دبیرکل جنبش النجباء: آمریکا منبع تمام شرارت‌هاست

دبیرکل جنبش النجباء گفت آمریکا منبع تمام شرارت‌ها در جهان است و ما آمریکا را شیطان اکبر می‌دانیم.

اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش النجباء عراق در مصاحبه اختصاصی با شبکه روسیا الیوم درباره اهداف سفر خود به روسیه گفت: هدف ما از این سفر دیدار با شمار زیادی از رهبران دینی و سیاسی برای رایزنی درباره نقاط مشترک و نزدیک کردن دیدگاه‌ها است. به ویژه که دوران جهان تک قطبی در مرحله کنونی به پایان رسیده و اکنون نظام چند قطبی شکل گرفته و محور خیر در مقابل محور شر که در آمریکا و متحدانش اعم از ناتو و سایر کشور‌ها و سازمان‌ها تجسم یافته است، در حال قدرت گرفتن است.

وی افزود: ما معتقدیم روسیه بخشی اساسی از محور خیر است و نقش پیشگام را در این محور دارد. هنگامی که از آمریکا سخن می‌گوییم درباره کشوری سخن می‌گوییم که مافیا‌های تجارت در پشت آن حضور دارند که جنگ سازی می‌کنند و کشور‌ها را به خاطر ثروتمندتر شدن خود، هدف قرار می‌دهند و به استعمار می‌گیرند.

الکعبی در ادامه تاکید کرد: ما در جریان جنگ اوکراین به وضوح مشاهده می‌کنیم که روسیه در حال جنگ با آمریکا و ائتلاف ناتو البته به صورت غیرمستقیم است. سیاست آمریکا در جهان این است که از کشورها، سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی برای هدف قرار دادن دشمنان خود استفاده می‌کند. از این رو روسیه در کنار کشور‌های دیگر مانند ایران و چین در محور خیر نقش پیشگام دارد. ما در جهان چند قطبی جدید شاهد عقبگرد نقش آمریکا بوده ایم و این عقبگرد حتی در عراق نیز مشهود است. ما علاوه بر شعله ور شدن فتنه‌ها و جنگ‌های داخلی حتی مسئولیت بیماری‌های همه گیر جهانی را نیز متوجه آمریکا می‌دانیم. به باور ما، آمریکا منبع تمام شرارت‌ها در جهان است. ما آمریکا را شیطان اکبر می‌دانیم چرا که در زبان عربی شیطان به معنی منبع شر و شرارت است و آمریکا در بزرگترین منبع شر و شرارت در جهان است. در رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا اکثر رهبران سیاسی آمریکا برای تضعیف طرف مقابل خود جزئیات زیادی را فاش می‌کنند. ما در انتخابات گذشته دیدیم که رهبران آمریکا فاش کردند چگونه کشورشان گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده است. به عنوان نمونه ما در خلال حملات به نیرو‌های گروه تروریستی "نور الدین زنگی" که یک کودک فلسطینی را به اتهام ارتباط پدر او با نظام سر بریده بودند، مشاهده کردیم که مستشاران و افسران آمریکایی در میان نیرو‌های کشته شده این گروه حضور داشتند.

دبیرکل جنبش النجباء درباره نقش عراق در نظام جدید چند قطبی بدون سرکردگی آمریکا گفت: عراق بخشی از محور خیر است و ملت عراق خواهان خیر و زندگی مسالمت آمیز است. امروزه ثروت‌ها و منابع ملت عراق غارت می‌شود و آن‌ها برای پس گرفتن آن به سوی آمریکا و متحدانش می‌روند. اکنون وقتی که نفت عراق فروخته می‌شود، دارایی‌های حاصل از آن وارد بانک‌های آمریکا می‌شود و در واقع این رئیس جمهور آمریکا است که بودجه عراق را امضا می‌کند. حاکمیت عراق با وجود حضور نیرو‌های آمریکایی سلب شده است. اکنون پایگاه‌های نظامی آمریکا فتنه انگیزی می‌کنند و نهاد‌های جامعه مدنی و گروه‌های ترور را در داخل عراق مدیریت می‌کنند. حتی در زمان آزادسازی شهر‌های عراق از حضور داعش، نقش آمریکا منفی بود و به صورت واضح از این عملیات جلوگیری می‌کرد. آمریکا و سلطه و سیطره این کشور در هر جای جهان که نفت وجود باشد، مشهود است. در سوریه، عراق و لیبی پایگاه‌های آمریکا در کنار چاه‌ها و میادین نفتی مستقر است. متأسفانه اکنون واقعیت این است که آمریکا به صورت آشکار در امور عراق دخالت می‌کند و این روند اقتضا می‌کند دولت عراق و نه فقط گروه‌های عراقی، تصمیمی اساسی و واقعی برای پایان دادن به حضور آمریکا اتخاذ کنند. مصوبه پارلمان قبلی عراق درباره لزوم اخراج نظامیان آمریکایی اجرا نشد، زیرا در خلال اتخاذ این تصمیم، آمریکا مداخله کرد و برخی نیرو‌های خیر را هدف قرار داد و عراق را به مشکلات و فتنه‌های زیادی مشغول کرد و اجرای این مصوبه به تأخیر افتاد.

اکنون آمریکا و اسرائیل در عراق فساد به پا می‌کنند و با آزادی کامل جولان می‌دهند و به قوانین عراق پایبند نیستند. آیا آمریکا با موافقت دولت سوریه در این کشور حضور دارد؟ در لیبی نیز به همین ترتیب. آمریکا یک کشور اشغالگر است و سیاست خارجی و رویکردش در این خصوص آشکار است. ما به عنوان مقاومت عراق به گزینه نظامی پایبند هستیم و آن را تنها راه اخراج اشغالگران می‌دانیم، زیرا گزینه سیاسی سودمند نبود و نخواهد بود. اکنون مقاومت مانند گذشته علیه اشغالگران آمریکایی فعالیت می‌کند و در آینده نیز چنین خواهد کرد. باور ما این است گزینه نظامی و راه حل نظامی آنگونه که به اشغالگری سابق آمریکا پایان داد، اکنون نیز تنها راه برای پایان دادن به اشغالگری آمریکا است. ما معتقدیم گزینه نظامی برای اخراج اشغالگران، حتی به نفع دولت عراق است. زیرا دولت عراق اگر بخواهد با آمریکا برای خروج از کشور مذاکره کند، باید حضور مقاومت را برای قوی بودن در کنار خود احساس کند.

اکرم الکعبی در پاسخ به این سؤال که آیا با آمدن "محمد شیاع الشودانی" و تشکیل دولت، بحران سیاسی عراق به پایان رسیده است، گفت: بحران سیاسی عراق گسترده‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم. زیرا بحران سیاسی مرتبط با تشکیل دولت و عبور کشور از جنگ داخلی از سوی برخی طرف‌های عربی و غربی حمایت می‌شد. به یاری خداوند این خطر از بین رفت و بحران به پایان رسید، ولی بحران بزرگ و مهم اساسی دیگری همچنان وجود دارد که بحران فساد است. اکنون دولت جدید تدابیر و اقدامات جدیدی اتخاذ کرده است که باعث خوشبینی است و ما امیدواریم که این روند به صورت جدی ادامه یابد.

دبیرکل جنبش النجباء در ادامه تصریح کرد: مقاومت اکنون در عراق قدرت ساخت سلاح را در اختیار دارد و نبرد با داعش این مسئله را تأیید می‌کند. مقاومت، کارخانه‌های ساخت سلاح و مغز متفکر‌های خود را در این زمینه در اختیار دولت عراق قرار داد و از حاکمیت عراق دفاع کرد. عراق با سلاح آمریکا و سایر کشورها، حملات داعش را متوقف نکرد بلکه از سلاح مقاومت بهره برد. به لحاظ اعتقادی ما باور و ایمان داریم که صاحب شرعی و قانونی سلاح مقاومت، امام دوازدهم (عج) است و این سلاح جز به صاحب شرعی و قانونی آن تحویل داده نخواهد شد. سلاح مقاومت هرگز تسلیم جوسازی‌های رسانه‌های نخواهد شد.

وی در واکنش به متهم شدن به دستور گرفتن از ایران از سوی برخی طرف‌ها گفت: بدون شک این اتهام زنی‌ها در چارچوب حملات سازمان یافته رسانه‌ای و جنگ روانی قرار دارد. همه می‌دانند که ایران دوست و شریک ما است و ما و ایران تاریخ و اعتقادات مشترک داریم و روابط ما با ایران در چارچوب محور مقاومت با روابط دیگران با یکدیگر فرق دارد. آمریکا در عراق نقش منفی داشته است و ما درباره حضور این کشور مشکل و سؤال داریم، اما ایران وقتی که داعش بسیاری از استان‌های عراق را سرنگون کرد، ایران بهترین رزمندگان خود مانند شهید قاسیم سلیمانی و سایر شهدا و سلاح خود را بدون سخن گفتن از هزینه آن در اختیار ما قرارداد. در عین حال آمریکا حتی از توافق امضا شده با دولت عراق شانه خالی کرد و به درخواست بغداد برای کمک پاسخ نداد. پس طبیعتا این دو حضور قابل قیاس نیست.

اکرم الکعبی درباره اخباری در خصوص عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی و ارزیابی او از نقش اسرائیل در عراق گفت: پس از محدود شدن نقش آمریکا در عراق به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین، ما از طریق اطلاعات و منابع خود در عراق متوجه شدیم که نقش اسرائیل رو به افزایش است. اسرائیل در سابق در اربیل و تحت نظارت خاندان حاکم بر اربیل حضور داشت. اما پس از تضعیف نقش آمریکا در داخل عراق به علت مشغول بودن به اولویت‌های دیگر، نقش اسرائیل جایگزین نقش آمریکا شده است. اسرائیل مانند آمریکا در منطقه طمع ورزی‌هایی دارد و اسرائیل اکنون از طریق اربیل و حضور اطلاعاتی خود، برای تضعیف عراق فتنه انگیزی و امنیت داخلی عراق را بی ثبات می‌کنند. حضور اسرائیل از حضور آمریکا خطرناکتر است و باید با آن مبارزه و مقابله کرد و ما به عنوان گروه‌های مقاومت قطعا اجازه چنین حضوری نخواهیم داد. هدف مقاومت فقط مقابله با حضور اسرائیل نیست و عادی سازی روابط با اسرائیل نیز هدف قرار خواهد گرفت. عادی سازی روابط با اسرائیل حرام است و ملت عراق آرمان فلسطین را به لحاظ تاریخی به دوش می‌کشد و قدس نماد مقاومت ما است. ما علیه هر اقدامی برای عادی سازی روابط با اسرائیل موضع گیری صریح و قاطع اتخاذ خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از اهدافی که دولت فدرال باید محقق سازد، تحمیل حاکمیت دولت فدرال بر اربیل است. زیرا اربیل در حال حاضر تجزیه طلب است و در مقابل دولت فدرال شورش کرده است و نفت را بدون هماهنگی با دولت فدرال می‌فروشد و بدون موافقت دولت فدرال، خرابکاران را میزبانی و از آن‌ها دعوت می‌کند. دولت فدرال با اراده و قدرت واقعی تجسم یافته در حشد شعبی و ارتش عراق و سایر نیرو‌های امنیتی می‌تواند چنین هدفی را محقق سازد. این مسئله به جرأت و تصمیم گیری نیاز دارد و فقط هم به صورت نظامی حل نمی‌شود و من خواهان راه حل نظامی نیستم، بلکه دولت فدرال برگه‌های فشار بسیار دیگری در اختیار دارد که می‌تواند برای تحمیل حاکمیت بر اربیل از آن استفاده کند. اکنون نظام و خاندان بارزانی نمایندگان واقعی همه کرد‌های عراق نیستند بلکه نماینده طیف مشخصی هستند. باور من بر این است که بارزانی فقط نماینده خود و خانواده اش است. این خاندان سال‌ها است که بر اربیل تسلط یافته و آزادی ساکنان آن را سلب کرده اند. بسیاری از جریان و احزاب مخالف خانواده بارزانی نمی‌توانند وارد اربیل شوند و از تظاهرات و بیان دیدگاه خود محروم هستند. خانواده بارزانی سلطه و هیمنه خود را بر بخش معیی تحمیل می‌کند و به مزدوران و مقر‌های موساد اجازه می‌دهد در خاک عراق مستقر باشند.

وی درباره روابط بین دولت مرکزی عراق و عربستان و موضع مقاومت در این خصوص گفت: دولت در این خصوص تصمیم ویژه خود را دارد و ما نیز به عنوان قدرت مردمی تصمیم و دیدگاه خود را داریم و انتظار داریم آنگونه که ما به دیدگاه دولت احترام می‌گذاریم، دولت نیز چنین رفتار کند.

دبیرکل جنبش النجباء در پایان گفت: ما تلاش می‌کنیم صدای مردم را به مسئولان برسانیم. اکنون شکاف واقعی بین جامعه و شرکت کنندگان در روند سیاسی البته نه همه آن‌ها وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم برای این مردم فداکاری و زمینه را برای حضور نیرو‌های خیر فراهم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار