قنات قصبه گناباد با سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به عنوان قدیمی و عظیم‌ترین قنات کشور و یکی از شاهکار‌های تاریخ تمدن بشر در تامین آب است.

قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو، شاهکاری از پیوند هنر، دانش، فناوری و مدیریت منابع آب است که مهمترین شاخصه آن عمق مادر چاه، فناوری حفر قنات و نیز شیوه بهره برداری آب است که آن را به یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهندسی جهان تبدیل کرده است.

این قنات از ۲ رشته اصلی و ۶ شاخه فرعی تشکیل شده و مادرچاه آن در دامنه شمالی سیاه کوه و مظهر کنونی قنات در جنوب محله معروف به قصبه شهر (کوی شرقی) قرار دارد.

طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته دولاب نو با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه است.

اکنون ۶۰ درصد چاه‌های قنات مسدود است و ۴۰ درصد آن‌ها با آبدهی ۱۵۰ لیتر در ثانیه باقی مانده است.

این اثر تاریخی یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری منطقه است که با بررسی باستان شناسان داخلی و یافته‌های سفالین پراکنده در داخل قنات، تخمین زده می‌شود قدمت آن به دوران هخامنشیان برسد.

طرح گردشگری قنات قصبه گناباد

مهدی ذوالفقاری مسئول گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: طرح گردشگری قنات جهانی قصبه در سه مرحله اجرا می‌شود که برای مطالعه مرحله نخست آن بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال هزینه شده که با اتمام کار مطالعاتی، عملیات اجرایی این مرحله با صرف اعتبار هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرایی شده است.

او گفت: طرح گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد در پنج سال گذشته در سه مرحله برنامه ریزی و هدف گذاری شده بود.


بیشتر بخوانید


مسئول گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: مرحله نخست این طرح گردشگری از مقابل پارک قصبه در خیابان ناصرخسرو آغاز شده که در قالب آن ساماندهی و استحکام بخشی این مسیر با سنگفرش و آجرفرش انجام می‌شود.

ذوالفقاری گفت: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نظیر اقامتگاه‌های بومگردی، سفره خانه‌های سنتی و ایجاد کوچه باغها، راه اندازی موزه‌های گردشگری نظیر خانه موزه مرحوم نبی پور و اماکن سیاحتی و ورزشی نظیر باشگاه سوارکاری از دیگر بخش‌های طرح گردشگری قنات جهانی قصبه است که با مشارکت شهرداری در حال اجراست.

او گفت: استحکام بخشی ورودی‌های یک و ۲ قنات و ساماندهی مظهر آن همزمان با روند ثبت آن در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو در حدود پنج سال گذشته انجام و سه میلیارد ریال هم برای ساماندهی پارک قصبه هزینه شده است.

تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی قنات قصبه گناباد

رضا نصیری فرماندار گناباد گفت:  ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی و بهسازی قنات جهانی قصبه تخصیص داده شد، که بر اساس اولویت برای ساماندهی و بهسازی مظهر، روشنایی و سایر امکانات زیرساختی این اثر تاریخی در سال جاری هزینه می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.