احتمال برگزاری نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با امیرعبداللهیان و باقری

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به بازگشت رئیس گروه مذاکره کننده ایران به تهران، ممکن است در روزهای آینده نشستی با وزیر خارجه و علی باقری داشته باشیم.

آقای محمود عباس‌زاده مشکینی گفت: توقف مذاکرات طبیعی است، مذاکره کنندگان باید در پایتخت‌ها حضور پیدا کنند تا تصمیم‌های سیاسی را در پایتخت‌ها بگیرند؛ ایستگاه پایانی مذاکرات همین تصمیم‌‌گیری‌های سیاسی است.

پس از تداوم گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴، روز جمعه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توقف مذاکرات به علت «عوامل خارجی» خبر داد.

آقای جوزپ بورل با اعلام این خبر در توییتر نوشت «متن نهایی توافق آماده و روی میز است.»

پس از انتشار خبر توقف مذاکرات وین، سخنگوی وزارت خارجه، این وقفه را عاملی برای حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی دانست.

وزیر امور خارجه ایران هم تأکید کرده توافق در مذاکرات وین زمانی در دسترس است که «طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور روز پنجشنبه گفته بود آمریکا به بهانه‌های واهی بر توافق سریع اصرار می‌کند. آقای علی شمخانی در توییتر نوشت که رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد.

او تأکید کرده بدون تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا، مذاکرات وین هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

۱۶۰ نماینده مجلس امروز در یک بیانیه از گروه مذاکره کننده ایران خواسته‌اند خودشان را به ضرب‌الاجل‌های ساختگی محدود نکنند.

این نمایندگان که پیش از این هم بر پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر خطوط قرمز در مذاکرات اصرار کرده‌اند، در بیانیه امروزشان به بحران اوکراین اشاره کردند. آن‌ها گفته‌اند با افزایش نیاز غربی‌ها به انرژی، «نباید بدون تأمین خواسته‌های به حق ایران، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تأمین شود.»

امضا کنندگان بیانیه خواستار جبران خسارات آمریکا به معیشت مردم ایران شده‌اند.


بیشتر بخوانید


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۱۴ اسفند ماه گفته بود برخی مسائل از جمله روشن شدن همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد مسیر توافق هسته‌ای شده است.

آقای ابوالفضل عمویی گفت: شاکله توافق میان ایران و ۴+۱ مشابه دوره‌های گذشته است، اما محتوایش تفاوت زیادی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار