سلمان رشدی مُرده است؟

تحلیل‌های مختلفی درباره وضعیت جسمانی و مرگ احتمالی سلمان رشدی مطرح شده، اما چیزی که به‌نظر می‌رسد اهمیت این پرونده برای جریان رسانه‌ای در غرب است.

ماجرا از یک حرکت انقلابی شروع شد؛ زمانی که سلمان رشدی، نویسنده مرتد هندی ـ بریتانیایی در حال سخنرانی در ایالت نیویورک بود که با حمله یک جوان ۲۴ ساله مسلمان به‌نام «هادی مطر» مواجه شد و پس از اصابت ضربات متعدد چاقو، به زمین افتاد.

حالا بیشتر از دو ماه از این ماجرا می‌گذرد و هیچ خبری از وضعیت جسمانی سلمان رشدی در دست نیست. سانسور رسانه‌ای در ایالات متحده تا اندازه‌ای بالاست که اساساً هیچ رسانه‌ای حتی به خود اجازه نمی‌دهد که به‌سراغ این پرونده برود و از سرنوشت نویسنده «آیات شیطانی» کسب اطلاع کند.

جست‌وجوی نام سلمان رشدی در اینترنت و میان اخبار منتشرشده در رسانه‌های معتبر بین‌المللی و محلی هم دستاوردی برای محققین ندارد و صرفاً مطالبی درباره تاریخچه زندگی و خشمی که میان مسلمانان جهان ایجاد کرد، بازنشر شده است. هیچ رسانه غربی در این مدت، نه تصویری از رشدی منتشر کرده است و نه کوچکترین اطلاع‌رسانی درباره شرایط او در بیمارستان "هاموت" در ایالت پنسلوانیا، حتی برخی خبرنگاران مستقل هم از حضور در محل و اطلاع‌رسانی در این زمینه منع شده‌اند؛ موضوعی که در روز‌های ابتدایی این ماجرا تلاش شد به‌سمت بهبودی و عدم آسیب جدی سلمان رشدی سوق داده شود.

تحلیل سعدالله زارعی از قصاص سلمان رشدی در نیویورک/ اجرای حکم الهی پیروزی مسلمانان بر تروریسم فرهنگی رشدی‌هاست

سلمان رشدی و داستان یک فتو

آخرین خبر رسمی که درباره وضعیت جسمانی سلمان رشدی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده، مربوط به مشکلات جدی تنفسی اوست که امکان زندگی بدون دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) را ندارد و با دامنه آسیب شدیدی که به دستگاه تنفسی او وارد شده بود، پزشکان امید چندانی برای بهبودی سریع و کامل سلمان رشدی نداشتند.

تحلیل‌های مختلفی درباره علت این سانسور خبری درباره وضعیت جسمانی و مرگ احتمالی سلمان رشدی مطرح شده است، اما چیزی که مشخص به‌نظر می‌رسد، اهمیت این پرونده برای جریان رسانه‌ای در غرب است، پنهان کردن خبر هلاکت احتمالی سلمان رشدی (و یا رو به موت بودن او) به‌ویژه با توجه به اهمیت نمادینی که او برای جهان غرب دارد؛ می‌تواند فرضیه‌ای منطقی به‌نظر برسد؛ زیرا رُشدی فراتر از یک فرد و یک نویسنده، نماد تقابل جهان‌بینی ماده گرای مذهب‌ستیز با جهان‌بینی غیرمادی و معادمحور دنیای اسلام است، از این لحاظ، زنده ماندن یا زنده نشان دادن سلمان رشدی برای جهان غرب اهمیتی فراتر از یک فرد دارد و او نماینده یک جریان برنامه‌ریزی‌شده و هدف‌دار است.

برخی تحلیلگران هم معتقدند که هراس رسانه‌ها و جریانات فرهنگی غربی از پذیرش پیروزی نگاه گفتمانی اسلام و خشم مقدس مسلمانان بر تلاش هتاکانه علیه مفاهیم دینی، زمینه‌ساز پنهان‌کاری در این زمینه و عدم اطلاع‌رسانی درباره وضعیت جسمانی سلمان رشدی شده است.

منبع: تسنیم

برچسب ها: سلمان رشدی ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۲:۱۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
کشتنش. بی خاصیت نه بوداشته و نه خاصیت. تاریخ مصرفش گذشت. وقتی نیرو دردسر ساز شد دفعتا یکی یه اشتباه میکنه. مثلا توی جریان دوک و دوشس فرانتس فردیناند اون یارو گاوریل پرنسیپ بمب منفجر میکنه اول ولی جناب دوک دستور ادامه بازدید میده بعد ضاهرا ناامیدانه حین سادویچ خوردن دوباره میبینه و شلیک و جنگ اول و دوم. البته اون آموزش گروه دست سیاه رو دیده بوده. ولی بیست و دو یا یک ثانیه خیلی ضربه میتونسته بزنه. البته بستگی به اتمسفر پیرامون داشته. نوع تیزی و آزادی عملش به اطرافیان بستگی داره. ببینید امریکا از لحاظ مالی این رشدی براش تهدید مالی محسوب میشه. فرسوده کرده سیاست امریکا رو این رشدی. حکم فرعون مزاحم رو برای امریکا بازی میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
سگ صفت فعلا در حال جان دادنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

ان شاء الله ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
احتمال زیاد به درک واصل شده چون هیچ تصویر و مصاحبه ای ازش بعد از اون ماجرا پخش نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
به منوتوچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
به ماچه
الان مشکلات مملکت همه درست شدن موندیم بلاتکلیف مرگ رشدی
به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
تا خدا نخواد برگی از درخت نمی افته.
ما به اون جون ندادیم که بخواییم حالا ما جونشو بگیریم.
ایران علاقه زیادی با عداوت داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
الحمد الله که زندس وگرنه شیعه ترویسم هم عالم گیر میشد خواست خدا بود زنده ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
خدارو شکر میکنی که زندس؟؟!
اصلا تو چه مسلمونی هستی که خوشحالی یه عوضی که با نوشتن کتاب آیات شیطانی (به جز سخنرانی ها و ...) پیامبرت و حتی خدا رو هم بهشون اهانت کرد؟؟!
اما عیب نداره تو یکی خوشحال باش و اگه بعد فهمیدی مرده فقط یه بار سکته نکنی حیفی ! آخه بعضیها به امثال تو نیاز دارند اونم نیاز ها .... نیاززز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
با نوشتن کتاب شیطانیش زندگی بدترازمرگ رو برای خودرقم زد
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۶:۲۳ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
بت شون شکست ، همان روز اول
ملعون رشدی به هلاکت رسیده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
ما هم باید این موضوع رو دائماً داغ کنیم و برایش خبر تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
لعنت بر روح کثیفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
نقشه بود بکشند خرجش بالا بود
آخرین اخبار