خانه قدیمی خلیلی مزینانی در داورزن اقامتگاه بومگردی می‌شود

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن در خراسان رضوی از تبدیل خانه قدیمی خلیلی مزینانی در روستای مزینان این شهرستان به اقامتگاه بومگردی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - محمد عبدالله‌زاده ثانی گفت: این بنای تاریخی دارای قاب‌بندی در جداره‌های داخلی و بیرونی و تزئینات گچ‌بری بسیار زیباست و در نما و فضا‌های داخلی از تعادل و تقارن برخوردار است.

در حال حاضر حدود ۶ میلیارد ریال توسط مالک این خانه تاریخی برای مرمت آن هزینه شده است.

او گفت: مزینان روستای هدف گردشگری است و از جمله آثار شاخص این روستا کاروانسرای مزینان است که در فهرست موقت میراث جهانی ثبت شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: بافت ارزشمند روستای مزینان در سال ۱۳۸۲ به عنوان نخستین بافت روستایی خراسان در فهرست آثار ملی ثبت شده است و یکی از عناصر ارزشمند این بافت خانه‌های تاریخی با کالبد معماری سنتی است که با تبدیل شدن به اقامتگاه بومگردی ضمن حفظ بنا، شاهد اثر بخشی میراث‌فرهنگی در توسعه گردشگری خواهیم بود.

عبدالله‌زاده ثانی گفت: خانه خلیلی مزینانی در عرصه بافت تاریخی روستای مزینان قرار دارد و مالک آن متقاضی ثبت این بنا در فهرست آثار ملی است.

او گفت: تزئینات گچ‌بری بنا جلوه ویژه به این بنا داده و نوع معماری آن در بافت مزینان و شهرستان‌های خراسان رضوی منحصربه‌فرد است.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار