در میز اقتصاد مطرح شد

واردات کالاهای مصرفی دوباره افزایش یافت!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افزایش ۵۰۰ درصدی واردات کالاهای مصرفی نشان می‌دهد همکاری دستگاه‌ها برای استفاده حداکثری از تولید داخل خوب نیست.

در میز اقتصاد امروز آقایان محمد مهدی برادران‌خلخالی معاون صنایع عمومی وزارت صمت، رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک به بررسی تاثیر قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، علل واردات برخی کالاهای مشابه تولید داخل و به صفر رساندن رقم‌ واردات این کالاها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

آیا گمرک می تواند جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل بگیرد؟

آقای وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک: بنابر مصوبه دولت در سال ۹۹ واردات کالاهای مشابه تولید داخل ممنوع شد، هم اکنون آمار دقیقی از این کالاها نداریم. چنانچه ثبت سفارش شده باشند می توان استخراج کرد.

با توجه به واردات زیپ و مسواک در فهرست واردات، گمرک‌می‌تواند جلوی آن را بگیرد؟

آقای وکیلی: آنچه از سوی وزارت صمت و وزارت جهاد به ما ابلاغ شده از ورود آن‌جلوگیری می‌کنیم.

گمرک مجری دستورالعمل و مصوبات وزارت صمت است و هرگز مانع ورود کالا نمی شود.

هدف از اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل چه بود و چرا به هدف نرسیدیم؟

آقای زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: در سال ۹۷ واردات ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوع شد و چهارمین سال است که بعد از سال ۹۷ ، دو قانون در کمیسیون حمایت از تولید در مجلس  مصوب کردیم. با اصلاحات صورت گرفته میزان ممنوعیت واردات کالا به ۲ هزار قلم رسیده است.

بنابر آمار سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا از کشور خارج می شود که این موضوع نشان می دهد که این قانون اثر بخشی خود را گذاشته است.

واردات غیر رسمی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار ناشی از ضعف نظارت ها اعلام می شود که این امر نشان می دهد بر روی قاچاق اقدام‌خاصی انجام‌نشده است.

طبق آمار رقم واردات رسمی از ۴ تا ۵ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است، اما همین‌میزان رقمی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان است که بسیار بالاست.

میزان واردات کالاهای مصرفی نسبت به سال ۹۹، ۵۰۰ درصد رشد داشته که به اعتقاد بنده رقم از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بالاتر است.

در مجلس از قوای نظارتی چقدر برای اجرای قانون استفاده کردید؟

آقای زارع: در سال ۹۸ طرح قانون حمایت حداکثر از توان تولید داخل مصوب و پس از تایید مجمع تشخیص اجرا شد که اولین گزارش نظارتی تا پایان سال داده می شود.

افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی واردات کالاهای مصرفی  نشان می دهد همکاری برخی دستگاه ها در اجرای این قانون با وزارت صمت خوب نیست.

با اجرای قانون چرا رقم واردات به صفر نرسیده است؟

آقای برادران خلخالی معاون صنایع عمومی وزارت صنعت: بنابر آمار ارزش واردات از رقم‌ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو به عدد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و این عدد صفر نمی شود چرا که برای صادرات نیاز است برخی کالاها وارد شود.

در گزارش اشاره ای به واردات زیپ شد که ممکن است برخی کالاهای صادراتی با بهترین زیپ صادر شود، بدین منظور جلسات مختلفی با تولیدکنندگان داخل داشتیم.

یکی از کارهای وزارت صمت صحت سنجی ادعای تولیدکنندگان است که آیا امکان تامین‌۱۰۰ درصد از تولید داخل بدون ایجاد انحصار وجود دارد یا خیر؟

تولیدکنندگان مسواک مدعی هستند که ۱۶۰ میلیون سرانه کفایت می کند، اما ممکن است مجموعه بهداشتی رقم های دیگری اعلام کنند.

کالاهای لوکس به کالاهایی گفته می شود که فرد بدلیل نام و نشان تجاری خارجی می خواهد فخر فروشی کند. به عنوان مثال ضرورتی بر استفاده از قاشق و چنگال خارجی نیست.

با توجه به تولیدکنندگان متعدد زیپ، آیا واردات ممکن است حیات تولیدکننده را به خطر بیندازد؟

آقای برادران خلخالی: برای اینکه ساماندهی بهتری داشته باشیم از همین‌ماه واردات را بر مبنای شاخص های کمی و کیفی می گذاریم به طوریکه آیا این ممنوعیت ایجاد انحصار می‌کند یا خیر ؟ تا بحث قاچاق پذیری کالا و نرخ گمرکی را افزایش دهیم.

با مردمی سازی یارانه ها، کاهش تصدی گری دولت و ایجاد بازار رقابتی، واردات آرد آزاد شد که این موضوع دست تولیدکنندگان را باز گذاشت تا برای صادرات بتوانند آرد مورد نیاز را وارد کنند.

با افزایش کالاهای مصرفی به اعتقاد بنده هم خروج ارز از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر است.

با واردات قانونی کالا مخالفتی نداریم و صرفا واردات کالاهای مشابه تولید داخل باید با شروطی همراه باشد تا هر جا دیدیم که قیمت به نفع مصرف کننده نهایی نیست، با همان اختیاراتی که ممنوع کردیم وارد کنیم.

بنابر آمار گمرک سهم ارزشی کالاهای واسطه ای در سال گذشته ۷۰ درصد، مصرفی ۱۶ درصد و سرمایه ای ۱۳ درصد بوده که با سال ۹۹ تفاوتی نداشته، اما از نظر وزنی افزایش داشته است.

عمده واردات کالا در سال گذشته تلفن همراه، ذرت، گندم، سویا، برنج، دارو و واکسن بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۴۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
یارانه علم رابه پدرومادرطبق کد ملی بدهید.باهاش مسکن مهرانگیز تحویل بگیرن.البته برگ درخت راهم به دام هابدیدتاشیرارزان بشه وسربازمرزی زیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
رفتم مسواک خریدم . برچسب روی بسته بندی دستکاری شده بود . الان متوجه شدم این مسواک ساخت عمان هست ! چند روزی است اعصابم داغونه یعنی مسواک من باید ساخت عمان باشه ؟ !
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار میهن
۲۳:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
خدا کند تحریمها برداشته شود و ملت مظلوم ایران هم بتوانند مثل همین کشورهای همسایه جهان سومی زندگی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا واردات خودرو آزاد نمیشه چرا حقوق گمرکی خودرو برای هر نفر به میزان یک خودرو صفر در نظر گرفته نمیشه؟ دلار که خودش گرونه یک خودرو هیچی درنیاد 6000 دلار آب میخوره که میشه تقریبا 200 میلیون تومن واقعا پول کمی نیست چرا ما باید تحت فشار یه عده خاص باشیم که حتما از اونا خودروبخریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
اگه واردات نباشد تولیدکنندگان مثل الان قیمت‌های فضایی ميدند اما اگه واردات باشد برای رقابت‌ کیفیت کالای داخلی بالا می‌رود وقیمت هم کاهش میابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
دو نکته رو عرض کنم:
اول
بستن مرز و انتظار تولید یکباره در کارخانه هایی که موجود نیست یا ظرفیت و امکان تولید را ندارد، فقط یک خیانت به مردم و ملت است؛ چون بدون رقیب خارجی و اجناس با کیفیت، رانت داخلی و افزایش قیمت کالای بی کیفیت اتفاق میفتد
دوم
بسیاری از کالاهایی که با نام ایران و ایرانی تولید می شود؛ قطعات، سرمایه گذار و منفعتی برای سرمایه داران بدون تعهد به نظام و ملت دارد و حتی خارجی است و فقط نام ایران و کمک به تولید داخلی و کار برای مردم را یدک می کشد
نمونه بارز برای هر دو مورد؛ مثال تولید خودرو داخلی در کشور
آقای رئیسی و مسئولان گرامی بدانند که بدون زیرساخت و برنامه ریزی؛ امیرکبیر بازی و ادعای خودکفایی، دروغی بزرگ است که با سرعت زیاد در بین مردم فاش می شود
سیاست های بدون فکر و بازگشتی هم که برای این افراد عادی شده
لبنیات، مرغ و تخم مرغ و آرد چه بلایی سر خود این اقلام و مردم آورده؟!
توبه کنید و به تصمیمات بر پایه منطق صحیح و عقلی برگردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
مگه میشه به اجبار به مردم بگید چه نوع کالای مصرف کنید مردم پول میدن که کالای با کیفیت خرید کنن،بجای این حرفها محصول با کیفیت تولید کنید تا خریدار خودش با افتخار کالای ایرانی خرید میکنه و میشه حتی صادر کرد. بطور مثال لامپ ایرانی با اینکه قیمتش چند برابر لامپ خارجی هست ولی همه ایرانی خرید میکنن چون کیفیتش عالیه و ضمانت داره
من تو کار پوشاک هستم همه ی کارهای داخل بازار ایرانی هستن فقط مارک و لیبل خارجی روش میزنن.بیاید صنعت نساجی بروز کنید نه اینکه پارچه از خارج وارد بشه و تو ایران دوخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
کالاهای داخلی انحصاری می باشد وآشغال تولید می کنند
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی و مدافع حرم
۱۹:۳۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
دولت و مجلس محترم واردات کالای خارجی مثل پوشاک را ممنوع کند تا تولید داخل رونق گیرد و بی کاری کم شود با تشکر از مدیر سایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
فقط با نظارت قوی می توان به نتیجه رسید
Iran (Islamic Republic of)
مدافع حرم و بسیجی
۱۹:۰۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
با سلام از دولت و مجلس محترم تقاضا دارم واردات کالای خارجی را بشدت تمام ممنوع کند و مجازات سنگین برای وارد کننده ها در نظر بگیرد با تشکر از مدیرت سایت
آخرین اخبار