نورموسوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مددجویان دارای طلب با مبلغ بالا به ادارات گاز مراجعه کنند

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مددجویان طلبکار از شرکت ملی گاز که مبلغ طلب آن‌ها زیاد است، برای دریافت طلب خود به ادارات گاز مراجعه کنند.

آقای نورموسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، درباره رایگان شدن قبوض مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به سوالات زیر پاسخ داد:

آخرین آمار مددجویان معرفی شده از سوی کمیته امداد و بهزیستی به شرکت ملی گاز چقدر است؟

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران: طبق آخرین گزارش دریافتی از کمیته امداد، تعداد اشتراکات معرفی شده از سوی این دستگاه به شرکت ملی گاز، حدود ۴۰۰ هزار اشتراک بود که از طریق لوح فشرده ارسال کرده بودند و در نهایت در سیستم مکانیزه تولید قبض شرکت گاز، تغذیه شد. یک دوره قبض با تعرفه صفر برای آن دسته از این مشترکان معرفی شده از سوی کمیته امداد که در سه پله اول مصرف قرار داشتند، صادر شد و اگر مصرف بالاتر از الگو داشتند نیز، مطابق تعرفه‌ها پله‌های چهارم به بعد، قبض دریافت کردند. همزمان قبوض مربوط به دوره‌های قبل، از یکم فروردین ۱۴۰۰ به بعد، اصلاح شد.

همین اتفاقات برای حدود ۵۵ هزار اشتراک معرفی شده از سوی بهزیستی نیز رخ داد که در گزارش‌های قبلی خود به ما داده بودند؛ اما بعد از این دو گزارش ۴۰۰ هزار و ۵۵ هزارتایی از سوی این دو دستگاه، سرعت هر دو بالاتر رفته که تاکنون، ۴۸۹ هزار اشتراک تحت پوشش کمیته امداد وارد سامانه تولید مکانیزه قبض شرکت ملی گاز ایران شده و اشتراک‌های بهزیستی نیز، به حدود ۱۱۴ هزار اشتراک رسیده است.

مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که جزو دریافت کنندگان دوره اول قبوض رایگان نبودند، در دوره جدید، تعرفه‌هایشان اصلاح شده و اگر در ردیف سه پله اول مصرف گاز قرار داشته باشند، قبض رایگان دریافت می‌کنند. تا ۳۱ فروردین نیز، تمامی قبوض یک بار بازخوانی خواهد شد و برای این دسته از مشترکان هم، قبض جدید با اصلاح قبض‌های قبلی صادر می‌شود.

تکلیف مددجویانی که تاکنون به شرکت گاز معرفی نشده اند، چیست؟

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران: مشترکانی که تاکنون از سوی کمیته امداد و بهزیستی معرفی و صحه گذاری نشده‌اند، نگران نباشند؛ با توجه به این که بند قانونی مربوط به رایگان شدن تعرفه آن‌ها در قانون بودجه امسال نیز تکرار شده، اگر این دو دستگاه اشتراک‌هایی را با تاخیر هم معرفی کنند، قطعا وارد سامانه مکانیزه صدور قبض می‌کنیم و قبوض قبلی آن‌ها را اصلاح خواهیم کرد.

مواردی که قبلا به عنوان بدهکار شناخته شده بودند، پاک می‌شود و برای قبوض جدید نیز تا سقف الگوی مصرف، قبض رایگان خواهد بود. امکان دارد تعدادی از اشتراک‌های مددجویان به هر دلیلی اعم از خرید و فروش یا تغییر محل اجاره، تغییر کند که لازم است کمیته امداد و بهزیستی، سریعتر این موارد را به ما اعلام کنند تا در سامانه صدور قبض، اصلاح شود.

مددجویی که در سال ۱۴۰۰ معرفی نشده و هزینه‌هایی را پرداخته، چگونه این هزینه‌ها به او برگردانده می‌شود؟

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران: برای این نوع از مشترکان، از قبل اعلام کرده بودیم که اگر خود را مستحق بهره مندی از قانون رایگان شدن قبوض می‌دانند، قبوض را پرداخت نکنند و تعداد زیادی از مشترکانی که از سوی کمیته امداد و بهزیستی معرفی می‌شوند، جزو همین دسته هستند و بدهکار شرکت ملی گاز محسوب می‌شوند که در فرآیند اصلاح قبض، بدهکاری آن‌ها پاک می‌شود.

از طرف دیگر، برخی از این مشترکان نیز دارای نفرات توانخواه در خانه هستند که نیاز به تامین آب گرم بیشتری دارند و الگوی مصرف لازم برای رایگان شدن را رعایت نمی‌کنند؛ اما اگر احیاناً مددجویی وجود دارد که تازه معرفی شده و هزینه قبض‌های قبلی را پرداخته، به نظر می‌رسد که چون عمدتا این مبالغ دارای میزان بالایی نیستند، به مرور زمان طلب آن‌ها پاک شود و اگر موارد خاصی بودند که طلب آن‌ها از شرکت ملی گاز خیلی زیاد بود، می‌توانند به ادارات گاز منطقه خود مراجعه کنند و پرداخت طلب آن‌ها در فرآیند حسابداری، قابل انجام است.

طبق بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه پارسال، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف بودند در سال ۱۴۰۰، تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوار‌های کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوار‌های محروم تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود. این بند قانونی، در قانون بودجه امسال نیز تکرار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار