آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

با انتشار تصاویر تهیه شده توسط ماهواره نور ۲ سپاه پاسداران از پایگاه نیروی دریایی ارتش آمریکا در بحرین، مشخص شد ایالات متحده باز هم در تخمین توانمندی فنی و اطلاعاتی کشورمان دچار اشتباه شده است.

 برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی وارد فاز جدی و عملیاتی شد و ارسال چندین ماهواره تله متری و ساده، گام اول کشورمان برای رسیدن به فضای بیرون از جو بود که روندی معمول و استاندارد برای توسعه توان فضایی در تقریبا تمام کشور‌های صاحب فناوری در این بخش محسوب می‌شود.

دهه ۹۰ شمسی، اما دوران رکود و تعطیلی برای برنامه بومی فضایی ایران بود. بهم ریختن و تغییرات چندین مرحله ساختار نهاد‌های مسئول در حوزه فضایی، پرتاب‌های محدود و ناموفق و عدم همکاری و حمایت از دانشمندان و نخبگان فضایی توسط مسئولان اجرایی، از جمله مواردی بود که عمدتا با ریشه‌های سیاسی، این توانمندی مهم کشور را سرکوب کرد.

سپاه با نور وارد می‌شود

در اواخر دهه ۹۰ شمسی، اما نیروی هوافضای سپاه تغییری مهم در وضعیت برنامه فضایی کشور را در دستور کار قرار داد و در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ماهواره نور ۱ به وسیله ماهواره بر قاصد به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین ارسال شد. از نور ۱ به عنوان اولین ماهواره نظامی ایران یاد می‌شود و صرف پرتاب موفق و وارد شدن به مدار این ماهواره هم یک گام مهم بعد از تقریبا یک دهه ناکامی فضایی کشور بود.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

ژنرال جان ریموند، فرمانده نیروی فضایی ارتش آمریکا

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

توییت ژنرال ریموند درباره ماهواره نور ۱ ایران و تمسخر این دستاورد

در آن زمان ژنرال جان ریموند فرمانده نیروی فضایی آمریکا، به تمسخر این ماهواره پرداخت و پس از اجبار به تایید وارد شدن نور ۱ به فضا، گفت که این ماهواره تحت رصد نیروی فضایی آمریکا قرار داشته و از نوع ماهواره‌های مکعبی کوچک است. وی برای تحقیر این دستاورد مهم کشورمان، اعلام کرد ماهواره نور ۱ صرفا یک دوربین در مدار زمین است که به دور آن می‌چرخد و بعید است که توانایی اطلاعاتی برای ایران به وجود بیاورد. البته صرفا کمی زمان نیاز بود تا مشخص شود که توان واقعی ایران در این زمینه چیست.

پرتاب نور ۲ در ۱۴۰۰ و شوک اطلاعاتی در ۱۴۰۱

اما روز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بود که سپاه این بار در روز‌های پایان یک سال بسیار پر کار در حوزه پرتاب‌های موشکی، با پرتاب موفق ماهواره نور ۲، باز هم با ماهواره بر قاصد و این بار در مدار ۵۰۰ کیلومتری یک پرتاب موفق دیگر را به حساب جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد. قرار گرفتن موفق این ماهواره در مدار زمین نیز هم توسط منابع داخلی و خارجی تایید و در عین حال دوباره بر ماموریت شناسایی ماهواره نور ۲ نیز تاکید شد.

اما در روز‌های اخیر بود که برای اولین بار تصاویری از این موفقیت بزرگ فنی و اطلاعاتی منتشر شد. ابتدا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام برای نخستین بار تصاویری که توسط ماهواره بومی نور ۲ نیروی هوافضای سپاه تهیه شده را منتشر کرد که از دو نقطه در کشورمان (مرودشت در استان فارس و خورموج در استان بوشهر) تهیه شده بود. هرچند که کیفیت انتشار این تصویر توسط این عضو دولت، می‌توانست واضح‌تر باشد تا باعث خوشحالی بیشتر علاقمندان به دستاورد‌های دفاعی کشورمان شود. در مرحله بعدی نیز تصاویری با کیفیت‌تر از محل ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین منتشر شد.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

تصاویر ثبت شده توسط ماهواره نور ۲ (تصاویر مربوط به مرودشت فارس و خورموج بوشهر است)

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

تصویر با کیفیت ماهواره نور از پایگاه دریایی آمریکا در بحرین

برآورد‌های تصاویر با کیفیت که از پایگاه دریایی آمریکا در بحرین منتشر شده، نشان می‌دهد که نور ۲ ایرانی می‌تواند تصاویری با کیفیت ۱۰ متر را تهیه کند. دقت کنید که این عدد هر چه کمتر باشد به معنی کیفیت بیشتر تصویر است و امروزه در دنیا برای نمونه برخی شرکت‌های تجاری تصاویری با کیفیت ۳۰ سانتی متر را هم به فروش می‌گذارند و کشور‌های دارنده فناوری‌های خاص نیز خود مشخصا تصاویری با کیفیت بسیار بیشتر را در اختیار دارند. البته با توانمندی‌های فنی که در زمینه پردازش تصویر از طریق ابزار‌های رایانه‌ای وجود دارد، همین تصویر تهیه شده توسط ماهواره سپاه نیز امکان افزایش کیفیت و پدیدار شدن اطلاعات و جزییات بیشتر را دارد.

با این وجود شاید این سوال پیش آید که پس چرا نیاز به این همه تلاش و هزینه است؟ آیا همین تصاویر ۱۰ متری برای کشورمان مفید خواهد بود؟

چرا تصاویر ماهواره‌ای بومی یک نیاز مهم است؟

در بحث تصاویر ماهواره‌ای باید گفت که امروز این قابلیت، یک نیاز مهم نه فقط در بحث‌های اطلاعاتی، نظامی و امنیتی و حتی در بحث‌های غیر نظامی مثل کشاورزی و رصد تغییرات محیطی و... و.... است. کشور ما مشخصا سالهاست که در موارد بسیار ساده‌تر تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده و خریدن چنین تصاویری خصوصا با کیفیت بالا و به صورت ویژه از نقاط خاص، برای ایران غیرممکن است.

فرض کنیم به دلیل شیطنت‌ها و اقدامات مشکوک یگان‌های مختلف فرامنطقه ای، نیرو‌های مسلح کشورمان نیاز دارند به صورت ۲۴ ساعته و هر روز حداقل یک بار، وضعیت پایگاه نظامی آمریکا در بحرین را بررسی کنند. قطعا وقتی به سراغ فروشنده‌های تجاری تصاویر ماهواره‌ای بروید، که عمدتا هم غربی هستند، یا با در بسته برخورد کرده یا امکان دستکاری‌ها و دادن اطلاعات غلط نیز کاملا متصور است.

البته تمام این شرایط مربوط به زمان صلح است و در زمانه‌ای که امکان تهدید عملی وجود داشته باشد (نمونه آن از دوره جنگ تحمیلی تا ماجرای حمله به پایگاه عین الاسد قابل رصد است)، قطعا همان برخی دسترسی‌های محدود نیز بیشتر کنترل شده و قطع می‌شود.

با این مقدمه از اهمیت تصاویر ماهواره ای، باید نگاهی مجدد به حرکت سپاه با نور ۲ داشته باشیم. اولا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار با مدرکی غیر قابل کتمان ثابت کرد که توانایی تصویربرداری از فضا در ایران عملیاتی شده و به قول کارشناسان امر، چشم ایران در فضا باز شده است. تقریبا به فاصله ۱ سال از تمسخر اولین ماهواره سپاه توسط فرمانده ارشد آمریکایی، حالا تصاویر مربوط به پایگاه سپاه از بحرین در حکم آب سردی است که بر پیکر آمریکایی‌ها ریخته شده است.

اما سوال مهم دیگر این که اصولا آیا همین توانایی تصاویر ۱۰ متری به درد کشور، خصوصا در حوزه نظامی خواهد خورد؟ پاسخ مثبت است. اگر در تصویر دقت کنیم می‌بینیم که در سازه‌های بزرگ تا اندازه برای نمونه انبار‌های نفتی، سوله‌ها و ... کاملا قابل رصد هستند و محل قرارگیری این گونه ابنیه‌ها که برای توسعه یک پایگاه نظامی لازم است، کاملا قابل رصد خواهد بود.

مختصات این سازه‌های بزرگ نیز به راحتی قابل استخراج بوده و اصطلاحا می‌تواند " بانک مختصات اهداف" خصوصا برای قوای موشکی و پهپادی کشور ما را شدیدا غنی کند.

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت + تصاویر

بخشی از تصویر تهیه شده توسط ماهواره نور ۲ از پایگاه آمریکا در بحرین - شناور‌های بزرگ و مخازن سوخت به خوبی قابل رویت هستند

از آن مهم‌تر اینکه تصاویر مربوط به تحرکات، محل استقرار و نیز ورود و خروج شناور‌های بزرگ نیز به خوبی دراین تصاویر قابل رصد است. بحث تعقیب و رصد کردن حرکت ناو‌های هواپیمابر و یا شناور‌های حاوی نیرو‌های تفنگدار آمریکایی همواره یکی از موضوعات مهم برای نیرو‌های مسلح کشورمان در مناطق جنوبی کشور بوده و این امر مهم تا به امروز توسط شناورها، پرنده‌های مثل سری P-۳ و البته سامانه‌های بدون سرنشین انجام می‌شد و حالا با اضافه شدن توان ماهواره ای، در مساحتی جهانی و با امنیتی بسیار بیشتر قابل انجام است.

نکته مهم دیگر، دقت به این مسئله است که سپاه صرفا در دومین پرتاب خود موفق به قراردادن ماهواره در مدار زمین شده و البته توانسته تصاویر مناسبی را نیز تهیه کند. مشخصا سابقه فعال شدن و طراحی و ساخت ماهواره در نیروی هوافضای سپاه، حتی به یک دهه هم نمی‌رسد و حالا کشور ما در بحث تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت ۱۰ متر، به تثبیت فنی و علمی رسیده است.

با توجه به خبر مهمی که در همین روز‌ها در این بخش نیز منتشر شد و مشخص شد بخش خصوصی و دانش بنیان کشور نیز توسعه و ساخت ماهواره تصویربرداری با کیفیت ۱ متر را آغاز کرده باید منتظر ماند و دید با یک همکاری نیروی هوافضای سپاه و مجموعه‌های دانش بنیان، تا پرتاب نسل جدید ماهواره‌های تصویربرداری ایرانی چقدر زمان لازم است، اما هرچه بود، از زمان تمسخر ماهواره‌های ایرانی توسط ژنرال آمریکایی تا تبدل شدن آن‌ها به یک کابوس جدید برای ارتش آمریکا، زمان زیادی لازم نبود!

منبع: مشرق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
اصغر حمیدپور بدوی
۰۱:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
به امید خدا تلاش بیشتر آینده بهتر نابودی امریکا فدا تشکر
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۵:۵۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سپاه مایه افتخار ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
شکم گشنه ماهواره وفضا نمی خواد شکم سیر هم از گشنه خبر نداره اگه سپاه راست میگه هزینه ملیاردی که هر سال از جیب ملت خرج می کنه کم کنه تا مردم از وضعیت تورم رنج نبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر انسانهای مخلص خدا
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آره خیلی ترسیدن.... اما بیشتر از رقم تورم و رشد اقتصادی منفی ما میترسن تا ازین تکنولوژی 40 سال قبل از رده خارج چین و روس
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۸:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر سپاه نبود کشور هم نبود. دشمن فهمیده ستون فقرات دفاعی ایران کجاست و سعی دارد دردسر یا بدنامی برایش درست کند امابعضی خائنین یا ساده لوحان چون حسن روحانی پیروانش نمیفهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
طراحی فضاپیما نور ۲ واقعا زیبا بود از ساختار و شکل بدنه بگیر تا طراحی قشنگ پرچم و لوگو سازمان فضایی . دمتون گرم ۱۴۰۷ منتظر ماهوارع بر سروش برای مدار ۳۶۰۰۰ هزار کیلومتری هستیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرسی عالی
Iran (Islamic Republic of)
مهران.
۱۵:۲۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج. خداوند مهربان را شاکرم که همیشه ،و حتی در بدترین بحرانها و مصایب هوای ما را داشته و سبب ساز حرکتی شده که در جهان سربلند شویم،و پوزه دشمنان خارجی و داخلی را به خاک ذلت و حقارت بنالیم. بچه های سپاه و دانشمندان خوب و مومن سرزمینم دست تک تک شما را می‌بوسم و افتخار میکنم که زاده این سرزمینم و بیشتر افتخار میکنم که شیعه ای ایرانی هستم و از اینکه مورد این لطف بزرگ خداوند قرار گرفته ام، تا ابد شکر درگاهش را میکنم هر چند که کافی نیست و حق مطلب ادا نمیشود. دمتون گرم بچه ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین. دمتون گرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
زنده باد زنده باد زنده باد ، امیدوارم هر روز خبرهای خوشی از دست آوردهای علمی دانشمندان عزیزمان بشنویم و برای دانشمندان عزیزمان دعا می کنیم و سعادت و سرفرازی دنیا و آخرت را برای شان آرزومندیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر انسان وطن دوست باشه همیشه پیشرفت علمی ارتش وسپاه را به چشمش می اید وتحسین می گوید ولی اگر طرف وطن دوست نباشه همیشه به این فکر است که دیگران باید حتما بیایند مشکل اورا حل کنند از خودش اراده ندارد پیشرفت خودیها رانمی بیند وهمیشه ایراد هم از انها می گیر د مثل ادمی که همیشه مرغ همسایه را غاز می بیند اینطور ادمها استقلال ندارند همیشه نه به دین اهمیت می دهد ومدام اینگونه ادمها به روحانیون تهمت می زنند فحاشی می کنند چون این گونه ادمهابا نماز رابطه خوبی هم ندارند کسی که به روحانیون فهش می دهد اگر بروید از خانواده خودش تحقیق کنید می بینید طرف پیشانیش مهر را ندید اصلا نماز نمی خواند اتسانهای بی نماز همبشه دوست دارند دیگران بیایند کار کشورش را انجام دهد کار خودیها را همیشه زیر سوال می برد واز انها ایراد می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۳:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
من این موفقیت بزرگ رو تحسین میکنم، ولی من همین الان با گوگل مپ روی بحرین و همین منطقه زوم کردم انقدر زوم کردم که با کیفیت حتی خونه هل و کوچه های اون پایگاه هم معلوم بود، درسته گوگل دست خود آمریکاست و دز لحظه نیست هر چند روز یک بار بروز میشه ولی بازم خیلی کیفیتش بیشتره،
به امید روزی که ایران بقدری قدرتمند بشه که دیگه هیچ کشوری نتونه زور بگه و تحریم های ظالمانه انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر 4 ماه بروز میشه نه لحظه ای.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش خودروسازی هم دست سپاه بود کلا دم بچه های سپاه ودانشمندان مظلوممون گرم دستتونو میبوسم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۸:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
موفقیت قابل تحسینی است البته برا کسی که وطن پرست باشه.. همیشه گفتم کاش تمام ارکان مثل سپاه بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دست سپاه پاسداران را میبوسم وبه این بوسه افتخارمیکنم
Canada
کامبیز
۰۵:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
افرین فوقالعاده است باید درتمام زمینه ها مخصوصا به امید خدا کشاورزی خودکفا بشیم ، مواد غذای مهمترین سلاح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر

"تا آخر ایستاده ایم"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
در خاطرات خلبانی دیگر هم خواندم هنگامی که مستشارهای نظامی آمریکا پایگاه شکاری اصفهان را ترک میکردند گفتند شما حتی نمی توانید جنگنده ها را از آشیانه اش بیرون بیاورید چه رسد با آن پرواز کنید و رفتند. اما دیدیم همین بچه های ایرانی تا امروز چه کارهای مهمی را برای دفاع از مملکت انجام داده اند. دروشان باد. بزنید لایک را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آدم افتخار می کنه و مایه مباحات است . خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سید جان #ابراهیم_ریًسی ریس جمهور محترم وضع مردم خرابه مخصوصا ما معلولان #ریس_جمهور_محبوب_دل_مردم❤ اینم پیگیری کنید گره خورده ی سهام باز کنید واریز بشه. یک سال بیشتره فروختیم واریزی نیست واریز کنید وضع مردم خراب است #حق_با_مردم_است_مقام_معظم_رهبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بر شما دانشمندان سپاه قهرمان چشم دشمنانتان کور مخصوصا خرس خاله های داخل به پیش تا ثریا مجتبی پناهی از شهریار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام دلاوران دانشمند سپاه قهرمان به پیش تا ثریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ثریا کیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالیبود خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۰:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نمیشه اقتصاد ، خودروسازی ، ساخت و ساز املاک رو هم بدین دست سپاه تا همه چیز آنقدر پیشرفت کنه و ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
از روسیه چه خبر تا فروش نفتش خوب شد بیخیال برجام شد
Iran (Islamic Republic of)
م منصوری
۲۲:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
الحمدلله خدا قوت هزار الله اکبر به جوانان ایرانی زنده یاد ایران و ایرانی جانم فدای آقام سید علی خامنه‌ای
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر غیرت ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
پردازنده ی ماهوارهها ی ایرانی و کل جهان ساخت خود آمریکاست .
دوما پاشید به دولت گرونی برسید که این اخبار دیگه برای مردم اهمیتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
رحم کنید به این آمریکای جهانخوار. گناه داره بیچاره خیلی تحت فشار قرار داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر ما تا این حد تصویر میبینیم، پس امریکایی ها که بدتر توی خونه ماهم میبینن که
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۰:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
غصه ندارد برای کشوری که از هر طرف محاصره اقتصادی وفنی و صنعتی می‌باشد وشب روز همین کشورها که با ما ضدیت دارن بدنبال آن هستند با آیادی داخلی خود که هشت سال از دولت قبلی نه بودجه ای نه فعالیتی اجازه داده نشد خدا را شگزارباشیم باهمت جوانان غیور این سرزمین وبا عنایت پروردگار انشالله دیرنمیشود که توی راهروهای کاخ سیاه آمریکا و نشان دادن افراد مزدور و وطن فروش که حال رفت آمدوزانو زدن در مقابل نمایندگان امریکا برای تحریم مردم ایران نشان خواهند داد آن روز دیر نیست
ایران با دو بال تمدنی خود یعنی اسلام شیعه و دیگر بال خود وطن پرستان ملی به عزمت امپراطوری بزرگ خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ
۱۸:۴۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
,احسنت به دانشمندان ایرانی دست تکتون می‌بوسم . کاشک اقتصاددان ایرانی هم از شما یاد می‌گرفتند و دست مافیا قطع میکردن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۲۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بسیار‌تصاویر‌واضحی‌است‌حتی‌پلاک‌ماشینهایشان‌هم‌کاملا‌خوانا‌
است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه توقعی داری ایرانی که تو این همه سختی تونسته اینو بساز و آمریکایی که تو پونصد سال اونو ساخته اگه ما جای آمریکا بودم باور کن الان از آمریکا هم پیشرفته تر بودیم .
Iran (Islamic Republic of)
.........
۲۱:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
و یک چیز دیگه تو دنیا فقط ایران و آمریکا ۲ و ۳ کشور دیگه دارن و حتا بعضی از کشورهای پیشرفته اورپایی هم ندارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر سپاه نبود کشور هم نبود-امام خمینی(ره)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی قدرت خداوند ، با دستان توانای ایران و ایرانی و با عزمی راسخ غیرتمندانه و سلحشورانه متجلی میشود

الله اکبر
روح منی خمینی بت شکنی خمینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام احسنت به شیر مردان ایران قوی با قدرت برید جلو افرین به سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا قوت و دست بوسی دارد توان و قدرت نظامی ایران را برخ همسایگان و قدرت های شرق و غرب کشیده و انان را به چالش دعوت میکند هرچه به داخل کشور و توان خودمان اعتماد کردیم پیروز و برنده شدیم دست‌مریزاد به قهرمانان ملی ایران اسلامی،بکوشید در راه اعتلای وطن که ملت نیز حامی شماست ،فرزتدان ایران به نوبه خود دست مدافعین کشورم را میبوسم و بر این بوسه افتخار میکنم،
Iran (Islamic Republic of)
پلنگ بزرگ
۱۷:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسخره ها
Iran (Islamic Republic of)
سیدابوالقاسم
۱۷:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
درودبرسپاهیان اسلام
جانم فدای ایرانم وآقاسیدعلی
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۷:۲۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بدبختها پول کشورو هدر ندین اونا سرکارتون گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم نون ندارن حالا با تکنولوژی همون دشمن پز هم میدن به خدا خیلی رو دارین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۰:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یکی به این بنده چندقرص نون بگیره بده که خودش کشته گرسنه هست جناب مردم از شما نخواسته از نان نداشتن دفاع کنید اگر خودشون زبان دارن اگر خیلی ناراحت هستید همین گوشیت که داری پیام مفرستی بفروش وچند تا از مردم گرسنه حمایت کن
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۰۳:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
عزیز اونا تکنولوژی ساخت موشک و ماهواره را بما نمیدن. ممکنه جالب باشه که سال ها فرمول ساخت نوشابه را به مردم دنیا نمیدادند چه رسه به موشک! احتمالا هنوز هم محرمانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو رو داری که داری زیر سایه امنیتی که همین بچه های گمنام و بی ادعای سپاه برامون فراهم کردند زندگی می کنی ، کار میکنی ، و اینطوری قدرنشناسی ، حالم از افرادی مثل تو به هم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناش
۰۹:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
نمیدونم چرا وقتی سپاه یه چیزی میسازه میاین میگین مردم نون ندارن داداش من ، از کل بودجه کشور فقط ۱ درصد آن برای سپاه هس که اونو هزینه تکنولوژی و دستمزد پرسنل و .... میکنه بجای اینکه به فکر این ۱ درصد باشین برین اون ۹۹ درصد باقی مونده رو پیگیر یشین
United States of America
Alireza
۱۷:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعنوان یک ایرانی به خود می بالم که در سخت ترین شرایط تحریم به دقیق ترین و بهترین فن آوری دست پیدا کردیم . درود بر ایران و ایرانیان باغیرت و تلاشگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
برو گوگل مپ از اینم بهتر نشون میده هر جارو دوس داری
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۱۰:۰۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
گوگل شرکتی آمریکایی است و هر جا و مکانی را بخواد مخدوش میکنه یا وارونه نمایش میده. تو مسایل امنیتی و نظامی برای آمریکایی ها و اسراییلی ها سنگ تمام میگذاره
United States of America
ازاد
۱۶:۲۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
عجب شما دیگه کی هستید چه عکسهای شگفت انگیزی امریکا دیگه نابود شد باید اسم این ماهپاره را قیامت می گذاشتید که مال سپاه چاسداران است که باپول پدرش درست کر ده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخی چقدر سوختی آمریکا خور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای امارات آمریکا ماهواره طراحی می کند انگلیس می سازد و ژاپن پرتاب می کند نمیگین پول هدر داده و به به و چه چه می کنین، ولی جوانان ما در شرایط تحریم خودشان می سازند و پرتاب می کنند چرت و پرت میگین نادان های اجنبی پرست خودتحقیر...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۰:۵۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
روزی که آمریکای بی ریشه جلوی دلاوران اصل نصب دار ایرانی زانو بزنن نمی‌دانیم این مزدوران کاسه لیس داخلی و خارجی امریکا چه بسرشان خواهد آمد
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۰۳:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
درک پیشرفت ها در صنایع موشکی و ماهواره ای نیاز به مطالعه و دقت داره. برو سرچ کن ببین چند کشور در دنیا این قدرت دارند. خود تحقیری که شاخ و دم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشای قشنگی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بمب اتم اگر بد هست برای همه بد هست...
اگر خوب ما هم می‌خوایم ... بنابراین ما هم بمب اتم میخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشاالله....
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۶:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سپاه و ارتش و سایر نیروها باید در خودروسازی هم ورود کنند و خودروسازی داشته و در این صنعت مهم هم نقش داشته باشند.
و هر کدام از لحاظ تجهیزات و امکانات و توانایی و خودکفایی همانند دولتی مستقل !!!!باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه در صنایع هوا و فضا بسیار پیشرفته تر از ما هستتد ولی در خودرو سازی رتبه آخر اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دانش اگر در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس به ان دست خواهند یافت . حضرت محمد(ص)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
فعلا علم و دانش در جایی دیگری است.
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۰۳:۵۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین. قابل توجه خود تحقیر کن ها..‌.
Iran (Islamic Republic of)
سیدموسوی
۱۵:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنتـــ ، امام زمان یار و یاورتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر

"تا آخر ایستاده ایم"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه خسته شدی بشین رو صندلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این فضا پیما کرونایاب مستعان را برای استفاده سایر قاره ها به فضا بفرستن و از انحا کرونا رو تشخیص بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما محل کرونا دراکراین را زدیم ومنهدم کردیم دوستان یانکی شما میدانند افرادی مثل شما درخوابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
امام.زمان.دعاگوشما.شیرمردان
Iran (Islamic Republic of)
لان
۱۴:۲۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام وخسته نباشید دانشمندان فضایی ایران افرین بر همه متخصصان هوا وفضا مرحبا از اینکه با ماهواره های فضایی عکس وفیلم برداری مرز های اسمان لایتناهی را به مردم این سرزمین باز کردید امید است که انشااله همانند گوگل ارت بتوانیم از دقیق ترین مشاهدات سطح زمین برخوردار شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنت به شیر مردان سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی خسته ام ،خسته ولی امیدوار و ناامید ،در بیم و امیدم نمیدانم چه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نومیدی از شیطان است. شیطان دنبال نیرو می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر رزمندگان و دانشمندان سپاه
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۳:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقا این اب سرد رو دشمن تو جنگ اقتصادی بریزین سرش
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقا این اتم رو هم دیگه بسازید بعد اگه برجامی بود باقدرت مذاکره کنید
Iran (Islamic Republic of)
mb
۱۳:۱۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
داریم اما نیازی به ساختش نداریم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
عزت راخداوندبه ایران داد شکریم خداوندمهربان وتوانا
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیری
۱۱:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر دست آوردی که بتواند پوزه دشمنان این مرز و بوم را به خاک بمالد یک موفقیت بزرگ است . این موفقیت بزرگ را به سپاهیان عزیز تبریک میگویم و از این بابت خیلی خوشحالم ، دست سپاه درد نکنه به امید موفقیت های بزرگتر و روزهای درخشانتر .حتما در خصوص برنامه هسته‌ای هم سپاهیان عزیز باید یه تجدید نظری بکنند و وضع موجود جهان را خوب می‌بینید و اوکراین باید برای شماها یک درس باشد و بدانید که دست خدا همیشه همراه شما هست و خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تورو خدا ماشین سازی رو هم بدید به سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونوقت کی پول میریزه تو خزانه دولت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقا این حرف نزن هر کسی در جایگاه خودش .تخصص خودش پیشرفت میکنه......فکر میکنم ونظریه من اینست چه لزوم داره باید خودرو وماشین رو إلا بلّا ما باید تولید کنیم مثلا که چه بشه...اصلا بگذار وارد کنن وبا بهترین کیفیت ونازلترین قیمت چرا باید مافیا نقش بازی کنه در ایران وآخرش همه پولها وارز را به خارج منتقل میکند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا موشک بسازد و مردم از صف نون راحت بشوند
Iran (Islamic Republic of)
Bm
۱۱:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
این تصاویر ماهواره هست ... باورش سخته اما ما یوفو داریم ...البته از قول دانشمندان آمریکا گفتم
انشاءالله که آمریکا اینبار راست گفته باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی‌رضا
۱۱:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خداقوت به همه دانشمندان و یاری کنندگانشون بده که عزت و سربلندی هم برای کشور هم برای اسلام میارن دست تک تکشون باید بوسید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنت.
و من الله التوفیق.
اجرکم عندالله جزاکم الله خیرا
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۱:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام و عرض تبریک،دوستان در بحث موشک باران پایگاه عین السد همین وابستگی به تصاویر ماهواره ای که ماهواره های خارجی ارائه میدادن ماجرا لو رفت و هواپیما هارو از پایگاه بیرون کشیدن.اگر اون زمان ماهواره نور رو داشتیم گوشمالی حسابی به امریکا میدادیم جوری که ندونن از کجا خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من مخالف این حرف هستم چرا.....چون خودو ایران هشدار داده بود وبه مسئولین بغداد گفته بود که برای انتقام ترور شهیدان حاج قاسم عزیز وابو مهدی المهندس میخواد به امریکا ضربه بزند وان پایگاه عین الاسد تعیین کرده بود که خسارت امریکا أگر این هشدار نبود صد در صد بود وخیلی تلفات جانی میدادن......اینو خودم از اخبار صدا وسیما شنیدم....
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۰۴:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
موشک باران پایگاه آمربکا بسیار مهم بود. بیش از صدها آمربکایی به اعتراف خودشان مصدوم شدند. هیچ کشوری حاضر نشده مستقبم به سمت آمریکایی ها شلیک کند. معلوم شد از آمریکایی ها ترسی نداریم. بزن در رو تمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت ماهواره ای با کیفیت تصویر فوق العاده بالا از نظر فنی امکانپذیره ولی مشکل وزن تجهیزات عکس برداری با کفیت بالاست که ماهواره رو سنگین میکنه این یعنی نیاز به موشک قویتری برای پرتاب داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
هزاران ماشاالله به ایران و ایرانی........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش مشکلات معیشتی مردم هم دوایی داشت،تا هرروز سفره یما کوچکتر وکوچکتر نشود،این همه توانمندی ولی در خودرو سازی ومشکلات مردم،کار نشده،ای کاش مشکل گشایی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام یادمون باشه که وعده خدا بر تمام کردن نورش به دست خودش انجام میشه و وظیفه مسیولین و حکومتی ها الان شده دست شیطان وار بین بردن دین مردم و بی عدالتی وفقر و ترویج چاپلوسی و رانت و فساد و.... یک مرد یا علی بگه دست مردم را بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۹:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دمتون گرم ولی در حال حاضر مشکل چیزه دیگه هست مشکلات اقتصادی مردم حل کنین. خط مقدم جنگ با امریکا مشکلات اقتصادی هستش
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
جنگ جبهه های مختلف داره که به هرکسی یه وظیفه محول میشه.سپاه ونیروهای نظامی وظیفشون امنیت بخشیدن به بخش اقتصادی ودفاعی کشور هست که اگر انجام وظیفه نکنند مطمئن باش جریانی برای بهبود اقتصاد وجود نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ی مردادی سرخ دل
۱۲:۱۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدایی تو دیگه کی هستی.......الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
این هم عالیه دمتون گرم اما گرانبها کمر مردمو خم کرده کاش سپاه قدمی در این راه میگذاشت مردم الان نیاز به یک دلاور مرد دارن
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۹:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشینم دست بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرگ بر جنایتکاران آمریکایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالیه ...موفق باششیم فی سبیل الله انشالله ... ولی اقتصاد رو هم دریابید تا زحمات هدر نرود ...آمریکا فقط با دلار حکومت میکنه به غالب دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگر اين كار سپاه مرهمي باشد بروي درد گرانيها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا شفات بده ...بی نوبت...بدون سوال جواب شفات بده...اگه سپاه نبود این گرانیها هم نبود ...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین بر تو به اون بگو شفا بیشتر به درد خودش میخوره چون او مریض تر از همه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر سپاه نبود ایرانی هم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان مرهم چه جوریه بگو من نفهمیدم چی شد سپاه خودش باعث گرانی هست تمام اقتصاد ایران دست سپاه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشاءالله احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشاالله به بچه های سپاه موفق و سر بلند باشید
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۰۰:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خداقوقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونایی ک متن ضد انقلابی مگذران بدانن ک اگه این جان بر کفان سپاه نبودن بخدا دشمن مارا از افغانیها بدتر اوارهیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ ایرانی به هوس جوانان ما شک وتریدنداره اما در گشودن مکلشلات هم می‌توانند مانند این ساخت ها که شده راه حلی پیدا کنیم آنوقت ما به اهداف انقلاب رسیده ایم خدا قوت
آخرین اخبار