معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی:

خراسان رضوی رتبه ۲۶ کشور در زمینه پوشش تحصیلی را داراست

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: رتبه ۲۶ استان در کشور با افزایش بازگشت به تحصیل دانش آموزان و افزایش پوشش تحصیلی قطعا بهبود می‌یابد.

سیدامیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه این استان دارای تنوع بالای دانش آموزی است که دانش آموزان اتباع هم بر این تنوع افزوده است، گفت: همین امر هر سال نرخ ترک تحصیل در این استان را با افزایش مواجه می‌کند.

او افزود: از مهمترین مواردی که برای سال تحصیلی جاری در استان بسیار مورد توجه قرار گرفت و نسبت به آن برنامه ریزی گسترده شد، شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل، برای بازگرداندن آنان به کلاس درس بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به تشکیل ستاد پوشش تحصیلی در استان، راهکار مهم امسال را برنامه ریزی برای شناسایی و بازگشت به تحصیل دانش آموزان این گروه دانست و ادامه داد: در این راستا شاخه‌های شهرستانی ستاد نیز تشکیل شد و در این روند کسب همکاری اعضای شورای آموزش و پرورش و به خصوص فرمانداران برای شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل مورد توجه قرار گرفت.

شوشتری با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی نقش اصلی را در این بازماندگی‌ها داشته است، بیان کرد: در نظر گرفتن مشوق‌هایی از جمله پرداخت پول بیمه و کتاب برای خانواده‌هایی که دچار مشکلات اقتصادی هستند، در شورای آموزش و پرروش مد نظر و اجراست.

او با بیان اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش ترک تحصیل در میان دانش آموزان بودیم که عوامل اقتصادی در این رابطه حرف اول را می‌زد، تصریح کرد: در کنار نیاز معیشتی خانوار، هزینه‌های مورد نیاز برای تامین تجهیزات الکترونیکی برای شرکت در آموزش مجازی و فشار مضاعف بر اقتصاد خانوار، دوری از تحصیل ساده‌ترین انتخاب بود که متاسفانه در برخی خانواده‌ها رخ داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: بازگشت حتی یک دانش آموز بازمانده از تحصیل به کلاس درس برای ما مهم است و به بازگشت تک تک آن‌ها اهمیت می‌دهیم.

بیشترین علت ترک‌ تحصیل، نرخ گذر از یک دوره تحصیلی

محمود رضایی معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی، پراکندگی استان را به عنوان عاملی تاثیرگذار دانست که باعث شده در برخی مناطق دوردست مدرسه متوسطه اول و دوم نداشته باشیم و این امر کار را برای ادامه تحصیل دانش آموزان سخت کرده است، گفت: دیگر عوامل موثر در این زمینه نیز کودکان کار، مشکلات رفت و آمد، مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که هر یک به جای خود مهم است.

او، رتبه خراسان رضوی در زمینه پوشش تحصیلی را ۲۶ کشور اعلام کرد و افزود: این رتبه با افزایش بازگشت به تحصیل دانش آموزان و افزایش پوشش تحصیلی قطعا بهبود می‌یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در این استان بالاست و خانواده‌ها بیشتر در تلاش هستند که فرزندانشان را به مدرسه بفرستند تا از آموزش عقب نمانند، ادامه داد: این در حالی است که وقتی به مقطع متوسطه می‌رسیم تمایل خانواده‌ها برای فرستان فرزندان خود به مدرسه کمتر می‌شود.

ترک تحصیل در خراسان رضوی بالاتر از کشور

رضایی نرخ گذر از دوره ابتدایی به متوسطه اول استان در سال تحصیلی گذشته را ۹۲.۷۷ درصد اعلام کرد و بیان کرد: این در حالی است که این رقم در کشور ۹۴.۴۵ بوده است؛ همچنین نرخ گذر از متوسطه اول به دوم نیز در استان ۸۳.۸۵ است که این رقم در کشور به صورت میانگین ۸۹.۴ درصد است.

او تصریح کرد: نرخ پوشش تحصیلی دوره متوسطه اول در کشور ۹۱.۱۷ و در خراسان رضوی این رقم ۸۹.۳۳ است و نرخ پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه دوم که بیشترین آمار ترک تحصیل را داریم در کشور ۸۰.۳۸ و در خراسان رضوی ۷۳.۹۹ است.

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: به زبان دیگر نرخ پوشش تحصیلی گروه ۱۲ تا ۱۴ سال یا همان متوسطه اول، در این استان ۹۴ درصد است که از رقم کشوری آن، که ۹۴.۹۸ است، پایین‌تر هستیم.

رضایی اظهار کرد: همچنین در پوشش تحصیلی گروه ۱۵ تا ۱۷ سال یا همان متوسطه دوم، خراسان رضوی نرخ ۷۸.۷۱ درصد را دارد در حالی که با تفاوت بسیار زیادی این رقم در کشور ۸۴.۵۲ درصد است که نشان از بالا بودن میزان ترک تحصیل در این مقطع در استان ما دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.