بهره‌مندی بیش از ۵۰۰ سالمند استان همدان از خدمات ویژه بهزیستی

۵۱۳ سالمند این استان در مراکز روزانه، شبانه روزی، خانه کوچک میان راهی و طرح توانمندسازی از خدمات ویژه بهزیستی بهره‌مند هستند.

امیر کوکائیان,معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت:۲ مرکز روزانه سالمندان و سه مرکز نگهداری شبانه روزی تجمعی ویژه سالمندان، یک خانه میان راهی و نیز طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی در حال حاضر در سطح استان همدان فعال است.

او گفت: اکنون ۵۱۳ زن و مرد سالمند تحت مراقبت‌های آموزشی و توانبخشی این مراکز قرار دارند که ۱۶۵ سالمند در ۲ مرکز روزانه در همدان خدمات بهزیستی را دریافت می‌کنند تا با مشارکت اجتماعی خود، اوقات فراغت مناسبی را سپری کنند و نیز یک مرکز روزانه در شهرستان بهار در حال راه اندازی است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: سالمندی با مشکلات مختلفی از جنبه‌های روانی، جسمی و اجتماعی آغاز می‌شود درحالیکه این قشر باید با حفظ تندرستی و سلامت، دوره مستقل و پرآرامشی را تجربه کنند.

به گفته کوکائیان مراکز روزانه با هدف تکریم فرهنگ سالمندان حداقل سن پذیرش در این مراکز ۶۰ سال است و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز، پذیرش خواهند شد.

او آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت‌های زندگی، کلاس‌های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توانبخشی را از جمله خدمات مراکز روزانه ویژه سالمندان برشمرد و گفت: خدمات پزشکی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی و بینایی سنجی در این مراکز انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: مراکز روزانه سالمندان با ایجاد محیطی شاد و ایمن برای سالمندان، فرصت مناسبی را برای پرورش دوستی با دیگر همسالان و گسترش ارتباطات اجتماعی و نیز ارائه خدمات و مراقبت‌های پزشکی به سالمندان فراهم کرده و موجب افزایش سطح سلامت جسمی و روانی سالمند و حفظ و ارتقا سطح استقلال فردی می‌شود.

کوکائیان گفت: ۲ مرکز شبانه روزی تجمعی در ملایر و یک مرکز در همدان از ۲۸۴ سالمند مجهول‌الهویه، مهجور و بدون خانواده نگهداری می‌کند که خدماتی از قبیل پزشکی، پرستاری، روانشناسی، مددکاری، کاردرمانی، فیزیوتراپی و حرفه آموزی به صورت شبانه روزی در این مراکز به مددجویان ارائه می‌شود.

او از راه اندازی خانه‌های کوچک حمایتی سالمندان با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر در همدان خبر داد و افزود: یک خانه میان راهی در همدان برای بالا بردن کیفیت خدمات از ۱۴ سالمند نگهداری می‌کند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی برای ۵۰ نفر از سالمندان استان خبر داد و گفت: این طرح به منظور استفاده از توانایی‌ها و استعداد‌های افراد و ایجاد ارتباط موثر در جامعه برای رسیدن به حداکثر توانمندی فردی در جهت استقلال و زندگی با شور و نشاط در جامعه پایه ریزی شده است.

کوکائیان گفت: ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، اوقات فراغت و گردشگری، توانبخشی و حمایتی در فضا‌های باز و پارک‌ها به صورت گروهی برای دستیابی به یک زندگی سالم و موفق جامعه هدف در دستور کار این طرح قرار دارد.

او گفت: آمار سالمندان استان همدان از میانگین کشوری بالاتر است که این موفقیت و نکته مثبتی است که نشان‌دهنده کاهش فوت سالمندان به جهت کیفیت مطلوب معیشت و امید به زندگی بالا است.

 سازمان برنامه و بودجه کشور «سند ملی سالمندان کشور» را فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با رویکرد پرداختن به پدیده سالمندی به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای جامعه منتشر کرد و در تهیه این سند، ۱۷ دستگاه عضو شورای ملی سالمندان کشور و ۲۳ دستگاه دیگر مشارکت داشته‌اند.

سند ملی سالمندان دارای ۶ هدف اصلی شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه و حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.