حمایت تسلیحاتی استونی از اوکراین در بحبوحه‌ی تنش با روسیه

با بالاگرفتن تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف، وزارت دفاع استونی از ارسال موشک‌های ضد تانک به اوکراین خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ریپابلیک ورلد، وزارت دفاع استونی اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای ارسال موشک‌های ضد تانک جولین و هویتزر ۱۲۲ میلی متری به اوکراین است.

پیتر کویمت، رئیس بخش همکاری‌های بین المللی وزارت دفاع استونی ضمن ابراز نگرانی از افزایش حضور نیرو‌های روسی در مرز با اوکراین اعلام کرد که استونی قصد دارد حمایت خود از اوکراین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

این مقام دفاعی استونی شرط تحویل کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف را اخذ مجوز از کشور‌های تولیدکننده این تجهیزات (آمریکا، فنلاند و آلمان) دانست و  زمان دقیق تحویل این تسلیحات به اوکراین را  تا حد زیادی به چگونگی پیشرفت مذاکرات با این کشور‌ها منوط کرد. گفتنی است قیمت این موشک‌ها بین ۸ تا ۱۴ هزار دلار برآورد شده است.

علاوه بر حمایت تسلیحاتی از اوکراین، استونی از سال ۲۰۱۴ نیز در زمینه آموزش پرسنل نظامی، توپخانه و سربازان نیرو‌های ویژه به کی‌یف کمک می‌کند.

تنش بین روسیه و اوکراین بر سر استقرار نیرو‌ها در نزدیکی مرز دو کشور بالا گرفته است. کی‌یف و غرب می‌ترسند که حضور نیرو‌های روسی در مرز نشان دهنده برنامه تهاجم روسیه باشد، اما کرملین این قصد را قویا رد کرده است. از سوی دیگر، روسیه اوکراین را به تجمع نیرو‌های خود در شرق متهم کرده و گفته است که ارتش اوکراین ممکن است در حال برنامه ریزی برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل روسیه باشد.

علاوه بر این، روابط واشنگتن و مسکو نیز به پایین‌ترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بار‌ها به نگرانی‌های واشنگتن و متحدان اروپایی آن درباره افزایش استقرار نیرو‌های روسیه در اطراف اوکراین اشاره کرده است. درمقابل، روسیه نیز به دفعات به کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، اعتراض کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار