نقش پررنگ واکسیناسیون دام‌ها در کنترل تب مالت

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: واکسیناسیون دام نقش مهمی در کنترل بیماری تب مالت دارد.

آمنه زینلی گفت: بیماری تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و عمدتا از طریق مصرف شیر خام دام‌های آلوده و فرآورده‌های تهیه شده از شیر خام و ترشحات سقطی دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

به گفته او، مهمترین راه‌های کنترل این بیماری در دامداری‌ها شامل واکسیناسیون به موقع دامها، خرید دام از دامداری‌های تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی دامپزشکی، جابجایی دام با اخذ گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی، ضدعفونی مستمر جایگاه‌های نگهداری دام و رعایت ضوابط بهداشتی در جمع آوری و خروج کود از دامداری‌ها است.

زینلی با اشاره به اینکه واکسیناسیون تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی با بیماری تب مالت در دام داردگفت:با تلاش کلیه کارشناسان و نیرو‌های شبکه دامپزشکی از ابتدای سال تا کنون بیش از ۲۹ هزار راس بره و بزغاله و بیش از ۱۲۵۰۰ راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شده اند.

او افزود: علاوه بر خونگیری دام‌ها جهت شناسایی دام‌های آلوده تست شیر بصورت ماهانه از تانکر‌های شیر گاوداری‌های صنعتی در حال حاضر انجام می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان از شهروندان و دامداران عزیز درخواست کرد: حتی الامکان از مصرف شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنند و در صورت استفاده آن را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشانند در صورت شناسایی دام‌های بیمار اقدام به جداسازی دام‌های مشکوک و بیمار نموده و جهت واکسیناسیون دام‌های سالم در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان مراجعه نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار