جلال‌زاده:

خطوط قرمز ایران در مذاکرات وین باقی مانده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بخش‌هایی از توافق میان ایران و ۴+۱ که برای جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد، باقی مانده.

آقای وحید جلال‌زاده گفت: آقای باقری رئیس گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات درباره خط قرمز‌های ایران گفت‌وگو می‌کند؛ ما زیر ضرب الاجل مذاکره نمی‌کنیم و مجلس این خواسته را به وزیر امور خارجه منتقل کرد.

وزیر امور خارجه ظهر امروز برای ارائه گزارش به مجلس، در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شد. مجلس می‌گوید به محتوای «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» پی‌بند است و برای اجرایی شدن آن در مذاکرات هسته‌ای، نظارت می‌کند. به گفته‌های وحید جلالزاده، نمایندگان انتقاد‌هایی داشته‌اند که به وزیر امور خارجه منتقل کرده‌اند.

آقای باقری، رئیس گروه مذاکره کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای دیشب به وین سفر کرد. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفته منتظر بازگشت باقری به وین است تا توافق احیای برجام نهایی شود.

آقای میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش نوشته «شرکای برجام (بدون حضور ایران) و آمریکا رایزنی‌هایی غیررسمی در چارچوب مذاکرات وین انجام دادند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبریش اعلام کرده پیش‌نویسی به صورت مشترک آماده شده. آقای خطیب‌زاده گفته بالای ۹۷ تا ۹۸ درصد توافق به صورت مشترک نگارش شده و آنچه باقی‌مانده، مواردی است که باید مرتفع شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها و «برخی ادعا‌های سیاسی در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران» برای گفتگو باقی مانده؛ اما رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز در جمع خبرنگاران گفت «من نمی‌توانم مانند آقای خطیب زاده درصد آماده شدن پیش نویس را اعلام کنم.»

مسئولان رسمی جمهوری اسلامی در نشست‌ها و اظهارنظر‌ها اعلام کرده‌اند توافق باید توافقی خوب باشد و علاوه بر لغو همه تحریم‌ها، تضمین طرف مقابل، راستی آزمایی هم انجام شود.


بیشتر بخوانید


رسانه‌ها نوشته‌اند در نشست روز گذشته شورای عالی امنیت ملی کشور بر لزوم حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در مرز «توافق یا بن بست» قرار داده، تأکید کرده‌اند. آقای ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز گفت «هنوز چند مسئله باقی مانده که این مسائل تا حل نشود، نباید انتظار به نتیجه رسیدن توافق را داشته باشیم.»

رئیس جمهور دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس تأکید دارند توافق ناشی از مذاکرات هسته‌‍ای باید برای مردم ایران «منافع اقتصادی» داشته باشد. آقای جلال‌زاده گفت که در مذاکرات علاوه بر انتفاع حداکثری اقتصادی، «حفظ توانمندی‌های هسته‌ای کشور» هم محل گفت‌وگوست.

امروز سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت «از نظر حقوقی الزامی برای تصویب پیش نویس توافق ایران و ۴+۱ در مجلس نیست.»

آقای سید نظام الدین موسوی گفت با توجه به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ‎ها، طبیعتاً مجلس گزارشی را در این مورد می‌‎خواهد؛ متن پیش نویس توافق، نهایی نشده و در نتیجه توزیع عمومی میان نمایندگان هم انجام نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
آزمایش کنید و برای اولین بار شما میز مذاکره ترک کنید
۲۳:۵۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
انها فرهنگ ما ایرانی ها را نمی فهم.
میز مذاکره را تا زمانی که انها حقوق رسمی ایران به رسمیت نشناسند ترک کنید
چرا در وین نشته اید و منتظرید؟
بهتر فرصت برای ایران همین زمان است
بیاید وطن
آخرین اخبار