آذرآب همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کند

شرکت صنایع آذرآب دهه ۹۰ را با مشکلات پشت سر گذاشت، مشکلاتی که همچنان تبعات آن قابل لمس است.

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک -  شرکت صنایع آذرآب در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ توانست توسعه صنعتی را در کشور رقم بزند، اما دهه ۹۰ را با مشکلات پشت سر گذاشت، مشکلاتی که ظاهرا تمامی ندارد.

همزمان در دورانی که هپکو به گِل نشست، نفس‌های آذرآب نیز به شماره افتاد و همین امر اعتراضات کارگری را رقم زد.

به گفته رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب، این شرکت نیازمند آزاد شدن ضمانتنامه، تقسیط یا بخشودگی بدهی مالیاتی و بیمه است.

حدود دو ماه پیش در بازدید معاون وزیر کار بازدیدی از آذرآب  مدیر این شرکت مباحثی چون تحریم توسط بانک مرکزی و عدم صدور ضمانت نامه و گشایش‌های بانکی، نداشتن نقدینگی لازم، چالش‌های بیمه‌ای بازرگانی و عدم تقسیط جرائم بیمه‌ای و مشکلات حسابرسی بیمه ای، بدهی ۱۶۰ میلیارد تومانی به تامین اجتماعی که ۷۰ میلیارد تومان آن جریمه است، از دست رفتن پروژه‌های جدید به دلیل نداشتن ضمانت نامه، باقی ماندن و ترخیص نشدن مواد اولیه در گمرک، احکام بازداشت برای برخی از اعضای هیئات مدیره، بازداشت املاک شرکت از جمله سند ملکی آذرآب، شخص ثالث و حساب‌ها را از جمله چالش‌های این واحد صنعتی مطرح کرد.

علی حسین رعیتی نیز گفت:  این سازمان برای پرداخت بیمه و ... باید درآمد داشته باشد، اما تلاش می‌کنیم تا مشکلات حل شود و حتی در بحث بازداشت سند ملکی این شرکت که ارزشی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان دارد اقداماتی انجام گیرد که بتواند در زمینه دریافت ضمانت نامه‌های بانکی اقدام کند.

معاون وزیر کار گفته آذرآب بدهکار و تامین اجتماعی طلبکار است، امروز با مشکلات انباشته روبرو هستیم، قطعا تلاش و تاکید می‌کنیم که سازمان تامین اجتماعی هر نوع حمایت و همکاری را با شرکت داشته باشد.

به گفته او اگر این بدهی‌ها پرداخت نشود، قطعا سازمان تامین اجتماعی در پرداخت‌های خود به چالش بر می‌خورد، باید شرکت بدهی خود را طبق تقسیط صورت گرفته پرداخت کند. شاید بتوان جریمه را بخشید، اما اصل بدهی را باید بپردازد.

انتظار بر این بود که بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از این بازدید حداقل یکی از کوچکترین مشکلات این شرکت در مسیر حل شدن قرار گیرد، اما ظاهرا آب از آب تکان نخورده است.

 آذرآب

فقط حساب‌ها رفع توقیف شد

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب هم گفته هیچ کدام از مشکلات تا امروز حل نشده است. تنها اتفاقی که افتاد این بود که حساب‌های شرکت رفع توقیف شده اند.

داوود عسگری گفت: آذرآب نیازمند آزاد شدن ضمانتنامه، تقسیط یا بخشودگی بدهی مالیاتی و بیمه است. کم کاری مدیران در دهه ۸۰ و ۹۰، امروز یقه آذرآب را گرفته است و اگر این رویه ادامه داشته باشد، شاید یک ماه دیگر کارگران این شرکت کف خیابان باشند.

۱۰ درصد ظرفیت آذرآب فعال است

عسگری گفته پرداخت حقوق کارگران به سختی انجام می‌گیرد، تعداد پرسنل تا ۳۰ درصد کاهش یافته و این ۳۰ درصد پرسنل نیز فقط در ۱۰ درصد ظرفیت شرکت کار می‌کنند، نمی‌دانیم چه کنیم و چه کسی به فریاد آذرآبی‌ها می‌رسد.

او می گوید وظیفه مدیریت، جذب کار، پرداخت و افزایش حقوق و تامین ضمانتنامه برای عقد قرارداد است، اما طی ۶ ماهه اخیر اتفاق خاصی نیفتاده است.

گرفتار تحریم داخلی هستیم/دست از سر آذرآب بردارید

رییس شورای اسلامی گفته گرفتار تحریم داخلی شده‌ایم، اگر بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی دست از سر آذرآب بردارند قطعا می‌توانیم کار کنیم، اما به دلیل نداشتن ضمانت نامه هیچ کاری برای آذرآب نیست و همین امر باعث کاهش پرسنل شده است و همین ۱۰ درصد فعالیت در شرکت نیز حاصل پروژه‌های سال‌های گذشته است در غیر این صورت شرکت عملا تعطیل بود.

او می گوید: اگر طلبکاران قدری دست از سر آذرآب بردارند قطعا این شرکت تا ۵۰ سال آینده فعال خواهد بود، سازمان امور مالیاتی باید براساس تولید، مالیات بگیرد، اما آذرآب که کاری ندارد، اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاده، امروز یقه شرکت را گرفته و اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد،

عسگری گفته در جلسه یکشنبه اعضای شورای اسلامی کار آذرآب با هیات مدیره شرکت مصوب شد که ۷۰۰ میلیون تومان برای افزایش حقوق پرسنل اختصاص یابد و این افزایش حقوق از ابتدای اسفند لحاظ می‌شود، اما خواسته اصلی پرسنل عقد قرارداد و جذب پروژه‌های کاری برای آذرآب است.

 مشکلات آذرآب فقط به موارد مذکور خلاصه نمی‌شود، بخش عمده‌ای از مشکلات آن به مسئله سهام باز می گردد.

با خصوصی‌سازی این شرکت، شخصی به نام «فریبرز پرنا» ۳۰ درصد سهام آذرآب را خرید و در سال ۱۳۹۵ با داشتن بخش عمده‌ای از سهام، مدیرعامل شد.

آذرآب اراک

او به عنوان مدیرعامل، با اعتبار شرکت آذرآب تسهیلاتی در حدود ۵۰ میلیارد تومان از بانک کشاورزی اخذ و آن را در بورس سرمایه‌گذاری کرد و در ازای دریافت این تسهیلات، بخشی از سهام شرکت را به عنوان ضمانت به بانک کشاورزی واگذار کرد.

عدم پرداخت تسهیلات از سوی مدیرعامل آذرآب باعث شد که بانک کشاورزی به جای طلب خود سهام ۳۰ درصدی آذرآب را در اختیار گیرد و عملا سهامدار آذرآب شد.

قضیه پرنا و عملکردش آذرآب را به دردسر‌ انداخت و بخش مهمی از اعتراضات کارگری هم به همین عملکرد اختصاص داشت.

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب نیز در این جلسه گفته بود: پرنا سهامدار سابق شرکت ۱۴۸.۵ میلیارد تومان در زمانی که ارزش دلار ۳ هزار تومان بود از شرکت برده و امروز با ۱۹۰ فقره چک برگشتی مواجهیم که این فرد در کشور خرج کرده که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

بانک کشاورزی به عنوان سهامدار مسلما باید به وضعیت شرکت رسیدگی می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد و بانک نیز در طول این سال‌ها بار‌ها اعلام کرد که تمایلی به سهامداری شرکت ندارد و همین امر فصل جدیدی را در پرونده آذرآب باز کرد.

به هر حال تصمیم به واگذاری گرفته شد، ولی تا امروز هیچ اقدامی بابت واگذاری سهام شرکت صورت نگرفته است.

سهام هنوز دست بانک کشاورزی است

به گفته عسگری رییس شورای اسلامی کار آذرآب، سهام همچنان دست بانک کشاورزی است و تنها اقدام صورت گرفته این است که ۱۸۰۰ درصد افزایش سرمایه داده شده است.

پیش‌تر رئیس هیات مدیره شرکت آذرآب گفته بود که طرح افزایش سرمایه برای طلب بانک‌ها و تامین اجتماعی به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان در دستور کار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار