اعلام وضعیت فوق العاده در قزاقستان در پی تشدید اعتراضات مردمی

رییس جمهور قزاقستان اعلام کرد در آلماتی و مانگیستاو، دو شهر بزرگ این کشور به مدت دو هفته حالت فوق العاده امنیتی اعلام می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، با تشدید اعتراضات مردمی در قزاقستان به افزایش قیمت سوخت، مقامات دولتی اقدام به اعلام وضعیت فوق العاده در دو شهر آلماتی و مانگیستاو کردند. 

جومارت توکایف، رییس جمهور قزاقستان در سخنرانی در این باره اعلام کرد: اقدام برای حمله به دفاتر دولتی و نظامی کاملاً غیرقانونی است. دولت سقوط نخواهد کرد. ما خواهان اعتماد متقابل و احترام هستیم.

به گزارش خبرنگار مستقر رویترز در آلماتی، پلیس قزاقستان برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کند.
دولت قزاقستان روز سه شنبه اعلام کرد فعلاً افزایشی در قیمت‌های سوخت به ویژه گاز مایع اتفاق نخواهد افتاد. اعتراضات مردمی در پی اعلام دولتی افزایش سوخت صورت گرفته است.

به دلیل گران بودن قیمت بنزین بسیاری از مردم قزاقستان خودرو‌های خود را گاز سوز کرده اند. پس از اعلام احتمال افزایش قیمت گاز مایع مردم به آن اعتراض کردند و به خیابان‌ها ریختند.

پس از افزایش قیمت سوخت در قزاقستان در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲ تظاهرات‌های مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کم کم به شهر‌های بزرگ از جمله آلماتی، پایتخت این کشور کشیده شد.

قرار است امروز جلسه‌ای با حضور رییس جمهور قزاقستان برای بررسی خواسته معترضان تشکیل شود. مقامات این کشور از مردم خواسته اند تا مشخص شدن نتیجه قطعی این جلسه خویشتنداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار