استاندار خراسان رضوی عنوان کرد

حمایت خراسان رضوی از تبدیل تاجیکستان به درگاه صادرات و واردات آسیای مرکزی

استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از تبدیل تاجیکستان به درگاه آسیای مرکزی برای صادرات و واردات کالا حمایت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - یعقوبعلی نظری امروز در نشستی با وزیر توسعه و تجارت تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور گفت: با تبدیل شدن تاجیکستان به مرکز  صادرات و واردات کالا، دسترسی این کشور به بازار‌های خلیج فارس و منطقه غرب آسیا آسان می‌شود.

 او گفت: فعال‌تر شدن هرچه بیشتر اتاق‌های بازرگانی و فعالان بخش خصوصی در دو کشور ایران و تاجیکستان برای توسعه روابط دوجانبه ضرورت دارد، خراسان رضوی آمادگی دارد تا نشست تجاری و فعالان اقتصادی دو کشور را در مشهد برگزار کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: تاجیکستان با توجه به تسهیلات و تخفیفاتی که این استان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد کرده است، می‌تواند به ایران در حمل بار‌های ترانزیتی پنبه و شمش آلومینیم و همچنین سایر محصولات کمک کند.

تاجیکستان هشتمین مقصد صادراتی خراسان رضوی و ایران است، اکثر اقلام صادراتی ایران به کشور تاجیکستان در حوزه مصالح ساختمانی شامل کاشی و سرامیک، انواع رنگ، لوله و پروفیل، ورقه‌های شیشه‌ای است، همچنین انواع شوینده‌ها، مواد غذایی، شیرخشک و دارو نیز شامل اقلام صادراتی به این کشور است.

خراسان رضوی چهارمین هدف صادراتی تاجیکستان بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق است. از جمله اقلام وارداتی تاجیکستان به ایران می‌توان به مواد اولیه و واسطه‌ای برای بخش تولید مانند پنبه، پیله کرم ابریشم، کاغذ و مقوا اشاره کرد. علاوه بر این ایران با داشتن بیش از ۶۸نوع ماده معدنی و تاجیکستان با برخورداری از بیش از ۴۰نوع ماده معدنی و فلز گران‌بها در دنیا بی‌نظیر هستند.

نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان رضوی از هفتم تا دهم اسفندماه در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان دایر  شده است.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.