انجام موفقیت آمیز عمل پیوند سلول‌های بنیادی بر روی یک بیمار مبتلا به کرون درمشهد

عمل پیوند سلول‌های بنیادی بر روی یک بیمار مبتلا به کرون در مرکز آموزشی پژوهشی درمان قائم (عج) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

حمیدرضا رحیمی گفت: این عمل بر روی بیمار ۲۴ ساله‌ای که حدود ۶ سال درگیر ‏بیماری کرون با شاخص ابتلای بالا (CDAI بالا) بوده و به درمان‌های دارویی و بیولوژیک نیز پاسخ نداده است با موفقیت در بیمارستان قائم (عج) انجام شد.

استادیار پزشکی مولکولی و مسئول فنی آزمایشگاه‌های تهیه و تولید سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی ‏مشهد گفت: دانش سلول‌های بنیادی در پیشگیری، تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج و ‏همچنین فن آوری‌های نوین پزشکی مانند پزشکی بازساختی و بیمارانی که از درمان‌های استاندارد و رایج نتیجه نگرفته اند، نقش بسیار مهمی دارد ومی تواند در این راستا کمک به سزایی به متخصصین و بیماران داشته باشد. ‏

او گفت: از بیماری‌هایی که متخصصان موفق به اخذ مجوز برای درمان آن با استفاده ازسلول‌های بنیادی از وزارت بهداشت شده اند، درمان ‏بیماری التهابی روده یا کرون ‏‎ (Inflammatory Bowel Disease) ‎‏ است. ‏

رحیمی گفت: متخصصان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدای سال ۱۳۹۹ موفق به اخذ مجوز‌های لازم برای انجام طرح تحقیقاتی در زمینه پیوند، درمان بیماری کرون بوسیله سلول بنیادی از معاونت پژوهشی دانشگاه شدند همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز این نوع درمان را در قالب شناسنامه استاندارد خدمات سلول درمانی صادر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.