روی (زینک) و عملکرد آن در سلامت بدن

روی یک عنصر فلزی است است که افراد برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارند. روی در تمام سلول‌ها وجود دارد و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا علیه باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند؛ همچنین وجود آن برای ساخته شدن پروتئین‌ها و DNA موردنیاز است.

کارشناس امور دارویی مدیریت فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سلول‌های بدن برای رشد و نمو به صورت کامل و صحیح، در طول دوره‌های بارداری، شیردهی و دوران کودکی به روی نیاز دارند. همچنین روی کمک می‌کند که زخم‌ها بهبود یابند و برای درک حس چشایی و بویایی مناسب نیز دخالت دارد.

میزان نیاز روزانه به دریافت روی

سمیه زنگنه قشلاقی گفت: میزان روی موردنیاز بدن هر فرد بستگی به سن دارد، میانگین مقادیر توصیه شده روزانه برای سنین مختلف در جدول زیر نشان داده شده است: (بر اساس میلی گرم)

از تولد تا ۶ ماهگی

۲ میلی گرم

از ۷ ماهگی تا ۱۲ ماهگی

۳ میلی گرم

کودک ۱ تا ۳ ساله

۳ میلی گرم

کودک ۴ تا ۸ ساله

۵ میلی گرم

کودک ۹ تا ۱۳ ساله

۸ میلی گرم

نوجوان ۱۴ تا ۱۸ ساله (پسر)

۱۱ میلی گرم

نوجوان ۱۴ تا ۱۸ ساله (دختر)

۹ میلی گرم

بزرگسال (پسر)

۱۱ میلی گرم

بزرگسال (دختر)

۸ میلی گرم

دوران بارداری

۱۱ میلی گرم

دوران شیردهی

۱۲ میلی گرم

او گفت: روی در انواع مختلفی از غذا‌ها یافت می‌شود، شما می‌توانید روی موردنیاز بدن را با استفاده از انواع غذا‌ها شامل: گوشت قرمز، بوقلمون، غذا‌های دریایی، غلات صبحانه غنی شده، حبوبات و مغز‌ها تامین کنید. اما در صورتی که کمبود روی در رژیم غذایی جبران نشود، می‌توان از فرآورده‌های مختلف مکمل روی که در داروخانه‌ها موجود است با مشورت پزشک یا داروساز استفاده کرد.

عوارض جانبی:

زنگنه گفت: مصرف روی در مقادیر بیش از مقدار توصیه شده در رژیم غذایی، ممکن است علائم کمبود مس مثل کم خونی و کم شدن گلبول‌های سفید، همچنین اختلال در عملکرد ایمنی و اثرات نامطلوب بر (LDL/HDL) را به همراه داشته باشد.

او گفت: همچنین علائم مسمومیت نظیر تهوع، استفراغ، درد شکمی، بی حالی و خستگی با مصرف مقادیر زیاد روی رخ می‌دهد.

کارشناس امور دارویی مدیریت فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افرادی که از مکمل‌های روی استفاده می‌کنند، باید بین مصرف آن با سایر فلزات دو ظرفیتی مانند آهن و کلسیم، فاصله زمانی مناسب را رعایت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار