سهروردی موفق شد جهان را بگيرد

در نشست خبری همایش بزرگداشت شیخ اشراق مطرح شد؛ سهروردی گفته بود روزی جهان را خواهد گرفت و موفق شد.

شالویی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر همایش گفت: از سال گذشته وزارت فرهنگ به همراه انجمن مفاخر فرهنگی، بزرگداشت حکمای ایران را در برنامه قرار داده است و این برنامه سال گذشته با بزرگداشت حکیم نظامی آغاز شد تا بتوانیم اندیشمندان خود را در سطح جهانی معرفی کنیم. از جمله مفاخر ما شیخ بزرگ شهاب الدین سهروردی است که علی‌رغم عمر کوتاهش، با آثار بزرگ و ارزشمند تا به امروز ماندگار شده است.

به گفته  شالویی، امسال بنا داریم معرفی گسترده این شخصیت بزرگ را در سطح ملی و بین‌المللی انجام دهیم. در سطح ملی خصوصاً روی محور زنجان و همدان یعنی فاصله میان پایگاه دو حکمت اشراق و مشاء برنامه‌ریزی کردیم و در سطح جهانی روی دو منطقه سوریه که مدفن شیخ در آن جا قرار دارد و هندوستان که منطقه عمق نفوذ فکری سهروردی است.تلاش داریم تا معرفی مفاخر فکری و فرهنگی کشور محدود به جامعه نخبه و فرهیخته کشور باقی نماند بلکه بتوانیم این اندیشه‌ها را در سطح عموم مردم حتی دانش‌آموزان مدارس بسط دهیم به نحوی که اگر از مردم درباره شیخ اشراق بپرسید نه تنها بتوانند درباره او و آثارش توضیح دهند بلکه فرق میان شهاب‌الدین سهروردی فیلسوف را با شهاب الدین سهروردی صوفی بدانند.

همچنین در ادامه این نشست نجفقلی حبیبی پژوهشگر فلسفه اسلامی گفت: اوژن یونسکو، نویسنده شهیر فرانسوی در نامه‌ای به هانری کربن، مترجم آثار شیخ اشراق به فرانسه از او بابت شناساندن چنین حکیمی تشکر کرده و این یکی از نشانه‌های حکمت عالم‌گیر اوست. موضوعی که خودش هم اشاره کرده بود. ظاهراً یک بار شیخ، خوابی می‌بیند و تعبیر آن را به همراهش چنین می‌گوید که «من روزی جهان را خواهم گرفت» اما آن فرد مخالفت می‌کند و شیخ اصرار می‌ورزد. به نظر من آن روز همین روز است. چرا که می‌بینیم حکمت اشراق در همه جا تدریس می‌شود و فقط در چین کرسی نداشت که آن هم با تلاش‌های دکتر اعوانی، ترجمه آثار صورت گرفته و اخیراً وارد دانشگاه‌های چین شده است. او جهان را گرفته و این کار شیخ بسیار قابل تقدیر است که توان زبان فارسی را برای بیان مفاهیم پیچیده فلسفی، ارتقا داده و مهم‌ترین مسئله فهم و درک اندیشه اوست که امیدواریم فرصت آن برای مردم کشور خودمان هم دست دهد.

 

برچسب ها: ادبیات ، بزرگداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار