چه مواد غذایی برای بهبود تنفس بهتر است؟

در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم مصرف برخی غذا‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت تنفس کمک کند.

در این روز‌های سرد که آلودگی هوا نفس بسیاری را تنگ کرده، مصرف برخی غذا‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت تنفس کمک کند. در ادامه برخی از مواد غذایی که  تنفس را راحت‌تر می‌کند.

افراد می توانند با مصرف سیر، غلات کامل، لوبیا و سیب با وجود داشتن بیماری آسم  راحت تر تنفس کنند.

بیماران مبتلا به آسم یا سایر بیماری های تنفسی با مصرف روغن زیتون، قهوه، ماهی سالمون، چای سبز، دانه ها و سبزیجات چلیپایی راحت تر نفس بکشند.

آلاینده‌های مونوکسید کربن و ذرات معلق با ایجاد اسپاسم و تنگی عروق کرونر سبب تشدید بیماری‌های قلبی عروقی و پرفشاری خون می‌شوند. به همین دلیل میزان سکته‌های قلبی و مغزی در شرایط آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

آلاینده‌های ازن و گوگرد دی‌اکسید بیشتر برای بیماران ریوی به‌ویژه مبتلایان به آسم و یا کسانی که زمینه آلرژی‌ها تنفسی را دارند مشکل‌آفرین است و سبب ایجاد یا تشدید بیماری زمینه‌ای در آن‌ها می‌شود. گوگرد دی‌اکسید در برخی ورزشکاران به عنوان علت اصلی تنگی نفس ناشی از ورزش - که به معنی ایجاد حملات آسم حین ورزش است - شناخته می‌شود.

به‌طور کلی ورزشکاران استقامتی نظیر رشته‌های دو، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نسبت به اثرات منفی آلاینده‌ها حساس‌تر از ورزشکاران قدرتی و سرعتی نظیر وزنه‌برداری و دوی سرعت هستند. شواهد بسیار نشان می‌دهد که ورزشکاران حرفه‌ای به‌خصوص آن‌هایی که در آب و هوای سرد ورزش می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های مجاری تنفسی هستند بنابراین حساسیت این افراد به اثرات آلاینده‌های هوا بیشتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۱
هر کدوم ارزون تر باشه.
آخرین اخبار