تلاش دانشمندان برای از بین بردن سلول های سرطان با تکنیک نوردرمانی

یک تیم اروپایی متشکل از مهندسان، فیزیکدانان، جراحان مغز و اعصاب، زیست شناسان و ایمونولوژیست‌ها شکل جدیدی از فوتوایمونوتراپی را طراحی کرده اند.

دانشمندان با موفقیت یک درمان انقلابی برای سرطان ایجاد کرده اند که سلول‌های سرطانی میکروسکوپی را از بین می‌برد و به جراحان اجازه می‌دهد تا بیماری بیماران را به طور موثرتری هدف قرار داده و درمان کنند.

یک تیم اروپایی متشکل از مهندسان، فیزیکدانان، جراحان مغز و اعصاب، زیست شناسان و ایمونولوژیست‌ها شکل جدیدی از فوتوایمونوتراپی را در انگلیس، لهستان و سوئد طراحی کرده اند.

کارشناسان بر این باورند که این روش پس از جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی به پنجمین درمان بزرگ سرطان در جهان تبدیل خواهد شد.

درمان با نور فعال سلول‌های سرطانی را در تاریکی روشن می‌کند و به جراحان این امکان را می‌دهد تا تومور‌های بیشتری را نسبت به روش‌های فعلی حذف کرده و سپس سلول‌های باقی‌مانده را در عرض چند دقیقه پس از جراحی از بین ببرند. در اولین آزمایش جهان بر روی موش‌های مبتلا به نفروبلاستوما، یکی از شایع‌ترین و تهاجمی‌ترین انواع سرطان مغز، اسکن‌ها درمان جدیدی را نشان دادند و جراحان حتی کوچک‌ترین سلول‌های سرطانی را برای کمک به برداشتن آن‌ها روشن کردند و سپس بقایای آن‌ها را از بین بردند.

آزمایش‌های نوع جدیدی از فوتوایمونوتراپی که توسط موسسه تحقیقات سرطان در لندن رهبری می‌شود، نشان می‌دهد که این درمان سیستم ایمنی را تحریک می‌کند که این کار از عود نفروبلاستوما پس از جراحی جلوگیری کند. محققان اکنون در حال مطالعه درمان‌های جدید برای نوروبلاستوما برای سرطان دوران کودکی هستند.

دکتر گابریلا کرامر-ماریک، نویسنده اصلی این مطالعه، به گاردین گفت: درمان سرطان‌های مغز مانند گلیوبلاستوما می‌تواند دشوار باشد و متاسفانه گزینه‌های درمانی برای بیماران بسیار اندک است. جراحی به دلیل محل تومور‌ها دشوار است، بنابراین روش‌های جدید برای برداشتن سلول‌های سرطانی در طول جراحی و سپس درمان سلول‌های سرطانی باقی‌مانده می‌تواند بسیار موثر باشد.

سرپرست تیم ICR در زمینه تصویربرداری اولیه مولکولی اضافه کرد: فتوایمونوتراپی نوآورانه با استفاده از ترکیبی از نشانگر‌های فلورسنت، دارو‌های تقویت‌کننده جنسی و نور نزدیک به مادون قرمز می‌تواند برای تشخیص و درمان پیروبلاستوم انسانی در بقیه زمینه‌ها استفاده شود. 

این درمان ترکیبی از رنگ فلورسنت ویژه با ترکیبی است که برای درمان سرطان در نظر گرفته شده است. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داده شد که این ترکیب به طور قابل‌توجهی بینایی سلول‌های سرطانی را در طول جراحی بهبود می‌بخشد و هنگامی که با نور نزدیک مادون قرمز فعال می‌شود، اثر ضد توموری ایجاد می‌کند.

دانشمندان ICR، امپریال کالج لندن، دانشگاه پزشکی در سیلزیا، لهستان، و شرکت سوئدی AffibodyAB، امیدوارند که این درمان جدید به جراحان کمک کند تومور‌های سخت در سر و گردن را به راحتی و به طور موثر حذف کنند.

این پروژه مشترک توسط ICR و مرکز همگرایی علمی انگلیس برای تحقیقات سرطان در کالج امپریال لندن - با همکاری دانشمندان بین المللی رشته‌های مهندسی، فیزیک و علوم زیستی برای یافتن راه‌های نوآورانه برای درمان سرطان، حمایت می‌شود.

پروفسور اکسل برنز، رئیس گروه سلول‌های بنیادی سرطان در ICR و Science گفت: ماموریت متنوع در یافتن راه حل‌های نوآورانه برای چالش‌هایی که در تحقیق، تشخیص و درمان سرطان با آن روبه رو هستیم مهم است - و این مطالعه یک نمونه عالی است. 

این تحقیق رویکرد جدیدی را برای شناسایی و درمان سلول‌های نفروبلاستوما در مغز نشان می‌دهد که از نور برای ایجاد نقص ایمنی در سیستم ایمنی استفاده می‌کند و این پتانسیل را دارد که یک درمان احیاکننده علیه این نوع تهاجمی تومور مغزی باشد.

پس از چندین دهه پیشرفت در درمان سرطان، چهار نوع اصلی که امروزه وجود دارد - جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی - می‌توانند به طور موثر بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری را درمان کنند و تعداد زیادی از افراد می‌توانند سال‌ها سالم زندگی کنند.

با این حال، از آن جایی که برخی از تومور‌ها به اندام‌های حیاتی بدن نزدیک هستند، روش‌های جدیدی برای درمان سرطان ایجاد شده است تا پزشکان بتوانند با خطرات آسیب رساندن به اعضای سالم بدن مقابله کنند. کارشناسان معتقدند فتوایمونوتراپی یک راه حل خوب است.

درمان جدید از مولکول‌های مصنوعی به نام اشیاء فرعی استفاده می‌کند. این‌ها پروتئین‌های کوچکی در آزمایشگاه هستند که برای اتصال به یک هدف خاص با دقت بالا طراحی شده اند.

این تعهدات با یک مولکول فلورسنت به نام IR۷۰۰ ترکیب شده و قبل از جراحی به موش‌ها داده شد. نور درخشان به ترکیبات رنگ می‌تابد و نواحی میکروسکوپی تومور‌ها در مغز را برای جراحان برجسته می‌کند. سپس لیزر به نور مادون قرمز تبدیل می‌شود که فعالیت ضد توموری را تحریک کرده و سلول‌های باقی مانده پس از جراحی را از بین می‌برد.

دکتر چارلز ایوانز، مدیر اطلاعات تحقیقاتی در مرکز تحقیقات سرطان انگلستان گفت: ایمونوتراپی تصویری می‌تواند به ما کمک کند سلول‌های سرطانی را که نمی‌توان در طول جراحی حذف کرد، هدف قرار دهیم و به افراد کمک می‌کند پس از درمان طولانی‌تر زندگی کنند. او هشدار داد که چالش‌های فنی مانند دسترسی به تمام قسمت‌های تومور با مادون قرمز نزدیک هنوز باید برطرف شود.

منبع: minufiyah.com

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.