور چهار و نیم درصد از محل سرمایه گذاری و سه و نیم درصد از محل ارتقا بهره وری تامین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به این که با تحقق این رشد اقتصادی شاهد ایجاد حداقل یک میلیون شغل در کشور خواهیم بود تصریح کرد: رشد اقتصادی استان در سال جدید هفت و سه دهم درصد پیش بینی شده است.

ناصر حضرتی پر با بیان این که در تبصره ۱۸ لایحه بودجه، یک اتفاق مهم یعنی تشکیل صندوق توسعه استان‌ها که همان صندوق رشد و توسعه استان‌ها می‌باشد شکل گرفته است گفت: سرمایه اولیه این صندوق ۲ هزار میلیارد تومان است که از طرف دولت تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: صندوق عدالت و پیشرفت به جای صندوق کارآفرینی امید در آذربایجان غربی برای امور مرتبط با زیرساخت‌های اشتغال شکل گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: اعتبارات هزینه‌ای استان ۱۴ درصد رشد کرده است و در اعتبارات عمرانی نیز شاهد رشد ۵۹ درصدی هستیم.

حضرتی پر با اشاره به این که در لایحه بودجه سال جدید درآمد‌های استان نیز ۵۹ درصد رشد پیدا کرده است تاکید. کرد: ۳ هزار و ۸۲۳ هزار میلیارد تومان مجموع میزان درآمد‌های استان خواهد بود.

وی میزان رشد درآمد‌های مالیاتی آذربایجان غربی را نسبت به سایر استان‌ها دارای کمترین رشد عنوان کرد و گفت: این موضوع مثبتی برای استان است چرا که کمترین میزان مالیات در این استان اخذ خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: در اعتبارات هزینه ای، استان جایگاه نهم را دارد که ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داریم.

حضرتی پر با بیان این که سهم بری آذربایجان غربی از منابع ملی به درصد جمعیت نزدیک شده است گفت: ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع ملی برای استان در سال آینده دولت اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به طرح‌های رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار موضوع بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ افزود: ۱ هزار و ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات محرومیت زدایی آذربایجان غربی است که ۳۲۷ طرح هم در استان در این زمینه در حوزه‌های مختلف مدارس، بهداشت، راه روستایی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تصریح کرد: هزار و ۶۷۰ طرح ناتمام در استان با میانگین پیشرفت ۵۰ درصد وجود دارد که ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این طرح‌ها مورد نیاز است.

در این جلسه توسعه مطالعاتی و ایجاد زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی ارومیه سرو و اختصاص اعتبارات محرومیت زدایی به دو بخش بهداشت و راه‌های روستایی استان مورد تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.