رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت:

بیماری ناشنوایی تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۶ برنامه پیمایشی در زمینه ناشنوایی و کم شنوایی در کشور انجام شده است.

دکتر سعید محمودیان رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کارگاه آموزشی "تبیین استانداردها، فرآیند‌ها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع" گفت: در جهان ۴۷۰ میلیون نفر درگیر اختلالات شنوایی و در ایران سه تا پنج درصد جمعیت درگیر این اختلال هستند که ۶.۸ درصد بار بیماری در ایران را به‌خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که این بیماری ۵۰ تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است ادامه داد: سالانه سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا یا دارای اختلالات شنوایی در کشور متولد می‌شوند که ارتقای پوشش برنامه غربالگری ناشنوایی و کم شنوایی در کشور عوارض را برای فرد و جامعه به حداقل ممکن خواهد رساند.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای چهار سال آینده نیز بر اساس اسناد بالادستی چهار برنامه در چهار حوزه از جمله ظرفیت‌سازی و گسترش مراکز غربالگری و پیاده‌سازی شیوه نامه ادغام در هر سه سطح خدمات خواهیم داشت و فرایند‌ها همه باید در سامانه‌های الکترونیکی خدمات سلامت وارد شده و سطوح خدمت پیوستگی پیدا کنند.

محمودیان هدف اصلی از اجرای برنامه غربالگری شنوایی را کاهش بار بیماری در کشور اعلام کرد و بیان کرد: خوشبختانه پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از ۷۲ درصد در سال ۹۹ به ۸۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است، ولی باید تا پایان سال ۱۴۰۱ به پوشش ۹۰ درصدی و در نهایت به پوشش ۱۰۰ درصدی در سطح کشور برسد.

او با بیان این که موارد کم شنوایی در بزرگسالان نیز قابل پیشگیری است و بسته خدمتی سالمندان نیز به زودی وارد برنامه‌ها خواهد شد تصریح کرد: درصد اختلالات شنوایی بین افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله ۴۲ درصد، ولی در افراد بالای ۷۰ سال جامعه بیش از ۷۰ درصد است که این معضل ضرورت برنامه ریزی برای سلامت شنوایی سالمندان را نشان می‌دهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ارتقای سطح سواد سلامت مردم و مشارکت آن‌ها در اثربخشی و اجرای برنامه‌ها بسیار مهم است،

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار