مقنیان بم، شناسنامه‌دار می‌شوند

مدیر پایگاه جهانی قنوات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات بم گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن مقنیان شهرستان بم به منظور ساماندهی آن‌ها اجرایی می‌شود.

منیره ستارزاده در جلسه‌ای که به مناسبت سالروز ثبت جهانی قنات ایرانی و با حضور فرماندار و مسئولان حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان بم در پایگاه جهانی قنوات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات برگزار شد، گفت: در طرح شناسنامه دار کردن مقنیان بم ، اطلاعات شخصی و سوابق کاری مقنیان در فرم‌های مربوطه ثبت شده و در سامانه مورد نظر قرار می‌گیرد.

به گفته او حرفه مقنی‌گری و ترویج آن و همچنین سختی کار و نقش مهم مقنیان در حفاظت از قنات ها، اهمیت ویژه ای دارد. 

مدیر پایگاه جهانی قنوات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات بم گفت: برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه مقنیان شهرستان بم و اقدامات لازم برای حفاظت قانونی از موقعیت و نقشه پایه قنات‌های این شهرستان از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

به گفته او زمینه برای اتحاد و همفکری بین مقنیان شهرستان بم به همت پایگاه جهانی قنوات اکبرآباد و قاسم‌آباد ایجاد شده است. 

ستارزاده می گوید: هر یک از مقنیان، تجربه کار در تعدادی زیادی از قنوات این شهرستان را دارند و کارگروه ویژه مقنیان، فرصت مناسبی برای ارائه و انتقال تجربیات آن‌ها خواهد بود.

او  گفت: تعدادی از مقنیان با همکاری هلال احمر شهرستان بم بیمه می شوند و به زودی کلاس‌های آموزش ایمنی قنات تشکیل خواهد شد و مقنیان پس از گذراندن دوره‌های بیان شده و کسب نمره مورد نظر به عضویت هلال احمر درخواهند آمد و سپس بیمه حوادث می‌شوند تا از آن‌ها در مواقع ضروری و امداد و نجات استفاده شود.

مدیر پایگاه جهانی قنوات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات بم گفت: لازم است مالکان قنات‌ها به عنوان اصلی‌ترین بهره‌برداران در کنار دولت و مقنیان قرار گیرند تا بتوانیم پس از بررسی مشکلات آن‌ها برای حفاظت و حفظ حریم قنات‌های این شهرستان گام‌های بزرگ تری بر‌داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار