ترویج حرفه مقنی گری و قنات داری

ستارزاده گفت: بانک اطلاعات مقنیان بم تهیه شده و ترویج حرفه مقنی‌گری و سنت قنات‌داری از اولویت‌های پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد است.

منیره ستارزاده گفت: بانک اطلاعات مقنیان شهرستان بم تهیه شده است و به زودی مستند  «چگونگی کار در قنات » آماده می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: کارگروه ویژه مقنیان شهرستان بم تشکیل شده است و هدف از تشکیل این کارگروه، آسیب‌شناسی قنات‌ها، تعامل و تبادل نظر بین مقنیان، مشاوره در خصوص راهکار‌های حفاظتی و همچنین بررسی مشکلات مقنیان به ویژه بیمه و تهدید‌های جانی آن‌ها است.

به گفته مدیر پایگاه جهانی قنات اکبر‌آباد و قاسم‌آباد بروات بم، ۶۰ سر مقنی و تعدادی مقنی دائم و موقت در شهرستان بم حضور دارد.

او گفت: باید تجربیات مقنی‌های پیشکسوت در اختیار نسل جدید مقنی‌ها قرار گیرد و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود.

ستارزاده می‌گوید: کلاس‌های آموزشی ویژه مقنی‌ها با همکاری هلال‌احمر از پارسال آغاز شده است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

به گفته او هنرجویان پس ازگذراندن دوره آموزش‌های تئوری، آموزش‌های عملی را نیز از سوی مقنیان پیشکسوت فرا گرفته و درپایان با شرکت در آزمون و کسب نمره مطلوب، کارت عضویت خود را از هلال احمر دریافت می‌کنند.

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات بم می‌گوید: مقنیان دارای کارت عضویت برای انجام کار مقنی‌گری، تحت پوشش بیمه نیز قرار می‌گیرند.

به گفته او ترویج حرفه مقنی‌گری و سنت قنات‌داری از اولویت‌های پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد است و این ویژه‌برنامه هر ۶ ماه یکبار با حضور علاقه‌مندان و مقنیان پیشکسوت انجام می‌شود که هدف از انجام این برنامه، انتقال تجربیات گذشتگان حوزه قنات به نسل جدید مقنیان است.

ستارزاده گفت: در صدد هستیم با برگزاری همایش‌های ویژه قنات و دعوت از مقنیان، دیدگاه عموم مردم را نسبت به مقنی‌گری تغییر دهیم و واقعیات این حرفه را به آن‌ها یادآوری کنیم.

او می‌گوید: از تمامی مقنیان با تجربه شهرستان بم دعوت می‌شود برای حضور در کارگروه مقنیان این شهرستان نام‌نویسی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار