رئیس کمیسیون اروپا در تلاش برای افزایش واردات گاز راهی جمهوری آذربایجان شد

اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا به باکو سفر خواهد کرد تا افزایش واردات گاز به اروپا از این کشور را بررسی کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا در حساب توییتری خود نوشت: در میان ادامه استفاده روسیه از منابع انرژی خود به عنوان سلاح، تنوع بخشیدن به واردات انرژی یک اولویت برای اتحادیه اروپا است.

به گزارش رویترز، در ادامه این پیام آمده است: اورزولا فون درلاین و کادری سیمسون کمیسر انرژی کمیسیون اروپا امروز (دوشنبه) در جمهوری آذربایجان حضور خواهند داشت تا همکاری‌ها در این زمینه را بیشتر تقویت کنند.

بر اساس پیش نویس سندی که رویترز آن را گزارش کرده است، کمیسیون اروپا به کشور‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است تا با امضای یک قرارداد با جمهوری آذربایجان، واردات گاز طبیعی خود را از این کشور افزایش دهند و از توسعه خط لوله گاز برای این پروژه حمایت کنند.

تلاش اروپا برای واردات گاز از جمهوری آذربایجان درحالی اتفاق می‌افتد که «بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شل روز شنبه در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی می‌شود.

بهای نفت خام در اروپا در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته به گونه‌ای که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۴۸.۴۱ درصد رشد یافته است. بهای گاز طبیعی نیز از ژانویه سالجاری (دی ۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۹۸ درصد افزایش یافته است. همزمان مدیرعامل هلندی شرکت نفتی شل هشدار داده است که زمستان سختی در انتظار اروپا است.

اروپا نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کند و در مقابل انگلیس تنها ۴ درصد انرژی مورد نیاز خود را از مسکو می‌خرد.

در این میان خط لوله گاز «نورد استریم ۱: که گاز را از روسیه و از مسیر دریای بالتیک به آلمان می‌رساند، به دلیل تعمیر و نگهداری که به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت، تعطیل شده است. هرچند بسیاری نگران هستند که این خط لوله بار دیگر شروع بکار نکند. به گفته ناظران چنانچه این اتفاق بیفتد، اروپا در مسیر رسیدن به اهداف انرژی خود با مشکل روبرو می‌شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا ماه نوامبر ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی خود را پر کند، اما بدون بازگشایی خط لوله، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. ذخایر گاز اروپا در حال حاضر ۶۲.۶ درصد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار