بازخوانی جنایت داعش در حریم شاهچراغ (ع)

حمله به ایران و تخریب حرم فرزند پیامبر (ص) خیال خام و دور از دسترسی بود که داعشی‌ها در سر می‌پروراندند. آن‌ها قبلا طعن دست درازی به مقدسات شیعه را در سامرا چشیده بودند و خسارتی سنگین را در این حمله متحمل شده بودند.

در یک غروب پاییزی صفوف به هم پیوسته جماعت، خبر از یک نماز سرخ می‌داد. ملائک که با زائران مهیای تسبیح گویی ذات قدسی حضرت حق بودند، برای اقامه نماز وصل و در آغوش کشیدن جماعت دلداده در آسمان‌ها آماده می‌شدند.

اما چه شد که حریم ملکوتی بارگاه احمدی یکباره شکسته شد و کبوتران حرم را هراسان به گوشه‌ای کشاند؟ این خناس کیست که کودک، زن و مرد را به رگبار می‌بندد و به پیر و جوان رحم و مروت ندارد؟

حس غریب

نخستین بار بود که پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ ع، قصد زیارت این امامزاده واجب التعظیم را داشتم. گام هایم را شمرده برمی داشتم و هرچه به شبستان حرم نزدیک‌تر می‌شدم، غربت را بیشتر احساس می‌کردم.

پیش‌تر رفتم و زیارت نامه را خواندم. با امام عشق نجوا کردم و حادثه‌ای را که چندی پیش حرمت این مضجع مقدس را شکسته بود در ذهنم مرور کردم. کمی آن سوتر کنار اسپلیتی که جان پناه زائران شده بود شمعدان‌هایی گذاشته بودند. آن جا معراج شهیدان بود و یادآوری خاطراتش قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

با سینه‌ای مالامال از غم و اندوه، راه شبستان را در پیش گرفتم. با گام‌هایی آهسته خودم را نزد قبور لاله‌ها رساندم و یکایک آنان را با طمانینه زیارت کردم.

حسن علی پور عیسی خادمی بود که مزد سال‌ها خدمت در حرم خورشید خراسان و برادر بزرگوارش احمدبن موسی ع را با شهادت از درگاه احدیت گرفته بود.

کنار او مجتبی ندیمی آرمیده که زیارت این حریم مقدس برنامه همیشگی اش بود.

محمدرضا کشاورز تنها پسر خانواده و نوجوان پاک و باصداقت بود که در یکی از چهارشنبه‌های موعود از فرش تا عرش را سبکبال پر کشیده بود.

آرشام دانش آموز نخبه‌ای بود که به اتفاق پدرش علیرضا سرایداران و مادرش شهیده زهرا اسماعیلی در حادثه حرم آسمانی شدند و آرتین را در زمین جا گذاشتند.

دیگر شهدای این فاجعه رقت بار نیز در شهر‌های خود به خاک سپرده شدند و برخی مجروحان هنوز با درد و رنج حاصل از جراحت دست و پنجه نرم می‌کنند؛ و به راستی رسوایی و شکست در این اقدام غیرانسانی، متعلق به تکفیری‌ها و سربلندی و عزت متعلق له لاله‌های مظلوم حرم است.

عزت این شهیدان را از فوج فوج زائرانی که برای فاتحه‌خوانی می‌آیند می‌توان دید و از قلب‌هایی که عاشقانه بر این مهبط می‌آیند.

رسوایی ننگین داعش

رسوایی، ننگی است که برای همیشه بر پیشانی گروهک تروریستی داعش می‌ماند. داعش که داعیه حکومت اسلامی عراق و شام را دارد و تنها افکار خود را به عنوان عقاید اسلامی قبول دارد، کدام اقدام او مطابق با سنت نبوی و اسلام ناب است؟

در بررسی حادثه تروریستی یورش به بارگاه مطهر احمدی، آن چه این حمله را از سایر اقدام‌های مسلحانه داعش متمایز می‌کند این است که این هجوم نه به یک مجموعه سیاسی بود و نه یک مجموعه نظامی، بلکه حمله به زائران مظلوم و بی دفاعی بود که به قصد زیارت به سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی پناه آورده بودند. در بین آنان زن، کودک و افراد سالخورده بود.

به راستی کدام منطق و آیین، این هجوم وحشیانه را تاب می‌آورد؟ این کدامین حقوق بشر است که مدعیان آن حمایت از کشتار انسان‌های مظلوم و بی دفاع را تحقق آرمان‌های انسانی می‌دانند؟!

گرایش‌های خردگریزانه و افراطی

پس از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع)، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و در اطلاعیه‌ای مدعی شد حمله شیراز آخرین یورش این گروه نخواهد بود.

داعش پس از حمله به شاهچراغ در گزارشی اظهار داشت: " بار دیگر در یک رویداد جدید، دولت اسلامی داخل یک مرقد شرک آمیز، ایران مجوس را هدف قرار داد و یکی از مجاهدان خلافت اسلامی به تیراندازی در داخل مرقد اقدام کرد و ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. "

تنها توجه به همین پیام، ریشه عقاید نادرست و نابخردانه تکفیری‌ها را بر ملا می‌سازد. آنان بر اساس فتوای شیوخ وهابی، علاقه و عزیز داشتن فرزند پیامبر و در دل داشتن محبت آن‌ها و ابراز آن را شرک و بت پرستی می‌دانند!

داعش شیعیان را "رافضی" می‌خواند و آنان را طایفه‌ای مشرک و مرتد می‌داند. این گروه با نامسلمان قلمداد کردن شیعیان، کشتن آن‌ها را نه تنها جایز بلکه واجب می‌داند!

تکفیری ها، سرزمین‌های اسلامی و حاکمان و ارتش‌های آنان را سرزمین کفر محسوب می‌کنند و کشتن آن‌ها را از اشغالگران صلیبی واجب‌تر می‌دانند.

سال گذشته این گروه تروریست در یک‌موضع گیری مضحک ادعا کرد شیعیان خطرناک هستند و هشدار داد آن‌ها را از بغداد تا خراسان مورد هدف قرار خواهد داد. داعش تاکید کرد به مکان‌های نیایش و مراکز شیعیان یورش خواهد برد و این یورش‌ها ادامه خواهد داشت.

حمله به اماکن مقدس و کشتار شیعیان

گروه تروریستی داعش به دنبال کشتار هدفمند شیعیان است که نمونه‌ای از آن حمله به شیعیان هزاره در سال گذشته بود. آنان با حمله به مسجد فاطمیه، شیعیان را در قندهار به خاک و خون کشیدند و بیش از ۶۰ کشته و ۹۰ زخمی برجای گذاشتند.

از دیگر یورش‌های آنان به حرم بزرگان و اماکن مقدس، حمله انتحاری و راکتی به حرم سید محمد (ع)، فرزند امام هادی (ع) در شهر بلد و نزدیکی سامرا سال ۹۵ بود.

تکفیری‌ها در این حمله تروریستی انتحاری، کمربند انفجاری را در نزدیکی حرم این امامزاده صاحب کرامت منفجر کردند. آن‌ها قصد انفجار در داخل مرقد را داشتند که در تیپ بازرسی ورودی مرقد با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند. این حمله به شهادت و مجروح شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شد.

داعشی‌ها در سال۱۳۹۳ اعلام کردند که هدفشان تخریب نماد‌های شرک آلود در نجف، کربلا و سامرا است. این گروهک مدعی شده بود که قصد دارد عتبات عالیات عراق را با خاک یکسان کند. هم چنین آنان ادعا می‌کردند پس از تخریب این نماد‌ها در عراق، به ایران خواهند آمد و مشهد را با خاک یکسان خواهند کرد.

تخریب میراث فرهنگی

گروهک تکفیری داعش نسبت به انسان‌ها رحم ندارد و موجب ویرانی میراث فرهنگی تمدن‌های بشری شده است.

آنان در عربستان طی سال‌های اخیر به بهانه شرک آلود بودن بسیاری از آثار باستانی و مقبره‌های قدیمی، بیش از ۹۰ درصد از بنا‌های تاریخی این کشور را نابود کرده اند.

وقتی به تاریخ اسلام رجوع می‌کنیم می‌بینیم هنگامی که صحابه، کشور‌های ایران و شام و مصر را فتح کردند هیچ قبری را تخریب نکردند. بلکه به قبر حضرت ابراهیم در شام و دانیال نبی در شوش احترام نهادند و هم چنین پیامبر را در خانه خودش که دارای بنا بود، دفن کردند.

بسیاری از علمای اسلامی و حتی جامعه شناسان و روان شناسان با توضیح و استدلال تلاش کرده اند به تکفیری‌ها تفهیم کنند که بوسیدن پیراهن یوسف توسط یعقوب نبی و یا احترام گذاشتن پیامبر به سنگ سیاه کعبه به علت منسوب بودن به ابراهیم نبی، شرک و بت پرستی نیست، اما تمام زحمات علما بی نتیجه بوده است.

تحلیل گران بر این باورند که عوامل متعددی بر عملکرد خشونت آمیز داعش نقش داشته است. عقب ماندگی فکری توام با تفسیر و توجیه غلط از متون تاریخی و مذهبی از جمله عواملی است که تندروان داعش را به یک گروه منحصر به فرد مبدل کرده که غیر از عقاید خود افکار هیچ کسی را نمی‌پذیرند.

خیال خام تعرض به خورشید طوس

حمله به ایران و تخریب حرم فرزند پیامبر (ص) خیال خام و دور از دسترسی بود که داعشی‌ها در سر می‌پروراندند. آن‌ها قبلا طعن دست درازی به مقدسات شیعه را در سامرا چشیده بودند و خسارتی سنگین را در این حمله متحمل شده بودند.

شیعه در طول تاریخ ثابت کرده است وقتی حرف از پیامبر اکرم ص و خاندان ایشان و دست یازیدن به حریم آنان مطرح شده، رگ‌های غیرت در خونش به جوشش آمده و اجازه تعرض به حریم اولیاءالله و اماکن مقدس را نداده است.

تحقق آرمان سردار دل‌ها

از این رو کشور عزیز ما در مسیر دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت شهدای گرانقدری را تقدیم نموده و در دفاع از مسلمانان و حریم ایران اسلامی مجاهدت‌های فراوانی را به ثمر رسانده است.

به این امید که آرزوی اسطوره مقاومت ما ایرانیان- سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی- در راستای محو کامل داعش از این کره خاکی محقق و آخرین ریشه‌های این گروه تروریستی نیز از سراسر جهان خشک و نابود گردد.

منبع: فارس

برچسب ها: حرم شاهچراغ ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خداوند رحمتشون کنه