اصلاح و احیای ۵۰۰ هکتار از مراتع ییلاقی مازندران با هزینه ۲ میلیاردی

۵۰۰ هکتار مراتع ییلاقی مازندران در قالب اعتبارات صندوق توسعه ملی با هزینه ۲ میلیارد ریال ، کپه کاری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اسماعیل مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری گفت: برای اصلاح و احیای مراتع، حفظ و افزایش پوشش گیاهی، کمک به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک، ۵۰۰ هکتار مراتع ییلاقی مازندران در قالب اعتبارات صندوق توسعه ملی با هزینه ۲ میلیارد ریال ، کپه کاری شد.

وی افزود: ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذر گونه‌های مرتعی از جمله فستوکا، اگروپایرون، بروموس، یونجه، باریجه برای اجرای این طرح مورد استفاده قرار گرفت.

مختارپور گفت: محدوده‌های کپه کاری با نصب تابلو و آگهی مشخص و به مدت یک سال قرق بوده و از ورود هرگونه دام به منطقه موردنظر جلوگیری خواهد شد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری افزود: کپه کاری در مراتع کوهستانی، ییلاقی، پرشیب، شیب‌های بالای ۲۰ درصد و در جا‌هایی که بهره گیری از ادوات و ماشین آلات امکان پذیر نباشد به کمک نیروی انسانی انجام می‌شود.

وی گفت: کپه کاری، مناطقی که امکان بازسازی پوشش گیاهی مرتع با سایر روش‌های اصلاحی، احیایی و مدیریتی (ممکن نبودن اصلاح و احیا پوشش گیاهی با اعمال مدیریت چرا، کنترل و قرق کوتاه مدت) نداشته، وضعیت خیلی ضعیف مرتع، وجود گونه‌های نامرغوب گیاهی و وجود گونه‌های مرغوب و با ارزش بسیار کم و کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد ترکیب گیاهی را شامل می‌شود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری افزود: با هدف پراکنش صحیح دام در مراتع، بهداشتی کردن محل آب شرب دام در مراتع مازندران و نیز کاهش بیماری‌های مرتبط، ۲۴۰ دستگاه آبشخور فلزی به ارزش بیش از ۷۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ساخته شده و به دامداران تحویل خواهد شد.

مختارپور یکی از اقدامات اصلاح و احیای مراتع برای پراکنش صحیح دام و بهره برداری مناسب، حفر چاه مالداری و ساخت آبشخور اعلام کرد و افزود: در این مناطق آبشخور‌هایی با شکل و مصالح ساختمانی مناسب در هر منطقه مانند آبشخور‌های سیمانی (مناطق گرمسیر) و آبشخور‌های فلزی (مناطق ییلاقی و کوهستانی) ساخته شده و آب چشمه‌ها و قنات‌ها با لوله گذاری به این آبخور‌ها هدایت می‌شود.

انتهای پیام/آ

ساخت و توزیع دستگاه آبشخور فلزی در مراتع مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار