معاون استاندار خراسان رضوی:

ایجاد برنامه مدون برای نیروگاه ها چاره‌ساز کاهش آلودگی هوا است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به سهم ۱۹ درصدی نیروگاه‌ها در آلودگی هوای مشهد از ایجاد برنامه ای مدون برای نیروگاه ها خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - جواد خدایی گفت: کاهش آلایندگی نیروگاهی برای مشهد ضروری است و باید به هر روش ممکن از میزان این آلایندگی کاسته شود.

 آمار‌ها نشان می‌دهد که کیفیت هوا در  مشهد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: باید در برای خودرو‌هایی که نیاز به نصب صافی فیلتر هوا دارند سختگیری شود و طرح ممنوعیت پلاک گذاری این خودرو‌ها در صورت نداشتن صافی فیلتر هوا باید با قوت ادامه یابد تا آمار آن‌ها به صفر برسد و در صورتی که کنترل معاینه فنی تاکسی‌ها یا سایر وسایل حمل و نقل بر پایه اینترنت باشد، این کار با سهولت بیشتری قابل انجام است.

خدایی گفت: امسال با وجود راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی، از مجموع ۴۲۴ هزار تخلف شناسایی شده خودرو‌ها تنها برای ۲۹ درصد از آن‌ها اعمال قانون شده است که باید دلایل این موضوع از سوی دستگاه‌های اجرایی بررسی تا در نشست بعدی این کارگروه درباره آن تصمیم گیری شود.


بیشتر بخوانید


او معتقد است،  در چشم انداز وزارت نیرو باید سهم تولید برق از محل نصب نیروگاه‌های خورشیدی به ۳۰ درصد در هر استان برسد، لذا برای رسیدن به این چشم انداز باید اقدامات لازم را آغاز کرد؛ میزان آلاینده‌ها در هر بخش و نوسازی در همه بخش‌های حمل و نقل، وسایل گازسوز، نیروگاه‌ها باید مشخص شود، تنها با هدفگذاری و زمان بندی مشخص و رصد عملیات می‌توان به کاهش آلاینده‌ها در این بخش‌ها رسید.

وی استفاده از ظرفیت شهرداری برای بهره گیری از تبلیغات محیطی به منظور آگاهی رساندن به مردم در خصوص کاهش آلودگی هوا، تعامل دستگاه‌های اجرایی با صدا و سیما برای تهیه برنامه‌های مستمر و مشخص در خصوص آلاینده‌های هوا و شیوه‌های کاهش آن، نوسازی شبکه حمل و نقل درون شهری مشهد، به ویژه کاهش عمر اتوبوس‌های درون شهری را مورد تاکید قرار داد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم گفت: از ۳۰۵ روزی که از امسال گذشته است، تنها هفت روز هوای پاک در مشهد ثبت شده است و حال آنکه این در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که شمار روز‌های دارای هوای پاک آن ۳۸ روز بود، ۸۳ درصد کاهش یافته است.

مهدی اله‌پور می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون مشهد ۲۱۸ روز هوای متوسط و ۷۸ روز هوای ناسالم داشته است که تمرکز روز‌های آلوده در ماه‌های آبان و آذرماه بوده به گونه‌ای که در آبانماه صرفا یک روز هوای پاک داشته و شاخص روزانه کیفیت هوا در این روز‌ها بالای ۱۰۰ بوده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.