مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران:

ذخیره خون خراسان رضوی پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: آمار اهدای خون در خراسان رضوی بسیار کاهش یافته است که یکی از علل آن کمبود نیروی انسانی در سازمان انتقال خون است.

  مصطفی جمالی  مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ظرفیت  برای اهدای خون در خراسان رضوی بالاست مردم هم پای کار هستند اما زیر ساخت لازم برای انتقال خون در روستا‌ها و حتی در شهر‌ها تدارک دیده نشده است.

او افزود: اهدای خون در خراسان رضوی از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است ذخیره خون خراسان رضوی ۵ روز است در حالیکه در تهران ۱۱ روز است و باید میانگین ۸ روز باشد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران  ادامه داد: با استانداری خراسان رضوی تعاملاتی داشتیم اگر اعتبار برای جذب پزشک و پرسنل افزایش یابد قطعا ذخیره خون خوبی خواهیم داشت. زیر ساخت‌ها در سازمان انتقال خون فراهم نیست و اگر توسعه فراهم نشود ممکن است مردم استان با کمبود خون مواجه شوند.

شاخص سلامت خون ایران با آمریکا برابری می کند

جمالی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در شاخص اهدای خون و شاخص سلامت خون برابری با آمریکا میکنیم. ذخایر انتقال خون در کشور بسیار خوب بوده است، ولی اگر کرونا اوج بگیرد ممکن است در سطح کشوری هم با مشکل جدی مواجه شویم.

او با بیان اینکه خون قابل تولید نیست تصریح کرد: خون فقط باید از اهدا کننده تأمین شود فرآورده‌های اصلی مانند پلاکت گلبول قرمز و پلاسما از هر واحد خون گرفته می‌شود که می‌تواند جان سه نفر را نجات می‌دهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تأکید کرد: اهدا خون مانع سکته قلبی و مغزی می‌شود و درصد سرطان را کاهش می‌دهد، اما مهمترین ارزش در اهدای خون حس نوع دوستی و انسان دوستی است.

بانوان اهدا کننده خون در ایران کمتر از ۵ درصد

جمالی اظهار کرد: اهداکنندگان اکثرا میانسال هستند و این خطری است که ممکن است آینده کشور را به خطر بیاندازد در دنیا ۵۰ درصد اهداکنندگان خانم‌ها هستند، اما در ایران کمتر از ۵ درصد است.

او افزود: زیر ساخت اهدا خون در روستا‌ها فراهم نیست در حالیکه می‌توان از ظرفیت روستا‌ها بسیار بهره‌مند شد متاسفانه توسعه مراکز درمانی و جراحی برابر با توسعه انتقال خون نبوده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: چالش اصلی سرمان انتقال خون این است که سازمان برنامه و بودجه هنوز اهمیت انتقال خون را متوجه نشدند. دراوج کرونا در دنیا ۳۰ درصد کاهش اهدا داشتیم درحالیکه در ایران ۸ درصد کاهش اهداخون داشتیم و این به خاطر اهداکنندگان نوع دوست است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار