سفیر عربستان در آمریکا:

عربستان کنونی عربستان ۵ یا ۱۰ سال پیش نیست

سفیر عربستان در آمریکا تاکید کرد اختلافاتی که بین ریاض و واشنگتن پیش آمده اقتصادی است، اما عربستان دیگر آن کشور ۵ یا ۱۰ سال پیش نیست.

«ریما بنت بندر» سفیر عربستان در آمریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان تاکید کرد که تنش‌هایی که حال حاضر بین ریاض و واشنگتن پیش آمده سیاسی نبوده است، بلکه صرفا اختلافاتی اقتصادیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد روابط بین دو کشور، مثبت است.

سفیر ریاض در ادامه مصاحبه خود گفت: «من می‌شنوم که بسیاری از مردم در مورد اصلاح یا بازنگری در روابط آمریکا با پادشاهی صحبت می‌کنند؛ من در واقع فکر می‌کنم که این یک امر مثبت است. چرا که عربستان کنونی، همان عربستان پنج یا ده سال گذشته نیست».

او در ادامه اظهارات خود درباره تنش‌های کشورش با واشنگتن اضافه کرد: واضح است ما در روابطمان به نقطه اختلاف رسیدیم، بسیاری تلاش کرده‌اند آن را سیاسی جلوه دهند. اما این موضوع سیاسی نیست، بلکه فقط تصمیمی اقتصادی است و بر اساس تجربه ۴۰ یا ۵۰ ساله در اتخاذ روند‌ها بوده است.

وی تاکید می‌کند: ما در سیاست‌های هیچ شخصی دخالت نداریم. ما در این موضوع فقط به عنوان طرفی متعادل و یک عامل کمک‌کننده به ایجاد ثبات برای اقتصاد از طریق بازار انرژی درگیر هستیم؛ همان نقشی که در طول تاریخ انجام داده‌ایم.

سفیر سعودی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا عربستان طرف روسیه را گرفته است، گفت: «پادشاهی سیاستی را اتخاذ کرده که با همه کشور‌ها در همه زمینه‌ها تعامل کند. چه کشور‌هایی که با آن‌ها موافقیم و چه کسانی که با آن‌ها موافق نیستیم. این رابطه‌ای است که ما با روسیه داریم. پیش از این هم مسکو به ما اجازه داد اسیران جنگی اوکراینی را آزاد کنیم».

شایان ذکر است تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۲ درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و از سویی دیگر روابط ریاض و پکن را افزایش داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۳ آبان ۱۴۰۱
از عربا این کارا بعید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۴ آبان ۱۴۰۱
از عربستان بعید بود
آخرین اخبار