تولید شکلات رژیمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد موفق به تولید شکلات رژیمی فراسودمند شد.

سوسن کریمی گفت: رژیم غذایی پرکالری به همراه نداشتن فعالیت فیزیکی کافی سبب افزایش وزن می‌شود و بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، دیابت غیر وابسته به انسولین و بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.

وی افزود: افزایش آگاهی عمومی نسبت به تاثیر تغذیه در افزایش و ارتقای سطح سلامت سبب شده تا امروزه تولید کنندگان مواد غذایی، محصولات با چربی، شکر و نمک کمتر و فیبر بالا تولید کنند.

دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اضافه کرد: از جمله مواردی که در این خصوص مورد توجه قرار می‌گیرد فرآورده‌های غذایی بدون شکر و کم کالری هستند.

کریمی اظهار داشت: در تولید فرآورده‌های غذایی کم کالری با میزان کمتر شکر، ترکیبات شیرین کننده متنوعی به عنوان جایگزین شکر مطرح شده اند تا محصولات غذایی و نوشیدنی‌های متنوعی تولید کنند.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: شکر به فرمول C ۱۲ H ۲۲ O ۱۱ سبب افزایش قند خون و افزایش وزن می‌شود. قند‌های ساده در افراد سالم، مفید و قابل جذب هستند. اما در افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیکی (دیابت و هیپوگلایسمی) سبب بروز مشکلات متعددی می‌شوند و به همین دلیل این بیماران از مصرف محصولات شیرین شده با شکر محروم هستند.

کریمی بیان کرد: برای حل مشکل این گروه و همچنین افرادی که به دلیل داشتن اضافه وزن باید میزان انرژی مصرفی خود را محدود کنند، باید محصولی جایگزین ارائه کردکه بتواند علاوه بر مقبولیت دهانی، طعمی و تامین نیاز‌های ضروری بدن، هیچگونه خطر و عوارضی را در افراد مبتلا به دیابت و چاقی ایجاد نکند.

وی یادآور شد: شیرین کننده‌های طبیعی می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب شکر در رژیم غذایی این دسته از بیماران، افرادی که تمایل به کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن دارند مورد استفاده قرار گیرد.

کریمی گفت: شکلات یکی از فرآورده‌های غذایی غیرلبنی و پرمصرف در بین تمامی گروه‌های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان است، از آنجا که شکلات یک فرآورده غذایی با سوخت و ساز سریع و تولید کالری زیاد محسوب می‌شود؛ می‌توان از طریق جایگزینی ساکارز با کربوهیدرات‌های با‌قابلیت هضم اندک، سبب کاهش کالری، جلوگیری از چاقی، افزایش چربی خون و همچنین پیشگیری از بیماری دیابت و فساد دندان‌ها شد.

وی ادامه داد: شکلات رژیمی فراسودمند حاوی جایگزین‌های شکر به همراه پودر سنجد سرشار از فیبر برای جلوگیری از یبوست، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، لاغری و کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار