بسیج تمام ظرفیت‌های خراسان رضوی برای خدمات‌دهی به زائران دهه آخر صفر

معاون ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: تمام ظرفیت‌ها برای خدمات‌دهی مطلوب به زائران دهه آخر صفر بسیج شده است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد در نشست خبری دهه پایانی صفر که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: استان در کلیه بخش‌ها از جمله اقامت، تامین ارزان مایحتاج و حمل و نقل، پیش‌بینی امکانات لازم برای میزبانی مناسب از زائران و عزاداران را دارد.

او با بیان اینکه رویکرد دولت ارزشی و مردمی است و زیارت دهه آخر صفر یک فرصت مردمی است، افزود: سفر معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر کشور به مشهد در راستای ظرفیت‌های ملی بوده است؛ در برخی اقلام کسری داشتیم و در سفر وزیر کشور به مشهد، اکثر استان‌ها بسیج شدند تا در زمینه تامین اقلامی که کمبود داریم از ظرفیت دیگر استان‌ها استفاده کنیم.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: وقتی رشد آمار زائر را داریم باید به فکر ارتقای فرهنگ میزبانی زائر نیز باشیم که مهم‌ترین راه آن، میدان دادن به مردم است. ضمن اینکه زمینه بازگشت مردم مشهد به پیشینه تاریخی خود امسال نیز رخ داده است و همه تشکل‌ها دور هم جمع شده‌اند تا مردم در خانه‌های خود پذیرای زائران باشند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: اکنون تمام ارگان‌ها در آماده باش کامل هستند و هر روزه جریان خدمت به زائر رصد و پیگیری می‌شود، بنابراین هرجا مشکلی باشد در سریع‌ترین زمان، واکنش لازم را خواهند داشت.

او با اشاره به اینکه هزینه‌های سفر افزایش پیدا کرده است، اما در مجموع سفر به مشهد ارزان‌تر و آسان‌تر است، تصریح کرد: مخصوصا در دهه آخر صفر که افراد به صورت گروهی حضور پیدا می‌کنند، امکان آسان‌تر برگزار شدن آن وجود دارد.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی تأکید کرد: زائران خارجی از کشور‌های دیگر نیز که امسال توفیق زیارت اربعین را نداشتند، امسال به جمعیت زائران دهه آخر صفر در مشهد اضافه خواهند شد که پیش بینی ما این است بین ۶ تا ۸ میلیون زائر داشته باشیم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: هم اکنون شهرداری مشهد برای بیش از ۷۰ هزار نفر و آموزش و پرورش بیش از ۱۵۰ هزار ظرفیت اقامتی برای پذیرش زائران دهه آخر صفر در مشهد ایجاد کرده اند.

او افزود: هم اکنون ۶۰۰ هزار ظرفیت در مشهد ایجاد شده است. هیچ موقع سابقه نداشته که ادارات پای کار بیایند و در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند.

پویش "هم‌محله‌ای امام رضا" (ع)، نمادی از رابطه معنوی زائران و مجاوران رضوی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی مردم را میدان دار ارائه خدمات به زائران دهه پایانی ماه صفر در مشهد دانست و ادامه داد: امکانات و کیفیت خدماتی که مردم مشهد در دهه پایانی صفر برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) پای کار می‌آورند به هیچ وجه قابل مقایسه با امکانات دولتی نیست.

حجت الاسلام گنابادی نژاد الفت و رابطه عاطفی زائران و مجاوران حرم رضوی را بی مثال خواند و به نمونه‌هایی از خدمات مردمی در نقاط مختلف شهر اشاره کرد و از رسانه‌ها خواست این رابطه معنوی را منعکس کنند.

او پویش مردمی هم محله‌ای امام رضا (ع) را یکی از اقداماتی خواند که امسال با محوریت مردم مشهد در حال شکل گیری است و تصریح کرد: این پویش با حمایت جمع زیادی از مردم، کسبه و تشکل‌های مردمی و چهره‌های فرهنگی، اجتماعی شهر مشهد در حال اجراست که در قالب آن مشهدی‌ها خدمات خود را به زائران بارگاه رضوی ارائه می‌دهند.

این مقام مسئول  به تفاوت‌های دهه پایانی صفر امسال با سال‌های گذشته اشاره و تأکید کرد: پس از ۲۸ سال دهه پایانی صفر به تابستان متصل شده و این تقارن باعث شده، موج مسافرت‌های پایان تابستان با موج زائران دهه پایانی صفر همراه شوند و شاهد اوج گیری حجم ورود مسافران به مشهد باشیم.

برنامه‌ریزی برای تأمین کافی ارزاق عمومی

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: در حوزه ارزاق ۵۰۰ واحد در سطح مشهد مشخص شده‌اند که حداقل ۱۳ قلم از کالا‌های مورد نیاز زائر را تامین کرده‌اند.

او افزود: در حوزه نانوایی ها، با مسوولیت فرمانداری مشهد، اتفاقات خوبی صورت گرفته و سهمیه آرد مورد نیاز نیز از سوی جهاد کشاورزی تامین شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، با اشاره به اینکه برای زائرانی که به صورت پیاده به مشهد مشرف می‌شوند، باید ارائه خدماتی در جاده‌ها پیش‌بینی شود، ادامه داد: محور خدمات در مشهد، فرمانداری مشهد است که قرارگاهی در این رابطه در خیابان امام رضا (ع) در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما بازگشت زائران است که در این زمینه تمهیدات خوبی اندیشیده شده است، بیان کرد: در دهه آخر صفر هر زائر باید با همان اتوبوس و شرکتی که از استان خود وارد مشهد شده است، هماهنگی کرده و بلیت برگشت خود را نیز تهیه کند.

او تصریح کرد: مقرر شده است حدود هزار دستگاه اتوبوس از شهرداری مشهد و تهران برای جابه جایی مسافران نزدیک و درون استانی به ناوگان اتوبوسی مشهد اضافه شود.

این مسئول تأکید کرد: همچنین قرار است هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از ظرفیت راه و شهرسازی در اختیار استان قرار بگیرد تا در بازگشت زائران مشکلی ایجاد نشود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد  با بیان اینکه مقرر شده چند رام قطار نیز برای بازگشت زائران به ظرفیت ریلی مشهد اضافه شود،اظهار کرد: بهتر است هر زائری که از هرجایی قصد سفر به مشهد دارد، پیش از حرکت به مشهد، برای محل اقامتش نیز تعیین تکلیف کند.

او افزود: زائران در زمان تهیه بلیت رفت به مشهد، بلیت برگشت خود را نیز تهیه کنند،  زیرا که اگر وارد مشهد شده و بخواهند به دنبال بلیت برگشت خود باشند، ممکن است به مشکل بخورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار