بازسازی یک قنات قدیمی در میاندورود

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از آغاز مرمت، بازسازی و نوسازی قنات روستای انجیل نسام این شهرستان خبر داد.

سید اسماعیل علوی گفت: لایه روبی، مرمت و بازسازی قنات روستای انجیل نسام شهرستان میاندورود با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

او می‌گوید: این طرح به طول ۴۰۰ متر و با تامین اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از طرح ملی بازسازی و نوسازی قنوات در حال انجام است.

قنات‌ها یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب ایران در طول تاریخ بوده اند و از فواید مهم قنات فراهم‌کردن زمینۀ مناسب برای همبستگی و مشارکت در امور اجتماعی و ترویج فرهنگ زیست‌گروهی در جامعه است و قنات‌ها در صورت نگهداری صحیح و بازسازی و مرمت، منابع ارزشمند آب به‌شمار می‌روند.

قنات‌ها یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌های استحصال آب است که رو به نابودی رفته است.

به اعتقاد کارشناسان بهترین روش برای بهره برداری کم هزینه، دائمی، آسان و ارزان از آب‌های زیرزمینی استفاده از قنات‌هایی است که بی توجهی به مرمت و لایروبی آن‌ها باعث خشک شدن برخی از آن‌ها شد.

علوی مزایای این طرح را افزایش آبدهی تا پتانسیل واقعی قنات، اصلاح مسیر آبرسانی پس از مظهر (خروجی) قنات، کاهش آسیب‌های وارده به قنات، افزایش راندمان انتقال آب در کوره قنات برشمرد و افزود: اگر قنات‌ها احیا شود، توان این را دارند تا بخشی از مشکلات آبی کنونی کشور را متناسب با الزامات زیست محیطی حل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.