سازمان ملل:

قحطی ناشی از بحران اوکراین به جهان ضربه خواهد زد

به گزارش سازمان ملل بحران غذایی ناشی از درگیری‌ها در اوکراین، ۸ تا ۹ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و قحطی گسترده به بار می‌آورد.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل (UN WFP) با اشاره به بحران غذایی ناشی از درگیری‌ها در اوکراین گفت: «ما با یک بحران ۸ تا ۹ میلیارد دلاری مواجهیم؛ این بحران هم غذایی است و هم مالی؛ ما با فرانسه، اتحادیه اروپا و سایر کشور‌ها در سراسر جهان برای تعیین بهترین راه‌ها همکاری خواهیم کرد.»

به گزارش اسپوتنیک، بیزلی پس از دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا و فرانسه ضمن تأکید بر ایجاد امنیت غذایی در جهان خاطرنشان کرد که قحطی می‌تواند «در عرض ۱۲ تا ۱۸ ماه» در جهان شکل بگیرد و این امر مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و میان‌مدت در امنیت غذایی جهان است.

روسیه و اوکراین بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان هستند. طبق برنامه جهانی غذای سازمان ملل، هر دو کشور روی هم ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ۲۰ درصد از صادرات ذرت را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته گیلبرت هونگبو، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، ۴۰ درصد از صادرات گندم و ذرت اوکراین به کشور‌های منطقه خاورمیانه و آفریقا انجام می‌شود که در حال حاضر با مشکل گرسنگی و کمبود مواد غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کمبود بیشتر مواد غذایی یا افزایش مجدد قیمت‌ها می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی در این مناطق دامن بزند.

به باور کارشناسان، آنچه بر بحران غذایی تأثیر عمده می‌گذارد، افزایش قیمت انرژی است. قیمت جهانی نفت در مقایسه با یک سال قبل تقریباً ۶۰ درصد افزایش یافته و این درحالی است که قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی نیز شاهد رشد چشمگیری بوده است.

بسیاری از دولت‌ها تلاش می‌کنند از مردم خود محافظت کنند، اما کشور‌هایی که دارای اقتصاد‌های شکننده هستند و برای عبور از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و پیامد‌های همه‌گیری کرونا وام‌های سنگین گرفته‌اند، آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

با توجه به کاهش رشد اقتصادی کشورها، ارزش پول ملی آن‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه، آن‌ها را برای پرداخت بدهی‌هایشان با مشکل مواجه خواهند شد. این امر همچنین تداوم پرداخت یارانه‌ها برای مواد غذایی و سوخت را دشوار خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۰۱:۰۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
محاله یعنی ایران بی تقصیره؟ امریکا سریع تحر یم کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
فتنه گری امریکا تو اوکراین دودش تو چشم همه میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
اوکراین = قحطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
اوکراین = کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
کرونا = قحطی
آخرین اخبار