احمدوند:

کاغذ دغدغه اصلی ناشران کشور است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گران‌فروشی در بازار کاغذ بر مبنای قیمت دلار و قیمت کاغذ اتفاق نمی‌افتد.

یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برداشت من به‌عنوان فرد فعال در حوزه نشر این است که در نشر و معارف دینی در ابعاد مختلف ادبیات، کودک و نوجوان و... در تعریف و بازنمایی متون اصلی دینی احتیاج به کار‌های نوآورانه و تلاش بیشتری در حوزه تولید محتوا داریم. گاهی ممکن است به ما نشانی غلط بدهند و گاهی احساس می‌کنیم فروش نرفتن برخی از آثار مربوط به افزایش قیمت کاغذ، بازار نشر و عدم حمایت است، درحالی‌که همه واقعیت این نیست.

به گفته احمدوند، در حوزه تولید و ترویج محتوا نیاز به تلاش بیشتری داریم؛ این دو جزو مسائل اصلی حوزه نشر است و کاغذ، بیمه و ویترین نمی‌تواند بر محتوا و ترویج خوب غلبه کند. اما اصل ماجرا اینجاست که گاهی احساس می‌کنم در پرداختن به مسائل حوزه‌ها اولویت‌ها جابه‌جا می‌شوند و اولویت تولید عقب می‌رود و اولویت‌های حوزه پشتیبانی فنی و فروش جایگزین می‌شود. جایی که کاغذ به بخش مهمی از دغدغه ناشران تبدیل می‌شود می‌توان به این نتیجه رسید که در حوزه تولید محتوا هزینه زیادی نمی‌شود.
 
او می‌گوید: در فرآیند یک نشر حرفه‌ای، عمده هزینه ناشران باید در حوزه محتوا و آماده‌سازی کتاب برای انتشار باشد. با همت و محوریت ناشران دینی با هر نگاه، سلیقه و تفکری باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشیم که چرا کتاب‌های دینی براساس آمار‌های رسمی در فروش سیر نزولی پیدا کرده‌اند.
 
به گفته معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید به سمت ترویج آثار خوب و خرید از سوی مخاطب برویم و این چرخه را به‌درستی مدیریت کنیم تا کتاب خوب به‌دست مخاطب برسد و توسط مخاطب خریداری شود. موضوع کاغذ دغدغه اصلی جمع حاضر و ناشران کشور است. با ارز آزاد و نیمایی، کاغذ موجود در بازار گران نیست، بلکه ارزان است و گران‌فروشی در بازار کاغذ بر مبنای قیمت دلار و قیمت کاغذ اتفاق نمی‌افتد. کاغذ به اندازه نیاز کشور و حتی بیش از آن در اسکله‌ها و بازار موجود است و قیمت آن گران نیست.  
 
او با اشاره به کاغذ وارداتی با ارز ترجیحی گفت: اواخر سال ۱۳۹۸ آخرین ارز ترجیحی به واردات کاغذ اختصاص پیدا کرد و براساس آن کاغذ وارد شد و قبل از استقرار دولت سیزدهم توزیع شد. دو واردکننده کاغذ‌های وارد شده را تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداده بودند. پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل شد و در نهایت کاغذ یکی از این واردکننده‌ها دریافت شد. بعد از عید سال ۱۴۰۱ محموله‌ای کاغذ از بندرعباس در اختیار گرفتیم که فرایند توزیع آن در حال انجام است.

برچسب ها: کتاب ، کاغذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار