رای الیوم: انگلیس به علت وابستگی شدید به آمریکا، با بحران موجودیتی مواجه است

به گفته نشریه رای الیوم، انگلیس به علت وابستگی شدید به آمریکا و تبعیت از آن، موقعیت و جایگاه بالای خود را دست می‌دهد.

انگلیس با بحران فزاینده اقتصادی و فروپاشی اقتصادی مواجه است که خروج از اتحادیه اروپا و ورود به جنگ اوکراین از علل اصلی این بحران است و لندن برای برون رفت از آن، باید انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کند و از وابستگی خود به آمریکا بکاهد و از جنگ اوکراین کنار بکشد.

روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز با اشاره به اینکه انگلیس به علت وابستگی شدید به آمریکا و تبعیت از آن، موقعیت و جایگاه بالای خود را دست می‌دهد، این پرسش را مطرح کرده است که آیا انگلیس واقعا با بحران موجودیتی روبه رو است و در ادامه علل سقوط و فروپاشی اقتصادی و سیاسی انگلیس را بیان و راهکار‌های برون رفت از این بحران را ارائه می‌کند.

روزنامه راست گرای «دیلی تلگراف» در سرمقاله دیروز خود واقعیت در خصوص بحران پیش روی انگلیس را کتمان نکرد و در گزارشی نوشت انگلیس پس از فروپاشی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی، افزایش سرسام آور هزینه‌های زندگی و گسترش دامنه اعتصاب‌های کارگری در بخش‌های مختلف، با «بحران موجودیتی» روبه رو است، چون این روز‌ها همه چیز در انگلیس از جمله قیمت ها، تورم و بهای انرژی رو به افزایش است و تنها چیزی که تقریبا در این کشور رو به کاهش است دمای هوا به علت سرمای شدید و یخبندان است که این مسئله هم هزینه‌ها و بار اضافی بیشتری را بر شهروندان انگلیسی به ویژه افراد فقیر تحمیل می‌کند.

انگلیس دیگر آن بریتانیای کبیر نیست و به سرعت در حال تبدیل شدن به کشوری خیلی معمولی است و چه بسا شرایط آن بدتر هم شود به ویژه اگر اسکاتلند تصمیم به جدایی از آن و پیوستن به اتحادیه اروپا بگیرد، چون با تشدید بحران‌های اقتصادی و معیشتی در انگلیس، گرایش‌ها جدایی طلبانه اسکاتلند هم رو به افزایش است.

آمار‌های رسمی در انگلیس تایید می‌کند که لهستان که صد‌ها هزاران نفر از شهروندانش برای یافتن کاری و یک زندگی بهتر به انگلیس مهاجرت می‌کردند، طی ۱۲ سال آتی از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی از انگلیس پیشی خواهد گرفت، اگر چه برخی دیگر از کشور‌های اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم با چنین مشکلی مواجه خواهند بود.

اقتصاد انگلیس که به ویژه در زمان نخست وزیری مارگارت تاچر اقتصادی قوی و مثال زدنی بود، به سرعت به سمت رکود پیش می‌رود و پوند انگلیس قدرت و ارزش بالای خود را در برابر دلار و سایر ارز‌های خارجی از دست می‌دهد و در عین حال میانگین بیکاری و فقر در این کشور در حال افزایش است و کافی است در این مورد به تازه‌ترین تحقیقات و مطالعات اشاره کرد که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ روزانه به طور میانگین ۴۷ فروشگاه در این کشور به طور کامل تعطیل و علاوه بر این تعدادی از شرکت ها هم در انگلیس ورشکسته شدند.

دو عامل اصلی باعث شده است انگلیس به این وضعیت اقتصادی وخیم دچار شود

اول: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یعنی «برگزیت» و گیر افتادن درصدی از شهروندان آن در دام فریب برخی نژادپرستان راست انزواگرا است، کسانی که با تبلیغات خود خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به نفع کشور و مردم آن و تثبیت و تحکیم هویت ملی و استقلال کشور اعلام می‌کردند.

مسئله دوم: جنگ اوکراین است که دولت محافظه کار انگلیس پس از آمریکا یکی از بزرگترین حامیان و دست اندرکاران آن محسوب می‌شود و بنا بر تهدید‌های ژنرال‌های روسیه اگر این جنگ به جنگ جهانی تبدیل شود، سهم لندن از بمب‌های اتم و موشک‌های بالستیک بیشتر سایر کشور‌ها خواهد بود.

روزنامه رای الیوم در پایان نوشت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تنها راه نجات انگلیس از بحران‌های فزاینده است، با این امید که دولت ورشکسته محافظه کار کنار برود، انگلیس به اتحادیه اروپا بازگردد و و خود را از وابستگی و تبعیت از آمریکا جدا کند و یا دست کم این وابستگی را کاهش دهد. انگلیس همچنین نباید دنباله رو آمریکا باشد و در جنگ‌های آن به ویژه جنگ اوکراین وارد شود در غیر این صورت تداوم سیاست فعلی انگلیس نتایج فاجعه باری برای آن در همه سطوح به دنبال خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار