فقط یک ششم مخزن سد دوستی آب دارد

مدیر بهره‌برداری سدهای آب شرب خراسان رضوی گفت: تاکنون پوشش برفی بسیار ضعیف بوده ‌و ‌کم‌آبی و خشکسالی ادامه خواهد داشت.

امیر سالکی مدیر بهره‌برداری سد‌های آب شرب خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد دوستی ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که در شرایط نرمال تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب مخزن سد دوستی گنجایش ذخیره دارد.

او افزود: در حال حاضر یک ششم مخزن آب دارد و سال گذشته در همین فاصله زمانی یک چهارم ذخیره داشتیم که با توجه به این ذخیره سازی در سد دوستی آب شرب شهر مشهد تامین می‌شود.

مدیر بهره‌برداری سد‌های آب شرب خراسان رضوی با اشاره به استفاده مشترک کشور ایران و ترکمنستان از ذخیره آب سددوستی ادامه داد: ۵۰ درصد از مخزن سد دوستی را کشور ترکمنستان برداشت می‌کند که ۲.۵ متر مکعب می‌شود و ظرفیت بهره‌برداری مشهد نیز ۶ متر مکعب در ثانیه است که ۲ مترمکعب بهره‌برداری داریم.

سالکی بیان کرد: ورودی‌های سد دوستی در فصل زمستان شروع می‌شود و در حال حاضر با توجه به خشکسالی که در استان داریم نتوانستیم ورودی داشته باشیم و در شرایط بحرانی قرار داریم و اگر این روند ادامه یابد ممکن است برای تامین آب شرب مشهد با مشکل روبه‌رو شویم.

او تصریح کرد: در حال حاضر حوزه بالادست سد را نیز از طریق دستگاه‌های ماهواره‌ای پایش می‌کنیم، اما متاسفانه امسال پوشش برفی بسیار ضعیف است و احتمال ورودی بسیار کمی پیش‌بینی شده و کم‌آبی و خشکسالی ادامه خواهد داشت البته آب منطقه‌ای پیگیر منابع جایگزین مانند آب‌های زیرزمینی و سطحی است تا در مصرف آب شرب مردم مشهد با مشکل روبه‌رو نشویم.

مدیر بهره‌برداری سد‌های آب شرب خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌هایی که چند سال اخیر در خراسان رضوی شاهد هستیم و میزان بارندگی بسیار کاهش یافته است علاوه بر سد دوستی در دیگر سد‌های استان نیز با کاهش ورودی رو‌به‌رو هستیم.

سالکی اظهار کرد: در سال آبی جدید میزان بارندگی استان با توجه به اینکه بارندگی نداشتیم مشخص نشده است، اما سال گذشته این میزان ۱۰.۴ میلی متر بود و متوسط بلند مدت میزان بارندگی استان ۲۶.۸ میلی متر است و در میزان بارندگی‌ها نسبت به متوسط بلند مدت ۲۴ درصد با کاهش روبه رو بودیم.

برچسب ها: ذخیره آب ، کم آبی ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.