نصب و راه‌اندازی رادار هواشناسی در خراسان رضوی

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی از ضرورت راه‌اندازی شبکه رادار هواشناسی در این استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  محسن عراقی‌زاده گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های نصب این رادار در استان انجام شده و در صورت تامین اعتبار در سال آینده نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

اقدامات زیرساختی برای نصب رادار هواشناسی در خراسان رضوی از سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت یک هکتار در منطقه خواجه مراد در حوالی مشهد آغاز شده است؛ هم‌اکنون برج رادار هواشناسی در استان‌هایی از قبیل تهران، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، بوشهر، اردبیل و کرمانشاه فعال است.

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: تاکنون نیز مراحل مکان‌یابی، تملک سایت این رادار و ایجاد جاده دسترسی در این مکان انجام شده است.

او گفت: بهره‌گیری از رادار‌های هواشناسی به منظور افزایش صحت پیش‌بینی‌های کوتاه مدت با توجه به موقعیت خاص آب و هوایی این استان و قرار داشتن در معرض مخاطرات طبیعی مانند سیل، تگرگ، طوفان، یخبندان و مه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عراقی زاده گفت: رادار‌های هواشناسی کاربرد عمده در تشخیص و پیش‌بینی وضعیت‌های وخیم هوایی، بارش‌ها و طوفان‌های شدید جوی و تعیین مسیر و پیش‌بینی مسیر حرکت طوفان‌ها و بارش‌ها، در کوتاه مدت و بلند مدت دارند که وضعیت هوا و تحلیل آن را با تصاویری گویا و قابل نمایش و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی نظیر تلویزیون و اینترنت ارائه می‌دهند.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار