ابتلای ۳۱ هزار کردستانی به دیابت

خطرسنجی انجام گرفته در بین جمعیت بالای ۳۰ سال استان نشان می‌دهد که ۳۱ هزار و ۳۶۱ کردستانی به دیابت مبتلا هستند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان  اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ هزار و ۳۴۵ نفر در شهر‌ها و ۱۱ هزار و ۱۶ نفر در روستا‌ها شناسایی شده‌اند.ابتلای ۳۱ هزار کردستانی به دیابت

دکتر جهانبخش یوسفی افزود: ۱۳ هزار و ۲۸۷ زن و هفت هزار و ۵۸ مرد روستایی و هفت هزار و ۷۱۹ زن و سه هزار و ۲۹۷ مرد شهری در کردستان دیابت دارند.

وی به نتایج غربالگری در درمانگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴.۲ درصد مردم روستا‌ها و ۳.۱ درصد شهر‌ها مبتلا به دیابت شناسایی شده‌اند که شهرستان بیجار بیشترین و سنندج و قروه کمترین میزان شناسایی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: بر اساس نتایج طرح استپس سال ۱۳۹۵ انتظار می‌رود ۶.۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال در استان مبتلا به دیابت باشند که با این حساب، هنوز طیف وسیعی از آنان شناسایی نشده‌اند.

دکتر یوسفی یادآور شد: بر اساس نتایج این طرح ۱۱ درصد مردان و ۱۲ درصد زنان در استان احتمال دارد مبتلا به پیش دیابت باشند.

سه کلینیک فعال برای ارائه خدمات تخصصی به بیماران دیابتی

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهر‌های سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح ۲ به بیماران دیابتی در استان خبر داد و گفت: در بیمارستان‌های سایر شهرستان ها، واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که این خدمات را انجام می‌دهد.

دکتر یوسفی به ارائه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در کلیه درمانگاه‌های سطح استان اشاره کرد و افزود: خدمت خطرسنجی برای افراد ۳۰ سال و بالاتر در زمینه بیماری‌هایی از قبیل دیابت در این درمانگاه‌ها انجام می‌شود و این افراد هر ماه یک بار توسط بهورز یا مراقبین بهداشتی و سه ماه یکبار پزشک مراقبت می‌شوند.

وی با بیان اینکه با تایید پزشک، قند خون ناشتای ۱۲۵-۱۰۰ به عنوان پیش دیابتیک و بالاتر از ۱۲۶ به عنوان دیابت تلقی می‌شود گفت: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصین چشم و داخلی معاینه شوند.

از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، پویش سه ساله دیابت با "شعار دسترسی به مراقبت دیابت" (Access to Diabetes Care) در حال اجرا است، شعار اختصاصی سال ۲۰۲۲ دیابت "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " اعلام شده است.

فدراسیون بین‌المللی دیابت شمار مبتلایان به دیابت را بیش از ۴۱۸ میلیون نفر از بزرگسالان در دنیا اعلام و پیش بینی کرده تا ۲۵ سال آینده این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر برسد.

در ایران بیش از ۱۲ درصد بزرگسالان به دیابت مبتلا هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.