تحقق ۶۷ درصدی تعهد سوادآموزی در کشور

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نهضت سوادآموزی کشور گفت: ۶۷ درصد تعهد سوادآموزی امسال محقق شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رسول جمشیدی اول معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نهضت سوادآموزی کشور در آیین نخستین یادواره شهدای سوادآموزی چهارمحال و بختیاری در مجتمع لاله شهرکرد با بیان اینکه امسال تعهد سوادآموزی در کشور ۳۶۰ هزار نفر در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ابلاغ شد اظهار داشت: ۶۷ درصد تعهد سوادآموزی امسال محقق شده است.

او افزود: برای جذب سوادآموزان در کلاس‌های آموزشی نهضت سوادآموزی تا اول دی ماه زمان‌بندی شده بود که این فرصت افزایش یافت و هم‌اکنون نیز شناسایی و ثبت‌نام سوادآموزان در تمامی استان‌های کشور ادامه دارد.


بیشتر بخوانید


جمشیدی اول اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۴۶ هزار و ۶۰۰ آموزش‌دهنده و آموزشیار در کشور با نهضت سوادآموزی فعالیت دارند، که آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سال ۹۰ به صورت خرید خدمات آموزشی و در قالب برون‌سپاری فعالیت دارند.

او ادامه داد: از پارسال تاکنون نیز در وزارت آموزش و پرورش ۲ مرحله آزمون استخدامی برای جذب آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی برگزار شد که تعداد زیادی از آموزش‌دهندگانی که قبل از سال ۹۲ فعالیت داشتند جذب آموزش و پرورش شدند.

جمشیدی اول با بیان اینکه مهلت قانونی استخدام آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی تا پایان سالجاری است گفت: برنامه جدید برای استخدام آموزش‌دهندگان در نظر گرفته نشده است.

او افزود: یادگیری آموزش‌گیران به صورت ۱۰۰ درصدی نیست و بازگشت به بی‌سوادی وجود دارد، مردودی و ترک تحصیل در گروه سنی پایین نیز در مدارس وجود دارد و مبادی ورودی بی‌سوادی بسته نشده و امکان ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تا مسدود نشدن مبادی ورودی بی‌سوادی وجود ندارد.

جمشیدی اول اضافه کرد: در مرحله نخست آموزش سوادآموزان و بزرگسالان برای توسعه و تعمیق سواد مدنظر بوده و هم اکنون توسعه دادن این امر به کم سوادان و رده سنی پایین نیز در دستور کارقرار دارد.

او ادامه داد: براساس سرشماری سال ۵۵ در کشور بیش از ۴۷.۵ درصد جمعیت کشور باسواد بودند که این آمار در آخرین سرشماری سال ۹۵ در کشور ۸۷.۵ درصد رسیده و امروز ۹۰ درصد جمعیت کشور ۶ سال به بالا باسواد هستند.

جمشیدی اول با بیان اینکه برنامه‌های سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی بعد از پیروزی انقلاب در سطح کشور با راه‌اندازی نهضت سوادآموزی آغاز شد گفت: شاخص باسوادی در کشور در رده سنی ۶ سال به بالاتر در کشور از ابتدای انقلاب تاکنون ۴۲ درصد رشد داشته است.

او به برگزاری دوره‌های سوادآموزی، شناسایی و جذب بی‌سوادان با تلاش و همکاری آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از طریق شناسایی خانه به خانه افراد بی‌سواد و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون تعداد افراد بی‌سواد در گروه سنی ۶ تا ۵۰ سال بسیار اندک است و باید برای ریشه‌کنی بی‌سوادی علاوه بر انسداد مبادی ورودی با تمام تلاش افراد بی‌سواد و کم سواد را جذب دوره‌های سوادآموزی کرد.

جمشیدی اول اضافه کرد: برگزاری یادواره شهدای نهضت سوادآموزی یک فرصت برای تجلیل از خانواده شهدا، ارج نهادن به مقام و منزلت شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است و باید این یادواره‌ها و گرامیداشت یاد شهدا در جامعه توسعه پیدا کند.

او با اشاره به ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: ادامه دادن راه و روش شهدا و ویژگی شهدا از جمله عبادت و عبودیت، رضایتمندی و استفاده از فرصتهاباید سرلوحه کار همه مردم و مسوولان قرار گیرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار