اذعان دیپلمات آمریکایی به شکست تحریم‌های روسیه

رئیس سابق هیئت دیپلماتیک آمریکا در عربستان سعودی اذعان کرد تحریم‌ها علیه روسیه نتیجه‌ای ندارد.

دیوید روندیل، رئیس سابق هیئت دیپلماتیک آمریکا در عربستان سعودی درباره تحولات جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: من تصور نمی‌کنم تحریم‌ها علیه روسیه نتیجه‌ای داشته باشد، زیرا سابقه تحریم‌ها ثابت کرده که عقیم و بی نتیجه است.

به نقل از العربیه، روندیل اذعان کرد: تحریم در گذشته علیه ایران، کره شمالی، افغانستان برای تحویل دادن بن لادن، پاکستان برای جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای و علیه کوبا به مدت ۵۰ سال وضع شده است، اما هیچ کشوری تاکنون سیاست خود را تغییر نداده است. از این رو من تصور نمی‌کنم این تحریم‌ها واقعیت جدیدی را بر روسیه و اقتصاد این کشور تحمیل و پوتین را مجبور کند که سیاست‌های متفاوتی را در عرصه سیاسی اتخاذ کند.

وی افزود: روسیه کشور بزرگی است و می‌تواند به خود تکیه کند. این کشور گندم، غذا، نفت، انرژی و سلاح را وارد نمی‌کند بلکه همه این موارد را صادر می‌کند و در مقایسه با سایر کشور‌ها کمترین نیاز را به ارز خارجی احساس می‌کند.

دیوید روندیل در ادامه گفت: تحریم‌ها بر کسانی تأثیر می‌گذارد که شیوه زندگی شان مثل غرب است. تنها طرفی که از تحریم‌ها زیان می‌بیند، طبقه متوسط در روسیه و ملت اوکراین هستند. ملت‌های اروپایی نیز که شاهد افزایش زیاد قیمت نفت در نتیجه جنگ هستند. راه حلی که باید از همان ابتدا اتخاذ می‌شد این بود که ناتو نباید به مرز‌های روسیه نزدیک می‌شد و روسیه نیز نباید از دهه‌ها پیش به دروازه‌های کوبا و آمریکا می‌رسید. رسیدن ناتو به مرز‌های روسیه برای مسکو موضع خوشایندی نیست بلکه برای این کشور تهدید محسوب می‌شود.

دیپلمات آمریکایی گفت: من درصدد این نیستم بگویم که ناتو در نهایت به روسیه حمله خواهد کرد؛ باید به روسیه اطمینان داده شود که اوکراین تا ابد خارج از ناتو باقی خواهد ماند.

روندیل در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا فشار بر پوتین باعث شکست او می‌شود، گفت: هرگز؛ آمریکا قصد دارد پوتین را دنبال رو خود کند. او نیز هرگز عقب نشینی نخواهد کرد، زیرا می‌خواهد همچنان برای ملت خود قدرتمند باقی بماند. این بار ما در مرز‌های روسیه هستیم و چنین به نظر می‌رسد که در صدد قرار دادن او در گوشه رینگ هستیم، بنابراین ممکن است هر لحظه حمله کند و آسیب برساند. پوتین، طالبان نیست؛ ​ او سلاح هسته‌ای و تجهیزات مدرن در اختیار دارد. فشار بر پوتین ممکن است هزینه سنگینی در پی داشته باشد. تهدید پوتین به محاکمه به اتهام جنایت جنگی یا محاکمه خانواده اش به اتهام فساد صرف نظر از منابع دارایی‌های آنها، اوضاع را پیچیده و سخت‌تر می‌کند، زیرا هیچ فرصتی برای تحرک پوتین باقی نمی‌گذارد و این مسئله شانس مذاکره و احتمال عقب نشینی او را کاهش می‌دهد و این، نتیجه عبور ما از خطوط قرمز خطرناک او است.

سیاست چماق و هویج در قبال عربستان جواب نمی‌دهد

رئیس سابق هیئت دیپلماتیک آمریکا در عربستان سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط واشنگتن- ریاض در دوره‌های مختلف گفت: عربستان و آمریکا بیش از ۷۰ سال است که با هم شریکند. اساس و پایه روابط آمریکا و عربستان، عرضه قابل اعتماد نفت در راستای حمایت و پشتیبانی از توسعه در جهان است.

وی افزود: آمریکا نقش مهمی در توسعه اقتصاد عربستان ایفا کرده است که با نقش آفرینی در کشور‌های دیگر تفاوت دارد. روابط بین ریاض و واشنگتن از بخش نفت فراتر رفته و به دو حوزه تلاش برای برقراری ثبات و حل و فصل منازعات امتداد یافته است. روابط شخصی بین سران و مقامات آمریکا و عربستان در روابط بین دو کشور تأثیر گذار بوده و انسجام بین کادر رهبری دو کشور برای حفظ روابط دوجانبه ضروری است.

وی درباره اظهارات اخیر «هیلاری کلینتون» درباره ضرورت استفاده از سیاست چماق و هویج در قبال عربستان گفت: برخی سیاستمداران در آمریکا به دنبال جلب رضایت افکار عمومی هستند و اغلب مواضع و اظهارات آن‌ها با هدف جلب رضایت رأی دهندگان صورت می‌گیرد. گمان نمی‌کنم هیلاری کلینتون از آنچه گفته اطلاع و آگهی کامل داشته باشد، زیرا به اطلاعات قابل قبولی در این خصوص دسترسی ندارد.

برچسب ها: روسیه ، جنگ اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار