دومین رئیس جمهور زن هند سوگند یاد کرد

دومین رئیس جمهور زن در هند که از یک جامعه قبیله‌ای است، امروز در پارلمان سوگند یاد کرد.

دروپادی مورمو، اولین رئیس جمهور هند از یک جامعه قبیله‌ای به حاشیه رانده شده و دومین زئیس جمهور زن در این کشور امروز (دوشنبه) پس از ادای سوگند گفت که انتخاب او به عنوان رئیس جمهور «دستاورد افراد فقیر جامعه هند» است.

به گزارش رویترز، مورمو که زمانی معلم بوده است، دومین زنی است که در هند به ریاست جمهوری می‌رسد. او در خانواده‌ای فقیر از قبیله «سانتال» از ایالت شرقی «اودیشا» به دنیا آمد و هفته گذشته از سوی اعضای پارلمان و مجالس ایالتی برای یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

مورمو ۶۴ ساله، پس از ادای سوگند ریاست جمهوری در یک سخنرانی در پارلمان گفت: «انتخاب من گواه این واقعیت است که فقرای هند می‌توانند رویا‌هایی داشته باشند و آن‌ها را محقق کنند». وی گفت: «برای من مایه خرسندی است که آن‌هایی که قرن‌ها از رشد محروم بوده‌اند، فقرا، مستضعفان و قبیله‌ها بازتاب خود را در من می‌بینند».

گفتنی است نظام اجتماعی در هند به شدت طبقاتی است و افراد به حاشیه رانده شده به سختی امکان رشد و پیشرفت دارند.

رئیس جمهور هند به عنوان فرمانده عالی نیرو‌های مسلح عمل می‌کند، اما اختیارات اجرایی تا حد زیادی در دست نخست وزیر است. رئیس جمهور می‌تواند در زمان بحران‌های سیاسی مانند زمانی که انتخابات عمومی بی نتیجه است، با تصمیم گیری در مورد اینکه کدام حزب در بهترین موقعیت برای تشکیل دولت است، نقش مهمی ایفا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار