گستردگی سایه مهر کرامت رضوی در کشور

خدمات آستان قدس رضوی به اداره موقوفات و حرم مطهر امام رضا محدود نیست، بلکه رویکرد اجتماعی نیز دارد که از طریق بنیاد کرامت رضوی انجام می‌شود

رویکرد اجتماعی آستان قدس رضوی، گسترش مستمر پایگاه مولد اجتماعی در چهارچوب فرهنگ و معارف رضوی از طریق طراحی مدل و بسترسازی برای به میدان آوردن نیرو‌های فعال مردمی، به‌منظور خدمتگزاری کریمانه به زائران و مجاوران، با تأکید ویژه بر توانمندسازی نیازمندان در مناطق موقوفه‌دار و هدف و همچنین جلب مشارکت‌های عمومی در آبادانی موقوفات و توسعه نذور و تعامل و همکاری با نهاد‌های همسو و نخبگان است.

بنیاد کرامت رضوی به‌عنوان نهادی مردمی و جهادی، تحت اشراف تولیت آستان قدس رضوی تشکیل شده تا منابع اختصاص یافته از آستان قدس رضوی و حق تولیت این جایگاه، در فعالیت‌هایی اثربخش و ماندگار جریان یابد. این خدمات در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و انتظار ایشان از آستان قدس رضوی برای خدمت‌رسانی به مردم، به‌ویژه نیازمندان ارائه می‌شود.

خدمات‌رسانی در عرصه‌های گوناگون

محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت در این خصوص گفت: این نهاد از آغاز تشکیل، منبع خدمات و خیرات زیادی در سطح کشور بوده است که این خدمات در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و انتظار ایشان از آستان قدس رضوی برای خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه نیازمندان با قدرت ادامه پیدا کرده است. در واقع تحقق‌بخشی به رسالت اجتماعی آستان قدس رضوی و تصویرسازی مطلوب از آن بر مدار محبت امام رضا (ع) در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، فلسفه وجودی بنیاد کرامت رضوی است.

او افزود: بنیاد کرامت رضوی در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی مانند توسعه زیرساخت حیاتی در روستا‌های موقوفه‌دار و مناطق محروم با محوریت توانمندسازی استعداد‌های مردمی و بومی منطقه، اقدام به‌هنگام در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان حوادث و بحران‌های طبیعی، ایجاد بستر‌های اشتغال و کارآفرینی، خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی، ارائه خدمات ارزان رفاهی، امدادی، درمانی، حمل و نقل و اسکان در مسیر‌های زیارت، مرز‌ها و مشهد، ارائه خدمات اجتماعی به محرومان در عرصه‌های تخصصی، فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در حوزه‌های گوناگون فعالیت می‌کند.

مدیرعامل بنیاد کرامت با اشاره به این‌که بنیاد کرامت طرح‌های مختلفی را در سراسر کشور و در بخش‌های گوناگون انجام می‌دهد ادامه داد: از جمله اقدامات اخیر این بنیاد می‌توان به مرحله جدید اجرای طرح‌های خدمت‌رسانی آستان قدس در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که از هشتم دی‌ماه جاری آغاز شده است.

انجام طرح‌های مختلف به ارزش ۳۰۵ میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی اظهار داشت: در راستای اجرای دستور تولیت آستان قدس رضوی با محوریت رسیدگی و توجه بیشتر به مردم استان سیستان و بلوچستان، این بنیاد با مشارکت بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح‌های خدمت‌رسانی مختلفی را به ارزش ۳۰۵ میلیارد ریال در دستور کار قرار داده است.

استادآقا ادامه داد: حفر و تجهیز ۵۰۰ چاه برای کشت هزار هکتار زمین کشاورزی به‌موازات اهدای ۶ هزار بسته معیشتی، توزیع ۶ هزار بسته نوشت‌افزار و توزیع ۲ هزار دست کامل لباس گرم از جمله اقداماتی است که در این طرح اجرا می‌شود.

ارائه خدمات در جغرافیایی به گستره ایران

وی بیان کرد: توزیع بیش از ۷۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، خریداری و ذبح هفت هزار راس گوسفند عقیقه و طبخ و توزیع هفت میلیون و ۵۰۰ هزار وعده غذایی بین زائران و نیازمندان، تامین و اهدای بیش از ۷۲ هزار کفش و لباس به ۶۰ هزار مددجو و نیازمند و توزیع ۱۵ هزار و ۴۰۰ بسته نوشت‌افزار به ارزش ۸۱ میلیارد ریال بین دانش‌آموزان نیازمند کشور از جمله اقداماتی است که در سال جاری انجام شده است.


بیشتر بخوانید



مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، بازسازی و مرمت ۸۰۰ منزل آسیب‌دیده از سیل و زلزله در استان‌های سیستان بلوچستان، هرمزگان و گلستان به ارزش ۲۰ میلیارد ریال، ارائه خدمات رایگان به حدود ۳۰ هزار نفر از محرومان در اردو‌های جهادی سلامت به ارزش تقریبی ۶۰ میلیارد ریال در قالب طرح نذر شفا، ارائه خدمات مشاوره فردی و گروهی به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر کشور، تامین ۱۰ میلیون بطری آب آشامیدنی و ۴۰ هزار قالب یخ برای زائران اربعین حسینی در کشور عراق و ارائه خدمات به ۶۷ موکب در مرز‌های ایران و داخل کشور عراق از دیگر اقداماتی است که امسال و تا پایان آبان ماه انجام شده است.

وی گفت: همچنین ۱۵۶ هزار خادم‌یار و یاور رضوی، ۶۰ هزار خدمت به ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طی این مدت انجام داده‌اند.

آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و تلاش برای اشتغال‌زایی

استادآقا افزود: آزادسازی ۴۰۰ مادر و پدر زندانی جرایم مالی و غیرعمد در کشور با بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بدهی و همچنین امضای تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ایجاد ۸۰ هزار شغل در کشور و توافق ارائه تسهیلات به مبلغ ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با وزارت اقتصاد و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از جمله دیگر فعالیت‌های بنیاد کرامت رضوی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

اسکان موقت ۱۲۰ هزار زائر

با توجه به تشرف تعداد زیاد زائران امام رضا (ع) در مناسبت‌های مختلف و لزوم تامین امکانات مناسب برای استراحت دلدادگان به اهل بیت (ع) بنیاد کرامت رضوی در حریم حرم مطهر و سطح شهر مراکز متعددی را تدارک دیده است.

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در این رابطه گفت: اسکان موقت ۱۲۰ هزار زائر در مشهد در ایام عید نوروز، دهه کرامت، دهه آخر صفر و ایام اوج زیارت برخی از اقدامات بنیاد کرامت در سال جاری بوده است.

جعفر رئیسیان‌‎زاده افزود: فراهم کردن توفیق زیارت قریب برای ۱۰۰ هزار زائر اولی یا محروم در حرم مطهر رضوی از دیگر اقدامات انجام شده بوده که به برکت نام مبارک امام رضا (ع) صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: گسترش و اختصاص اماکن و تجهیزات ورزشی به ارزش ۹۰ میلیارد ریال و ارائه خدمات هدف‌مند رایگان ورزشی به ۱۰ هزار نوجوان و جوان حاشیه شهر مشهد از دیگر اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

فعالیت‌های حوزه خانواده و زوج‌های جوان

در شرایط کنونی ترویج موضوع فرزندآوری و معرفی مادران الگو، شناسایی و تجلیل از مادرانی که در کنار مشغولیت‌های اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و شغلی با فائق آمدن بر موانع اقتصادی و اجتماعی، مادری را به عنوان جهاد امروز خود برگزیده‌اند و در جلوگیری از بحران کاهش و پیری جمعیت کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، مورد توجه بنیاد کرامت است.

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اهمیت حوزه خانواده و زوج‌های جوان گفت: اجرای برنامه‌ها، رویداد‌ها و طرح‌های «شکوه مادری»، «زندگی به سبک رضوی» و «همسایه» برای بیش از ۴۵ هزار نفر از نو مزدوجان و مادران زیر ۴۰ سال دارای حداقل سه فرزند نیز در حوزه خانواده انجام گرفته است.

فاطمه دژبرد ادامه داد: همچنین اجرای پویش سراسری روضه‌الرضا (ع) و روضه‌الزهرا (س) در ایام عزاداری پایانی ماه صفر و فاطمیه و اهدای بسته‌های متبرک برای هشت هزار روضه خانگی از جمله اقداماتی است که به‌همت مرکز امور بانوان وخانواده صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.