رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی خبر داد؛

رشد ۷ درصدی اقتصاد خراسان رضوی در بودجه سال آینده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی خراسان رضوی ۷.۲ درصد در نظر گرفته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: هدف گذاری دولت در بودجه سال آینده اهرم قراردادن بودجه برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در کشور است و بر همین اساس رشد اقتصادی به صورت ملی، استانی و شهرستانی برنامه ریزی شده است.

وی گفت: از سوی دیگر قرار است صندوق عدالت و پیشرفت با رقم اولیه ۲ هزار میلیارد تومان در استان‌ها و با اختیارات مشخص برای تحقق این رشد اقتصادی تشکیل شود. همچنین می‌توان از سایر منابع استانی مانند فروش اموال و املاک مازاد در استان و بهره مالکانه معادن و سایر موارد که در قانون و لایحه بودجه برای این موارد پیش بینی شده است، استفاده کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی مشکلاتی وجود دارد و این در حالی است که در دهه ۸۰ میانگین رشد اقتصادی کشور ۳.۲ درصد بود، ولی در دهه ۹۰ با فراز و نشیب‌های شدید اقتصادی در بعضی از سال‌ها رشد اقتصادی کشور منفی بوده است.

جمشیدی گفت: برای جبران روند منفی در دهه ۹۰ باید ۶ سال پیا پی رشد اقتصادی هشت درصدی را برنامه ریزی کنیم؛ برای بهبود معیشت مردم رسیدن به رشد هشت درصدی یا هر عدد دیگری که امکان‌پذیر باشد اجتناب ناپذیر است و کار دولت در این مرحله برنامه ریزی از طریق بودجه سالانه است.

او گفت: تحقق رشد اقتصادی دارای الزامات بسیار است که یکی از آن موارد بودجه سالانه کشور است و دولت تمام تلاش خود را در لایحه تقدیمی به مجلس انجام داده تا رسیدن به رشد هشت درصدی محقق شود. به همین دلیل اگر این منابع به تنهایی در نظر گرفته شود و سایر الزامات محقق نشود دستیابی به این عدد سخت‌تر می‌شود.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: دولت برای اولین بار با رقم و عدد، منابع مشخص را به استان‌ها اختصاص داده است. همچنین استفاده از صندوق عدالت و پیشرفت این امکان را به استان‌ها می‌دهد تا در راستای رشد هشت درصدی کشور به صورت عملی اقدام کنند.

جمشیدی گفت: یکی از دلایل آن، استفاده نکردن از ساز و کارعملیاتی شدن آن بود و به همین سبب برای اولین بار مکانیزم ابزار، روش و فرایند آن نیز پیش بینی گردید؛ می‌توان با مجموعه اقدامات هماهنگ و منسجم، شاهد تحقق این عدد و حتی بیشتر از آن باشیم.

وی گفت: نگاه به تمرکززدایی در توزیع اعتبارات استان‌ها رشد قابل توجهی دارد که در حوزه‌های عمرانی و جاری پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: سهم این استان از درآمد‌های کشور را حدود ۳.۳ درصد و بودجه سال آینده ۴۲ هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان آن از منابع استانی تحقق می‌باید و ۲۶هزار میلیارد تومان دیگر از محل منابع ملی که برای مصارف دیگر استان لحاظ شده است، اختصاص پیدا می‌کند.

جمشیدی گفت:  حدود هشت هزار میلیارد تومان برای امسال از محل دریافت مالیات‌ها پیش‌بینی شده بود که در سال آینده به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

او گفت: همچنین در امسال پنج واحد از درصد مالیات بر اصناف متاثر از کرونا کاهش پیدا کرد که حدود ۲۵ درصد مالیات این اصناف کمتر شد، ولی مالیات در حوزه خدمات، کالا و مالیات بر ارزش افزوده افزایش می‌باید؛ بر همین اساس و با شناسایی پایه‌های جدید درآمد‌های مالیاتی، درآمد استان در سال آینده متناسب با کشور محقق می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: ردیفی برای حاشیه کلان شهر‌ها و شهر‌های مذهبی وجود دارد، ولی به دنبال آن هستیم که در فرایند تصویب بودجه اگر امکان داشت بتوانیم ردیف مستقلی برای حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شود.

جمشیدی گفت: برای زیارت هم عدد مشخصی در بودجه به صورت مستقل لحاظ نشده است، ولی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در ردیف‌های متفرقه وجود دارد امیدواریم با مصوبات کارگروه ملی زیارت بتوانیم بودجه این بخش را نیز برای استان جذب کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار